המטרה של דרמה פלנינג היא לעשות קילוף מכני של שכבת העור העליונה

תופעה: נשים מגלחות את הפנים כדי להסיר תאי עור מתים

גם אתן נתקלות ברשתות החברתיות בנשים שמגלחות את הפנים שלהן? השיטה הוותיקה להסרת תאי עור מקבלת המון תשומת לב ומעוררת מחלוקות על הדרך, בעיקר סביב השאלה – האם זה מעודד צמיחת שיער פנים? בדקנו וחזרנו עם תשובות

פורסם:
"המושג המקצועי הוא 'דרמה פלנינג' (בלועזית: Dermaplaning), וההבדל בין זה ובין גילוח הוא מהותי מאוד", מסבירה ריבה שמולביץ', ד"ר למדעי הביולוגיה, חוקרת הזדקנות תאית ובעלת מותג טיפוח (dr.riva.brand באינסטגרם). "הדמיון ביניהם מסתכם בזה ששניהם משלבים סכין ולהב, וכאן הוא נגמר. המטרה של דרמה פלנינג היא לעשות קילוף מכני של שכבת העור העליונה. משתמשים בסכין ייעודית לדרמה פלנינג, לא בסכין גילוח רגילה, שיש בה הרבה פחות מגנים של הלהבים. הלהב נוגע ישירות בעור ובזכות זה נעשה ממש קילוף של שכבת התאים היבשים, כולל שיער פלומתי, כך שנותר עור חלק ועידוד של התחדשות העור".
מה היתרונות של הפעולה?
"יש הרבה יתרונות למי שעושה את זה נכון: זה מעודד התחדשות של העור, מקלף את התאים היבשים והמתים וחושף את תאי העור לכל החומרים הפעילים שאנחנו שמות אחרי זה ומעודד חדירות של חומרים. זה כמו פילינג מכאני, לא כמו פילינג גרגירים שפשוט פוצע את העור, זה ממש קילוף השכבה העליונה באופן מבוקר".
עוד כתבות טיפוח בערוץ לאשה:

כמי שמחזיקה בחשבונות אינסטגרם וטיקטוק העוסקים בטיפוח וכחסידה של הטכניקה שאף העלתה כמה סרטונים בנושא, ד"ר שמולביץ' ערה לדיון הסוער סביב הטרנד והטענות שהוא עלול להביא לצמיחה מוגברת בפנים. "מיתוס גדול מאוד שיש סביב דרמה פלנינג הוא שהפעולה מעודדת צמיחה חוזרת של שיער עבה יותר או שגדל יותר שיער, וזה לא נכון. רק מצבים הורמונליים יכולים להשפיע על קצב גדילת השערה, על עובייה או על צבעה. שום פעולה חיצונית לא פוגעת בזקיק השערה. השיער יגדל חזרה, בדיוק איך שהוא גדל לפני כן. זה עלול להיראות בהתחלה כאילו יש משהו שונה, אבל זה בגלל כיוון גדילת השיער. בפועל, הוא גדל אותו הדבר - לא עבה יותר, לא חזק יותר.
"חשוב להבהיר: המטרה בדרמה פלנינג היא לא להסיר שיער מהפנים, זה אפקט שנגרם בדרך. המטרה הראשונית היא פעולה קוסמטית של קילוף השכבה העליונה של העור, שגם מורידה שיער פלומתי. אם יש בעיית שיעור יתר, זה לא יפתור את זה".
מה לגבי סיכונים אחרים, כמו לפצוע את העור או לעורר גירוי?
"דרמה פלנינג לא מתאים לכל אחת. זה יתאים לרוב, אך לא לנשים עם בעיות הורמונליות, ובהן שחלות פוליציסטיות, כי שם יש ממש התערבות הורמונלית שמשפיעה על השיער וזה פחות מומלץ. כמו כן, זה לא יתאים לנשים וגברים שסובלים משיעור יתר או שיש להם אקנה ופצעונים, כי זה יכול לעורר ולגרות את העור ולפגוע בפצעים. אם יש לך איזשהו פצעון או שניים על הפנים, את כן יכולה לעשות את זה, פשוט בעדינות מבלי לעבור עם הסכין על האזורים האלו".
מה ההבדל בין זה ובין פילינגים למיניהם?
"כמו כל דבר, יש כמה שיטות שניתן לעשות כדי לקבל תוצאות דומות. יש פילינג, פילינג כימי ויש דרמה פלנינג, שזה קילוף מכאני. היתרון של דרמה פלנינג הוא בכך שהוא מסיר גם שיער פלומתי, כלומר, יותר ממה שמוריד פילינג. הוא ממש חושף את העור, מקלף את השכבה העליונה והוא פחות אגרסיבי מפילינג חומצות בריכוז גבוה שמקלף את העור, מה גם שניתן לעשות אותו בתדירות גבוהה יותר".
נשמע מעולה, אז למה הרבה אנשים נרתעים מזה בעינייך?
"זו איזושהי פעולה שנתפסת כגברית, אבל אין פה מגדריות, זו פעולה קוסמטית. כמו כן, הן נרתעות כי הן חושבות שהשיער יגדל עבה יותר. ובאמת, אם לא עושים את זה נכון, זה יכול לפגוע בעור".
גם ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר, מחזקת כי אין מניעה להתנסות בטרנד, אך מסייגת את ההתנסות בייעוץ ראשוני עם גורם מומחה: "אין ספק שאחרי דרמה פלנינג העור מוכן יותר לקבלת לחויות, סרומים המכילים חומרים אקטיביים גם בקרמים וגם במכשור, וזה עושה סוג של חידוש לעור. חשוב מאוד לדעת לבצע את זה נכון ובאופן מאוזן ומבוקר ולא יום־יום. לטעמי, לא מספיק ללמוד את השיטה באמצעות יוטיוב, אני ממליצה לפני ההתנסות להציף את הנושא מול רופאת העור או מול הקוסמטיקאית ולבקש סוג של פיקוח/למידה".

