"אלחם על החוק כל עוד נשמה בי, ייאוש הוא לא תוכנית עבודה בשבילי"

תמר שוורץ, מנכ"לית עמותת "רוח נשית": "כשהחוק נגד אלימות כלכלית נפל, בכיתי"

במשך שמונה שנים נלחמה תמר שוורץ על החוק שאמור להגן על נשים מבני זוג שמתעללים בהן דרך חשבון הבנק. אבל ברגע האמת הצביעו נגדו ח"כיות ושרות, כולל גילה גמליאל שבעבר קידמה אותו

פורסם:
החוק נגד אלימות כלכלית שנפל לפני כשבוע בכנסת, נבלע איכשהו בין רעשי ההפיכה המשפטית וההפגנות נגדה. אבל אל תתנו לעובדה הזו לבלבל אתכם, מדובר באחד החוקים החשובים והצודקים שהממשלה הזו בחרה להפיל.
"מטרת החוק", מסבירה תמר שוורץ, מנכ"לית עמותת "רוח נשית", "היא שאלימות כלכלית תוכר כעוולה אזרחית וניתן יהיה לתבוע את בן הזוג האלים (נשים וגברים כאחד, אם כי רוב הנפגעות הן נשים) ולקבל הכרה ופיצוי. החשיבות של החוק עצומה. מאות אלפי נשים, ולאו דווקא מהעשירונים הנמוכים, נתונות תחת טרור כלכלי אלים במיוחד, ולא תמיד הן מודעות לכך. כשבן הזוג משתלט על חשבון הבנק, שולל מבת זוגו כרטיסי אשראי וכל רכישה שלה טעונה אישור שלו, זו אלימות לכל דבר, גם אם בפועל הוא לא מוריד לה כאפה. התלות הכלכלית היא זו שמשאירה נשים בתוך מערכות יחסים לא טובות".
מי ניסח את החוק?
"עמותת 'רוח נשית', שמספקת לנשים העצמה כלכלית דרך שיקום תעסוקתי ומתן כלים פיננסיים לעצמאות כלכלית, יזמה אותו כבר לפני שמונה שנים. החוק עבר הרבה ידיים והרבה ניסוחים, וכשמירב כהן מונתה לשרה לשוויון חברתי הוא עבר בקריאה ראשונה בכנסת. לצערי הכנסת התפזרה, אחריה היו חמש מערכות בחירות בשלוש שנים, ולא הצלחנו לקדם אותו מאז".
עוד כתבות בלאשה:

איך התבשרת על נפילת החוק?
"עקבתי אונליין, ישבתי מול המחשב במשרד ובכיתי בכי של עצב וזעם".
החוק נפל בין היתר בגלל ח"כיות ושרות מהקואליציה שהצביעו נגדו.
"ברור לי שההצבעה שלהן נבעה מהתנגדות לאופוזיציה, בלי קשר לחוק. לא היה שם שום דבר ענייני, וההוכחה לכך היא השרה גילה גמליאל, שבעבר קידמה את החוק וסברה שהוא טוב. פתאום היא חושבת שהחוק לא טוב? ומה עם השרה לקידום מעמד האישה, מאי גולן? האלימות הכלכלית חוצה מחנות. זו לא אלימות פוליטית. יש דברים שאמורים להיות בקונצנזוס, וחברות הקואליציה ירו לעצמן ברגל, ממש גול עצמי".
מהם הסימנים לאלימות כלכלית?
"ב-99% מהמקרים מדובר בגבר שתלטן שמחזיק בכל האמצעים הכספיים, ולאישה אין שום שליטה על חשבון הבנק. היא מקבלת 'דמי כיס' וצריכה לדווח על כל שקל שהיא מוציאה.
"יש גם גברים שמסתירים את כל הנכסים שלהם, כך שבמקרה של גירושים האישה לא תוכל לתבוע אותם ויש מקרים רבים של גברים שנכנסים לחובות גדולים, נוטשים את המשפחה והאישה נאלצת לשלם את החובות במקומם".
"החשיבות של החוק עצומה. מאות אלפי נשים, ולאו דווקא מהעשירונים הנמוכים, נתונות תחת טרור כלכלי אלים במיוחד, ולא תמיד הן מודעות לכך"

איך "רוח נשית" עוזרת לנשים האלה?
"יש לנו מנטוריות שמלמדות אותן להיות עצמאיות כלכלית, לפתוח חשבון בנק, לחפש עבודה, לגשת לראיון עבודה. בין היתר הובלנו גם רגולציה, יחד עם האגף להכשרה מקצועית, שלפיה כל מי שלומד או לומדת קוסמטיקה ועיצוב שיער, יעברו סדנה לזיהוי סימני אלימות כלכלית, שהם המכות היבשות בחשבון הבנק".
איך את מתכוונות להמשיך מכאן?
"אנחנו לא נרפה כי זה חוק נכון וצודק, ולא אכפת לנו איזו ממשלה נמצאת בשלטון. אמשיך לקדם את החוק כל עוד נשמה באפי. ייאוש הוא לא תוכנית העבודה שלי".
זה לא המאבק היחיד שאת מנהלת: לאחרונה עתרת לבג"ץ כדי שיאפשר לך להשתמש בביציות של בתך נעם ז"ל, שנפטרה לפני שנה וחצי מסרטן.
"נכון, משרד הבריאות לא מאפשר לי לתרום את הביציות של נעם, שנשאבו ונשמרו בתחילת הטיפולים, אז עתרתי לבג"ץ וניצחתי, כי הייתה פה אפליה מגדרית. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שבג"ץ הסכים להחיל את הנוהל שקיים לגבי תרומת זרע בישראל גם על תרומת ביציות, גם אם אין מסמך כתוב בחתימת המנוחה, ובלבד שהוכיח שזה היה רצונה. אני מקווה שיום אחד אוכל לתרום את הביציות שלה לאישה שזקוקה לכך, ואוכל לחבוק בזרועותיי נכד או נכדה מנעם".
לסיום, מה העצה הכי טובה שקיבלת?
"מסבא שלי, שאמר 'אם את צריכה שמשהו ייעשה, תבקשי ממישהו עסוק".
והעצה הכי גרועה?
"'די, תנוחי, למה את לוקחת ללב?' מי שאומר את זה לא מכיר אותי".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button