ענת בן דוד. מה המלחמה עושה לזוגיות

"הרבה אנשים חווים חשק מיני ירוד בעקבות המלחמה"

מה קורה לחשק המיני במצב לחימה, ומה צפייה בסרטוני הזוועה עלולה לגרום? ענת בן דוד מסבירה

פורסם:
ענת בן דוד (47), מטפלת מינית, עובדת סוציאלית קלינית ומומחית לטיפול רגשי, אמא לשניים, גרה בהרצליה:

היי ענת, בואי נדבר על ההשפעה של המצב הביטחוני על המיניות שלנו. האם המלחמה פוגעת בחשק המיני?
"זה אינדיבידואלי, אבל הרבה אנשים חווים חשק מיני ירוד בעקבות המלחמה. מחקרים מראים באופן מובהק שיש קשר בין לחץ נפשי יומיומי לירידה בחשק המיני, וזה קורה גם אצל נשים וגם אצל גברים. כשאנחנו בלחץ הגוף שלנו מפריש את הורמון הקורטיזול, שפוגע בפעילות של הורמון הטסטוסטרון. הטסטוסטרון, שנמצא גם אצל גברים וגם אצל נשים, אחראי על החשק והתפקוד המיני. כשהוא נפגע אנחנו עלולים לסבול מחשק מיני ירוד. אצל גברים זה עלול להתבטא בקושי להגיע לזקפה ואצל נשים ביובש וגינלי וקושי בהגעה לאורגזמה".
אז זה בעצם עניין הורמונלי?
"לא רק. אנחנו גם נמצאים בדריכות גבוהה יותר - הדופק שלנו עולה ואנחנו קופצים מכל רעש. הביטחון הבסיסי שלנו נפגע וההנחה שלנו לגבי המציאות השתנתה. יש חשש שהסכנה נמצאת בכל מקום. כתוצאה מכך, מערכת העצבים הסימפתטית שאחראית על ההישרדות שלנו, שולטת על חשבון המערכת הפרה־סימפתטית שאחראית על ההנאה ממין. אם אנחנו מסתובבים בג'ונגל ושמענו שיש נמרים ושאנשים שנטרפו, נהיה דרוכים לכך שכל רגע עומד לקפוץ עלינו נמר. במצב כזה יהיה לנו קשה להתפנות לסקס.
"מצב של מלחמה גם עלול לגרום להסתגרות או לתוקפנות שיוצאת נגד בן הזוג וכתוצאה מכך לתחושה של ריחוק. בנוסף, יש אנשים שמרגישים אשמה לקיים יחסי מין וליהנות בזמן שבחוץ מתרחשים דברים כל כך נוראיים".
גם חשיפה לסרטוני הזוועה משפיעה על החשק המיני?
"בוודאי. גם מי שלא חווה על בשרו את הזוועות ורק נחשף אליהן בסרטונים ובחדשות, מושפע מהטראומה. הסרטונים האלו מעוררים בנו לחץ וחרדה. הם מצלקים את הנפש. יכול להיות למשל שנשים שצפו בסרטוני אונס יחוו טריגרים לסרטונים בזמן שהן מקיימות יחסי מין. אם זה קורה חשוב לגשת לטיפול וכמובן, יש להימנע מצפייה בסרטונים".
יש כאלה שדווקא עכשיו מרגישים חשק מיני מוגבר?
"כן. יש אנשים שכשרמת הלחץ שלהם עולה, הם משחררים אותו באמצעות סקס - אז גם עכשיו במצב של מלחמה, החשק המיני שלהם יתגבר. בנוסף, אנחנו בתקופה שבה אנשים נמצאים יותר בבית. טבעי שהשעמום והקרבה הפיזית עם בן הזוג יובילו גם ליחסי מין בתדירות גבוהה יותר. הסקס גם מאפשר אסקפיזם מהמציאות וגם נחמה ותמיכה שאנחנו זקוקים להם יותר כרגע".
אפרופו חשק מיני מוגבר, תמיד מדברים על תופעה של בייבי בום אחרי מלחמה.
"נכון. 'בייבי בום' הוא שיעור ילודה גבוה מהממוצע, וזה קרה למשל אחרי מלחמת העולם השנייה וגם אחרי מלחמת יום הכיפורים. התופעה הזו מבטאת את יצר החיים. מדובר בתגובה פסיכולוגית ואבולוציונית למלחמה. כשהמוות מאיים, אנחנו רוצים להחזיק את החיים ולהביא ילדים לעולם. ההיסטוריה מראה שזה עשוי לקרות גם עכשיו, אחרי חרבות ברזל".
מה עושים כשרק אחד מבני הזוג מתמודד עם חשק מיני ירוד?
"צריך לבדוק קודם כול אם זה משהו שבאמת קרה בעקבות המלחמה, או שזה היה קיים קודם לכן. אם זה היה קיים כבר קודם, צריך לגשת לטיפול. צריך לזכור שזה בסדר אם אין לנו חשק מיני בגלל המלחמה ושזה מצב זמני. מדובר בתקופה שתחלוף והחשק המיני יחזור. מצד שני, חשוב מאוד שלא נשקע בזה ושננסה לעשות דברים שיעזרו לנו להפחית סטרס כמו מדיטציות, פעילות גופנית, הליכה בטבע. בנוסף, כדאי לנסות להתקרב אחד לשנייה – לשתות קפה ביחד או פשוט להתחבק".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button