קצח

שחור, קטן ועוצמתי: הגרגיר שנלחם בחיידקים, מוריד רמות סוכר בדם ובולם תאי סרטן

פתגם ערבי עממי גורס כי "הקצח מרפא כל מחלה מלבד המוות". למה כדאי להכניס עכשיו קצח לתפריט, מתי כדאי למרוח אותו על גוף הילדים ואיך אפשר להכין ממנו שמן ריפוי רב תכליתי? כל מה שכדאי לדעת על גרגירי הקצח - וגם מתכון לעוגיות מלוחות

אפרת נבון
פורסם:
פתגם ערבי עממי גורס כי "הקצח מרפא כל מחלה מלבד המוות", ואכן, הגרגיר הקטן והשחור שנקרא בשפה הבוטנית Nigella Sativa ומוכר בעיקר בתור תבלין או קישוט למאפים, שימש ברפואה המסורתית כבר מהעת העתיקה. הרופאים הקדמונים במצרים המליצו עליו למי שסובל מאלרגיות ומדלקות, אבל יש לו מגוון רחב בהרבה של תועלות בריאות. את הקצח אפשר לצרוך כגרגיר שלם (בסלט, בלחם, בפשטידות ובעוגיות מלוחות), כשמן שנרקח ממנו ומכיל ריכוז גבוה יותר של ערכים תזונתיים ובמיצוי אלכוהולי (טינקטורה). אז מהן התכונות שהופכות את הזרע הקטן הזה לגדול ערך?
עוד סופרפודס שכדאי להכניס למטבח:
1. הקצח עשיר מאוד בנוטריאנטים הזרעים הקטנים מכילים שפע של ערכים תזונתיים חיוניים, בהם סיבים, סידן, ברזל, חלבון, ויטמיני B שונים, ויטמין C, אבץ, נוגדי חמצון וחומרים נוגדי דלקת.
5 צפייה בגלריה
קצח
קצח
מסייע למלחמה במחלות דלקתיות וסרטניות ומעכב תהליכי הזדקנות
(צילום: shutterstock)
2. הוא נוגד חמצון עוצמתי בקצח יש נוגדי חמצון עוצמתיים כמו קרבקרול, תימוקווינון, טי־אנתול, טרפינאול 4, וככזה הוא מסייע למלחמה במחלות דלקתיות וסרטניות ומעכב תהליכי הזדקנות.
3. הוא אנטי חיידקי ואנטי ויראלי מחקרים שונים הדגימו תכונות אלה. כך למשל, במחקר אחד שמן קצח שנמשח על עורם של ילדים עם זיהום שמקורו חיידקי הביא לריפוי העור. במחקר אחר הראו שצריכת קצח גרמה לעיכוב בהתרבות פתוגנים שונים, לרבות חיידק הקיבה הליקובקטר פילורי וסטפילוקוקים מסוגים שאנטיביוטיקה לא עוזרת למגרם כמו MRSA.
4. נוגד אלרגיה זאת הודות לחומצות השומן הייחודיות שבו, נוגדי החמצון החזקים שהוא מכיל וגם בהיותו אנטי היסטמיני, כלומר מעכב הפרשת היסטמין שהוא חומר המופרש בעודף בעת תגובה אלרגית.
5 צפייה בגלריה
קצח
קצח
קצח. מווסת את רמות הסוכר בדם, משפר עמידות לאינסולין ואף מונע סיבוכי סוכרת
(צילום: shutterstock)
5. מסייע בהורדת רמות השומנים בדם הודות לחומצות השומן הבריאות שיש בו, חומצה אולאית וחומצת שומן לינולאית, הקצח תורם לוויסות לחץ הדם. הוא מסייע גם בהורדת רמות השומנים בדם על ידי מניעת הספיגה של הכולסטרול במעי ופירוק של טריגליצרידים ובנוסף גם במניעה של היווצרות פלאק בעורקים, דבר החיוני לטיפול בטרשת עורקים ובכלל בבעיות קרדיווסקולריות.
6. ובהפחתת רמות הסוכר בדם בסקירת מחקרים רחבה הוכח שהקצח מווסת את רמות הסוכר בדם, משפר עמידות לאינסולין ואף מונע סיבוכי סוכרת כגון נפרופתיה ונוירופתיה סוכרתית.
7. הוא מטפל במצבי דלקת הקצח תורם לריפוי של דלקות שונות. כך למשל, במחקר שבו נטלו המשתתפים 1,000 מ"ג שמן קצח מדי יום במשך שמונה שבועות, נצפתה ירידה בממדי הדלקת ובעקה החמצונית. כמו כן מחקר נוסף הראה שצריכת קצח סייעה בריפוי דלקות מפרקים מסוגים שונים ובהקלה על הכאבים הנגרמים מהן.
8. מועיל לדרכי הנשימה הקצח יעיל מאוד לטיפול במחלות בדרכי הנשימה ובאסתמה בפרט, מכיוון שהוא תורם להרפיה של שרירים חלקים. כך למשל, נמצא כי צריכתו הביאה להרגעת קנה הנשימה, להפחתת התקפי אסתמה ושיעול וכן להקלה בייצור הליחה הצמיגית המצטברת בדרכי הנשימה.
9. טוב לעיכול מכיוון שהוא מרפה שרירים חלקים, כאמור, הוא מסייע גם להרפיית המעי ובכך מקל על העיכול ועל היציאות. בנוסף הוא מגן על ריריות הקיבה ומסייע במניעת אולקוס ובטיפול בו. ואם זה לא מספיק, גרגירי הקצח הם גם סופחי גזים ולכן מפחיתים נפיחות בטנית וכאבי בטן הנובעים ממנה.
10. מסייע בהפחתת תהליכיים סרטניים הקצח מכיל נוגד חמצון בשם תימוקווינון המסייע לבלימת השגשוג של תאי סרטן. במחקרי מעבדה, כאשר טפטפו שמן קצח על תאי סרטן שד, התאים הסרטניים ביצעו אפופטוזיס - כלומר התאבדות עצמית. סוגי סרטן נוספים שנחקרו בהקשר להשפעה זו של הקצח הם לוקמיה, סרטן הריאות, הערמונית, הלבלב, הכבד, העור והמעי.

