1 צפייה בגלריה
מנסור אבעס יאיר לפיד בנימין נתניהו נפתלי בנט
מנסור אבעס יאיר לפיד בנימין נתניהו נפתלי בנט
רע"מ: טרם החלטנו על מי להמליץ. לקראת ההתייעצויות בבית הנשיא
(צילום: עידו ארז, קובי קואנקס, הדר יואביאן)
בבית הנשיא הושלמו ההכנות לקראת סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת, אבל פחות מ-36 שעות לפני מצעד הסיעות יש עדיין מי שטרם החליט כיצד יפעל. רע"מ, מפלגתו של מנסור עבאס, הודיעה אמש (יום שבת) כי עדיין לא החליטה על מי להמליץ לראשות הממשלה. למפלגתו של עבאס, שכונה "ממליך המלכים", ארבעה מנדטים - וייתכן שיעדיף לא להמליץ על אף מועמד.
בכיר בפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית אמר כי ברע"מ "מחכים לראות מה יהיה עם סמוטריץ' ונתניהו לפני קבלת החלטה. אנחנו גם לא שוללים המלצה על לפיד. כמו שאני רואה את זה, האווירה תוביל לבחירות חמישיות". גורם בכיר אחר אמר: "אנחנו לא ממהרים, ההחלטה לא פשוטה".

הפעם כמעט בוודאות לא תהיה המלצת 61 שתאפשר לנשיא ראובן (רובי) ריבלין הטלה ברורה, ולכן הוא ינסה להבין במהלך ההתייעצויות מול כל סיעה לאיזו ממשלה היא תסכים להצטרף ולאיזו לא, ובהתאם להעניק את המנדט לח"כ שיעמוד בראש הגוש שלו רוב הנכונים להצטרף. בתשובת הסיעות לנשיא על שאלת המומלץ הן יצטרכו להבהיר לאילו מפלגות נוספות בכוונתם לחבור על מנת לאפשר לריבלין לגבש תמונת מצב ברורה.
כרגע לא נראה כי בכוונת ריבלין להזמין את ראשי הסיעות לשיחות על מתווה אחדות או רוטציה אפשרית, כפי שעשה בבחירות הקודמות. זאת, לאור ריבוי השחקנים המתיימרים להוביל ממשלה בשלב הזה. נכון לעכשיו נראה שנתניהו מגיע עם מספר הממליצים הרב ביותר – 52 ממליצים (הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית). ללפיד בין 37 ל-54 ממליצים (יש עתיד, העבודה, מרצ, ישראל ביתנו וייתכן שגם כחול לבן, תקווה חדשה והמשותפת בלי בל"ד), וקיימת אפשרות שבנט ימליץ על עצמו.
הסיעה הראשונה שנציגיה יגיעו לבית הנשיא תהיה הליכוד, ב-9:30 בבוקר. אחריה, בהפרש של 45 דקות, יגיעו נציגי יש עתיד (10:15), ש"ס (11:00), כחול לבן (11:45), ימינה (12:30), יהדות התורה (13:15) והעבודה (14:00). לאחר הפסקה קלה יימשך מצעד הממליצים עם ישראל ביתנו (16:00), הציונות הדתית (16:45), הרשימה המשותפת (17:30), תקווה חדשה (18:15), מרצ (19:00) ורע"מ האחרונה, ב-19:45.
באופן חסר תקדים כל חזית בית הנשיא הוקפה בגדרות ברזל גדולות מחשש להפגנות של פעילים פוליטיים ביום שני, שיפגעו בהליך ההתייעצויות. זה לא קרה מעולם בהיקף כזה - גם לא בביקור הנשיא טראמפ ובביקורים גדולים אחרים.
ביום שני יתנהל למעשה מרתון של התייעצויות בבית הנשיא שיתחיל ב-09:30 ויסתיים אחרי השעה 20:00. בתום התהליך, לכל אחת מ-13 הסיעות הוקצו 15 דקות ועוד 15 דקות נוספות להצהרות לתקשורת.
לפי שעה לא נראה שריבלין יודיע על החלטתו ביום שני בלילה, וההערכה היא שהוא יודיע זאת לח"כ שעליו הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה ביום שלישי בצהריים. באותו יום בשעה 16:00 ישתתף הנשיא בטקס השבעת הכנסת ה-24. כל ההתייעצויות יהיו פתוחות לתקשורת ויועברו בשידור חי בשל הנחיית הנשיא לפעול בשקיפות מלאה כדי למנוע טענות על מזימות וקונספירציות שהוא מעורב בהן כביכול. כך, לראשונה מזה שנה, יורשו עיתונאים להיכנס לבית הנשיא כדי לסקר את סבב ההתייעצויות.
פורסם לראשונה: 22:29, 03.04.21