אחרי ההחלטה האמיצה להתגייס לצה"ל, לוחמי הנח"ל החרדי מתנדבים כעת גם להגן על הבית: בעקבות גל הטרור שהכה בחודשים האחרונים בריכוזי המגזר החרדי, וכלקח מאירועי מבצע שומר החומות – הכריזה עמותת נצח יהודה, המלווה את החיילים החרדים בתקופת השירות, על הקמת כיתות כוננות בפריסה ארצית המבוססות על בוגרי היחידה, כדי שייתנו מענה מיידי לאירועי חירום בקהילה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
4 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: מאיר בוהדנה (30) אלעד; הערשי פרלמוטר (25), ירושלים; זכריה קלון (30) רחובות; המנכ"ל יוסי לוי; בן אל עמירה (25), נתניה; יקיר אוזן (25), בית שמש.
מימין לשמאל: מאיר בוהדנה (30) אלעד; הערשי פרלמוטר (25), ירושלים; זכריה קלון (30) רחובות; המנכ"ל יוסי לוי; בן אל עמירה (25), נתניה; יקיר אוזן (25), בית שמש.
יוצאי הנח"ל החרדי מתגייסים לשמור את הבית
(צילום: רפי קוץ)
בחודשים האחרונים נרצחו שמונה בני אדם בפיגועי טרור בבני ברק ובאלעד, ונראה היה כי המחבלים זיהו את הערים החרדיות כנקודת תורפה, משום ששיעור יוצאי הצבא ונושאי הנשק בהן נמוך ביחס למקומות אחרים בארץ. בשבוע שעבר היה אירוע נוסף, שבו אדם חרדי נדקר על הגשר המחבר בין בני ברק לגבעת שמואל – גם הפעם על החשד הוא על רקע לאומני.
קראו עוד בערוץ היהדות:
כעת, כאמור, יזמו ב"נצח יהודה" את פרויקט "מגן", בשיתוף עם המשרד לביטחון הפנים, משטרת ישראל והרשויות המקומיות – ולא פחות חשוב, בברכת הרבנים. במסגרת המיזם יוכשרו בוגרי המסלולים החרדיים בצה"ל לתת תגובה ראשונית לפעילות חבלנית עוינת, ולאירועי חירום אחרים בריכוזי המגזר.

"אנשים רוצים להגן על הבית"

בכינוס השקה שנערך אתמול (יום א') בהשתתפות מפקד מחוז ירושלים במשטרה, הכריזו מובילי המיזם כי הוא יצא לדרך בקרוב במתכונת ניסיונית, בהקמת כוחות בבירה, ולאחר מכן יורחב לערים נוספות. הכוחות יכללו סיירת לשמירה על בתי כנסת בשבתות ובמועדי ישראל, כיתות כוננות ואף יחידות בילוש, ויהיו מחוברים למוקדי החירום של המשטרה והרשות המקומית ומסונכרנים עימם – הכול כדי לצמצם את זמן ההגעה לכל אירוע, ולהגביר את תחושת הביטחון לתושבים.
4 צפייה בגלריה
הנחל החרדי המשמר האזרחי
הנחל החרדי המשמר האזרחי
כנס ההשקה אתמול
(צילום: רפי קוץ)
החברים בכוח "מגן" יוכלו להוציא רישיון נשק בהליך מקוצר, ייהנו מתוכנית אימונים ייחודית, יהיו זכאים לתעודת שוטר שתספק להם גיבוי מקצועי, כיסוי ביטוחי, הגנה משפטית במידת הצורך ואף הצטרפות לקרנות השוטרים, וכן יקבלו סל התנדבות הכולל כספת, ציוד לוחם, סבסוד הכשרות ועוד. לכינוס הייסוד הגיעו כ-200 צעירים שכבר מתחילים להתנדב בפרויקט, ועוד כ-1,500 נרשמו. נוסף על כך, 100 מהמתנדבים ביקשו להתגייס לשירות מלא במשטרה, על רקע האירועים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
פינוי הפצוע בסמוך לגבעת שמואל
פינוי הפצוע בסמוך לגבעת שמואל
זירת הפיגוע בין בני ברק לגבעת שמואל, בשבוע שעבר
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
דובי ליכטר, תושב בית שמש, השתחרר לפני שנה משירות כלוחם ב"נצח יהודה" והשתתף אתמול בכנס ההשקה. "ראיתי שבאמת בציבור החרדי רבים אינם נושאי נשק", סיפר בריאיון לאולפן ynet. "הייתי בשבוע שעבר בחתונה, ואפילו למאבטחים בכניסה לא היה נשק. לכן החלטתי שאם יש אופציה להיות חלק מכיתת כוננות מהסוג שיש ביישובים, אז אני רוצה להיות חלק מזה".
ליכטר אמר עוד כי רבים במגזר מבקשים לקחת חלק במיזם. "יש היענות נרחבת. אנשים רוצים להגן על הבית, על השכונות ועל בתי הכנסת", הוסיף. "גם אנשים שלא עשו צבא, כמו אבא שלי, רוצים להיות חלק מהדבר הזה".

"להחזיר את תחושת הביטחון לרחובות"

חיים בר זכאי, נשוי ואב לילדים, מיהר אף הוא להתנדב לפרויקט והשתתף בכנס אתמול. "מרגע שעמותת נצח יהודה הודיעה על הקמת 'מגן', היה לי ברור שאני בפנים", אמר. "הפיגועים האחרונים בערים החרדיות הוכיחו שאזרחים עם נשק יכולים להציל חיים, ואין אצלנו מספיק כאלה. אני וחבריי, כבוגרי שירות צבאי וניסיון קרבי, יכולים לתרום להחזרת תחושת הביטחון לרחובות – וכך נעשה, כי כך חונכנו. כשקוראים לנו למשימה למען המדינה – אנחנו מתייצבים".
4 צפייה בגלריה
מגייסים חברים לפעילות ההגנתית
מגייסים חברים לפעילות ההגנתית
מגייסים חברים לפעילות ההגנתית
(צילום: רפי קוץ)
יוזם הפרויקט, מנכ"ל עמותת "נצח יהודה", רס"ן במיל' יוסי לוי, סיפר כי "בימים שאחרי הפיגועים בריכוזים החרדיים, פתאום נפל לי האסימון". לדבריו, "אנחנו, כגוף שמלווה 14 אלף בוגרי צבא חרדים, יכולים לספק לערים החרדיות מענה עצום בדמותם של מאות מתנדבים, שיתגייסו כדי להקים כיתות כוננות ויספקו מענה לריכוזים החרדיים, שם כמעט ואין מחזיקי נשק ברישיון".
"לשמחתי הרבה", הוסיף, "מצאנו אוזן קשבת במשרד לביטחון הפנים, במשטרת ישראל וברשויות מקומיות רבות שכבר הביעו את רצונן להצטרף לפרויקט הלאומי החשוב והאדיר הזה. בינתיים, החלוצה הראשונה היא עיריית ירושלים שכבר איתנו, ויחד איתה נצא לפיילוט". הוא הודה לראש העיר משה ליאון ולחבר המועצה אבישי כהן, "שהובילו בעירייה את המשימה".