100% טבעי: מתכון ביתי לשמן קצח תרפויטי

מה צריך:
  • 1 כוס שמן זית מכבישה קרה
  • 1/3 כוס זרעי קצח
מה עושים:
  1. יוצקים את שמן הזית לצנצנת זכוכית מעוקרת ומוסיפים את זרעי הקצח.
  2. מנערים את השמן מדי יום במשך שלושה שבועות, עד לשימוש בו.
5 צפייה בגלריה
קצח
קצח
לטיפול בכאבי מפרקים, בעיות עור והתקררות. שמן קצח
(צילום: shutterstock)
איך משתמשים?
  • כאבי ראש: מעסים את הרקות במעט שמן קצח.
  • הקלה על הנשימה: מורחים ליד הנחיריים 2 טיפות, אחת לכל נחיר.
  • התקררות: מורחים מעט שמן קצח על החזה.
  • שלשולים: נוטלים כפית אחת מהשמן בכל שלוש שעות.
  • בעיות עור (עור יבש, אקזמה, פסוריאזיס): מוהלים 15 טיפות של שמן אתרי לבנדר ברבע כוס שמן קצח ומורחים על העור.
  • כאבי מפרקים: מוהלים 5 טיפות שמן אתרי פלפל שחור ו־5 טיפות שמן קינמון ברבע כוס שמן קצח ומורחים על מקום הכאב.
  • שפעת או שיעול: כדאי לשתות כפית מיצוי (טינקטורה) של קצח יחד עם חצי כפית דבש לא מחומם כשלוש פעמים ביום.
שימו לב: אין לצרוך קצח בזמן היריון וכאשר יש עודף חומציות בקיבה. כמו כן, כדי לוודא שאינכם סובלים מרגישות לקצח, כדאי להתנסות בו בהדרגה ולבחון את תגובת הגוף.

ועוד משהו לנשנוש: עוגיות שיפון מלוחות מנוקדות בקצח*

5 צפייה בגלריה
עוגיות עם קצח
עוגיות עם קצח
עוגיות עם קצח
(צילום: shutterstock)
מה צריך:
  • 3 כוסות קמח שיפון
  • 1/2 כוס שמן זית או שמן קוקוס
  • 1/4 כוס מים
  • 1 כפית מלח הימלאיה
  • 4 כפות זרעי קצח
מה עושים:
  1. מערבבים בקערה את כל החומרים לעיסה אחידה. אם הבצק דביק מוסיפים קמח, ואם הוא יבש אפשר להוסיף מים.
  2. מגלגלים את הבצק לנחשים דקים ויוצרים מכל נחש עיגולד (מחברים קצה לקצה). אופים כ־20 דקות בתנור שחומם מראש ל־170 מעלות.
*מתוך ספר הבישול של הכותבת "טעים לאכול בריא"
אפרת נבון, נטורופתית מוסמכת, מנהלת מרכז "תרפא" לבריאות טבעית ומחברת הספר "טעים לאכול בריא"
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button