ממשל טראמפ חזר בו הערב (יום ג') מהחלטתו לאלץ סטודנטים זרים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה בארה"ב לעזוב את המדינה אם כל שיעוריהם בסמסטר הסתיו הקרוב מיועדים להיערך באופן מקוון בגלל מגפת הקורונה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נגד טוויטר רשת חברתית רשתות חברתיות צו נשיאותי קורונה
דונלד טראמפ נגד טוויטר רשת חברתית רשתות חברתיות צו נשיאותי קורונה
טראמפ. בחזרה לסטטוס קוו
(צילום: AP)
ההודעה המפתיעה של הממשל על ביטול ההנחיה נמסרה בתחילת שימוע שנערך בבית משפט בעניין עתירות שהגישו נגד ההנחיה אוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת MIT. בית המשפט מסר כי רשויות ההגירה הפדרליות הסכימו לבטל את הצו שניתן ב-6 ביולי ו"לחזור לסטטוס קוו". השימוע נחתם אחרי ארבע דקות בלבד.
הגזרה שניחתה על הסטודנטים הזרים בארה"ב לפני שמונה ימים, נזכיר, נמסרה בשעתו בהודעה של סוכנות ההגירה והמכסים ICE. בהודעה ההיא נמסר כי סטודנטים המחזיקים בוויזה מסוג M1 (ויזה הניתנת ללומדים בתוכניות לא אקדמיות) ובוויזה מסוג F1 (הניתנת לסטודנטים לא-מהגרים העוברים קורסים אקדמיים וקורסים בשפות), אבל מוסדות הלימוד שלהם מתכוונים לקיים את השיעורים באופן מקוון בלבד – יחויבו לעזוב את ארה"ב או לעבור ללמוד במוסד שבו מתקיימים גם לימודים פנים אל פנים, בכיתה עצמה. אם לא יעשו כן, נמסר אז, יעמדו בפני גירוש.
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטה הרווארד קיימבריג' מסצ'וסטס ארה"ב
אוניברסיטה הרווארד קיימבריג' מסצ'וסטס ארה"ב
אוניברסיטת הרווארד. אחת העותרות
(צילום: shutterstock)
בהודעה ההיא הבהירה ICE גם כי מחלקת המדינה האמריקנית לא תנפיק אשרות שהייה לסטודנטים הרשומים לבתי ספר ולתוכניות שכל הלימודים בהם ייערכו באופן מקוון בסמסטר הסתיו הקרוב, וכי סוכנות המכס והגנת הגבולות לא תאפשר להם להיכנס לארה"ב.
ההנחיה שפורסמה בשבוע שעבר גררה ביקורת חריפה מהמוסדות להשכלה גבוהה, ויותר מ-200 מוסדות כאלה הביעו תמיכה בעתירות של הרווארד ו-MIT. מוסדות שונים הזהירו כי קיום ההנחיה פירושו סיכון שלומם של הסטודנטים ופגיעה כלכלית במוסדות הלימוד, שחלקם היו מאבדים הכנסות של מיליוני דולרים.
יותר ממיליון סטודנטים זרים למדו בארה"ב בשנת הלימודים האקדמית 2019-2018, ומדובר ב-5.5% מאוכלוסיית הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה שם. הסטודנטים הזרים הרבים ביותר בארה"ב באים מסין, ואחריה מהודו, דרום קוריאה, סעודיה וקנדה. ההערכה היא כי הצו שפורסם בשבוע שעבר היה חל על עשרות אלפי סטודנטים ומעמיד אותם בסכנת גירוש.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נואם בפני סטודנטים שמרנים ב פלורידה ארה"ב
דונלד טראמפ נואם בפני סטודנטים שמרנים ב פלורידה ארה"ב
ראשי אוניברסיטאות מאמינים: חלק מקמפיין הלחץ
(צילום: AP)
בשנת 2018 הכניסו סטודנטים זרים למשק האמריקני 44.7 מיליארד דולר. סטודנטים אלה הם גם מקור הכנסה חשוב לאוניברסיטאות רבות בארה"ב, משום שבמקרים רבים הם משלמים שכר לימוד מלא.
ראשי אוניברסיטאות בארה"ב מעריכים כי ההנחיה השנויה במחלוקת שניתנה ב-6 ביולי היא חלק מניסיונו של הנשיא טראמפ ללחוץ על מוסדות החינוך לפתוח את שעריהם לתלמידים מיד עם תחילת שנת הלימודים הבאה ולקיים את השיעורים בכיתות, ולא באופן מקוון, למרות מגפת הקורונה.
שלושה וחצי חודשים לבחירות לנשיאות מצבו של טראמפ בסקרים רע, ובקמפיין שלו מקווים שפתיחתם של מוסדות החינוך, בכלל זה בתי הספר היסודיים והעל-יסודיים, תניע את גלגלי הכלכלה, תשפר את רווחתם של מיליוני אמריקנים, וכך תחזיר אליו בוחרים. במוסדות החינוך עצמם עובדים מיליוני בני אדם, ועצם שליחתם של ילדים אליהם תאפשר להורים רבים לשוב לעבודה.