אחת שיודעת מזמן

גורו הביוטי אשלי וקסמן־בקשי התנסתה בדרמה פלנינג עוד הרבה לפני שהטיקטוק בכלל הומצא. "לפני שש־שבע שנים נחשפתי לטכניקה הזאת ביוטיוב. מכל היתרונות שהציגו הכי דיברה אליי העובדה שאחרי פעולת הגילוח, האיפור יושב טוב יותר על העור", מספרת וקסמן־בקשי.
"לפני שהתחלתי חקרתי את הנושא, בעיקר את הטענה שזה עלול לעודד צמיחה מוגברת של שיער וגיליתי שאם מדובר בשיער פנים פלומתי, אין סיכון לעידוד צמיחה, מה שכן, למי שיש שיעור יתר או שיער עבה וכהה זה פחות מומלץ. כמו כן, יש להביא בחשבון שבגלל פעולת הגילוח, השערות צומחות חזרה בבת אחת באותו אורך, מה שעלול להיראות כמו אפקט של צמיחה שונה. אני עושה את זה מאז, עם הפסקות לפעמים כי אני שוכחת. אני יכולה להגיד שעבורי זה עובד מעולה, האיפור אכן נראה טוב יותר כי הוא יושב על משטח חלק".
ואגב גם אווה מנדז חשפה לאחרונה בעמוד האינסטגרם שלה שהיא מאוהבת בשיטת הדרמה פלנינג, ושהיא נוהגת לגלח את הפנים שלה כל יומיים (זו לא התדירות המומלצת על פי רוב, אבל מי אנחנו שנתערב בשגרת הטיפוח שלה).
2 צפייה בגלריה
אווה מנדז
אווה מנדז
מאוהבת בשיטה. אווה מנדז
(צילום: Gettyimages IL/ Phillip Faraone)

איך תעשו את זה נכון?

ד"ר ריבה שמולביץ' מסבירה:
  • הכנה של העור: כדי לא להיפצע חשוב לא לעשות את זה על עור יבש - למרוח סרום של שמנים או איזשהו שמן לא קומודוגני כמו חוחובה, בשביל לאפשר החלקה טובה של הסכין על הפנים.
  • זווית: יש להחזיק את הסכין בזווית של 45 מעלות וממש בתנועות עדינות וקטנות להעביר על הפנים כלפי מטה, כשהיד השנייה מותחת את האזור כלפי מעלה.
  • מוצרים פעילים: לא למרוח חומצות, רטינול או רכיבים אגרסיביים לאחר הפעולה. אפשר לשטוף את הפנים או פשוט לנגב את שאריות השמן עם פד ולשים קרם לחות מרגיע. למחרת אפשר להמשיך בשגרת הטיפוח הרגילה.
  • השעה הנכונה ביום: אני ממליצה לעשות את פעולת הגילוח בשעות הערב, כי אנחנו חושפות עור חדש ורצוי לא לחשוף אותו לשמש מיד, גם אם אנחנו מורחות קרם הגנה.
  • תדירות: יש כאלה שעושות את זה פעם בחודש, יש כאלה שעושות פעמיים בחודש. בכל מקרה, לא כדאי לגלח יותר מפעם בשבועיים.
  • הסכין: סכין חד־פעמית שהגוף שלה עשוי פלסטיק, שפשוט משתמשים בה וזורקים, זה נהדר למתחילות ולהתנסות ראשונית. לא לחטא אותה עם אלכוהול אחרי השימוש, זה זול מדי ולא שווה לקחת סיכון שיצטברו שם חיידקים. אם את מרגישה בטוחה עם הסכין ושאת ממש שולטת בטכניקה, הייתי מתקדמת לסכין רב־פעמית עשויה מברזל, שרק צריך להחליף לה להבים. זו השקעה חד־פעמית ומדי פעם הוצאה מינורית על הלהבים. היתרון הוא שזה פחות מזהם את הסביבה, החיסרון הוא שקשה למצוא אותה בארץ וצריך להזמין מחו"ל.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button