37 טייסים במילואים בטייסת הקרב 69 של חיל האוויר הודיעו היום (ראשון) כי לא יתייצבו לאימונים במחאה על המהפכה המשפטית, וברקע הצהרתם של אנשי מילואים שיימנעו משירות אם התוכנית תיושם. הטייסים הודיעו כי כן יתייצבו לפעילות מבצעית.
טייסת 69 נחשבת לטייסת מהחשובות בחיל, שמובילה את התקיפות בסוריה במסגרת המב"מ (המערכה שבין המלחמות), ומבצעים נוספים. אנשיה השתתפו בין השאר בתקיפת הכור הגרעיני בסוריה. בכירים בצה"ל אמרו כי מדובר באירוע חמור ביותר. לדבריהם, לא ייתכן שטייס יבחר לאיזה סוג מילואים הוא מתייצב. בצה"ל חוששים שהם יאבדו כשירות לטיסה מבצעית.
3 צפייה בגלריה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
טייסי חיל האוויר. ארכיון
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
לוחמים ותומכי לחימה ממערך ההגנה האווירית של חיל האויר מתנגדים למהפכה המשפטית
לוחמים ותומכי לחימה ממערך ההגנה האווירית של חיל האויר מתנגדים למהפכה המשפטית
מכתב לוחמי ההגנה האווירית
במקביל, לוחמי ההגנה האווירית פרסמו היום מכתב שעליו חתומים בין השאר ארבעה מפקדי כוחות הנ"מ בעבר, התתי-אלופים במיל' אורי רם, אריה פישביין, גלעד רמות ואילן ביטון.
"אנו, מפקדים, לוחמים ותומכי לחימה, במילואים ובדימוס ממערך ההגנה האווירית בחיל האוויר, מביעים בזאת דאגה עמוקה לנוכח מהלכי החקיקה המתנהלים בימים אלו, שיביאו לדעתנו לפגיעה משמעותית בעקרונות הדמוקרטיה, שהיא בבת עיננו, ושלאורה חונכנו וחינכנו דורות של לוחמים בצה"ל", נכתב בהודעתם של 37 טייסי המילואים. "אנו פונים לכבוד נשיאנו ולנבחרי העם והמדינה משלוש הרשויות, לנקוט באופן מיידי בפעולות על מנת להביא לעצירת המהלכים מפלגי העם, שהמשך חקיקתם במתווה הנוכחי מאיים על המבנה השלטוני הדמוקרטי הקיים, מסכן את היציבות, פוגע בלכידות ובעמידות ישראל באתגרים שלפניה. אנחנו דורשים: הציבו 'כיפת ברזל' על משמר הדמוקרטיה שלנו, הכריזו 'צבע אדום' על יוזמות החקיקה שעל הפרק".
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, שפיקד על טייסת 69 בעבר, מנהל את המשבר. גם הרמטכ"ל הרצי הלוי עודכן - ויצטרך להתערב בהקדם. ביום שישי שלח מפקד חיל האוויר איגרת חריגה לאנשי המילואים של החיל, שבה קרא להם להתייצב לשירות, אם כי הבהיר שהוא "מכבד את ההתלבטות" שלהם, והצהיר כי לא ייתן יד למה שתיאר כ"ציור דמותכם באופן לא הוגן".
את האיגרת פרסם אלוף בר אחרי שיחה שערך בשישי עם אנשי צוותי האוויר, במילואים ובסדיר, וכן אנשי מערכי מודיעין ומבצעים בחיל האוויר. אלו הביעו בשיחה חשש שבעתיד הם יצטרכו להתמודד עם סוגיות חוקיות בהיבט הפקודות שהם מקבלים לביצוע לנוכח המהפכה המשפטית המתוכננת ולאחר דברי השר בצלאל סמוטריץ', שקרא "למחוק את חווארה" ואז חזר בו מדבריו. באיגרת שפרסם התייחס בר גם לסוגיה הזו, והדגיש כי צה"ל פועל "ללא כל שינוי" על בסיס אמות מידה מוסריות.
3 צפייה בגלריה
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר
קרא לטייסים להימנע מהחרמת השירות. מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר
(צילום: דובר צה"ל)
באיגרת כתב מפקד חיל האוויר: "אנשיי היקרים, בחרתי לפנות באופן אישי לכל אחת ואחד מכם, אנשי המילואים של חיל האוויר. השבועות האחרונים מטלטלים את כל מגזרי החברה הישראלית, ואינם פוסחים גם על אנשי המילואים של חיל האוויר. בה בעת – המציאות הביטחונית האזורית דינמית ואינה מפסיקה לאתגר ולו לרגע אחד.
תא"ל במיל' אורי זייפרט, שהיה בעבר מפקד טייסת 69 ומפקד בסיס חיל האוויר תל נוף, פרסם אתמול מכתב למשרתי מילואים בחיל שבו קרא "למחות ולשרת". זייפרט כתב כי "אני כועס על הממשלה ועל העומד בראשה, שהביאו אותי לפינה ולדילמה האם לשרת במילואים או לא. כמו רבים מאיתנו, גם אני מוטרד וחושש מאוד מהכיוון ומהדרך. כמו רבים מאיתנו, גם אני מגיע לרחוב קפלן להפגנות, לבוש אזרחי ו'חמוש' בדגל ישראל. אני מאמין שלצד המחאה והדאגה לעתיד המדינה, אנחנו חייבים לשמור על כוחו של חיל האוויר וכוחו של צה"ל, ושאסור לנו אפילו למצמץ בעניין. לממשלה ולעומד בראשה אני אומר - עצרו מיד! ולאחיי המילואימניקים אני אומר - מוחים ומשרתים, משרתים ומוחים".