3 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין בנימין נתניהו
ראובן ריבלין בנימין נתניהו
בליכוד חוששים שהנשיא לא ייתן הזדמנות שנייה להרכיב ממשלה. ריבלין ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
מאז הבחירות שמרו בליכוד על שתיקה תקשורתית, ניהלו מגעים פוליטיים שקטים וניסו לגבש אסטרטגיה שתאפשר להקים ממשלה בהסתמכות על מפלגת רע"מ. אולם היום (ד') שינה ראש הממשלה בנימין נתניהו כיוון - וההמתנה השקטה לפיצוץ במגעים בגוש השני התחלפה ברצון להיאבק כדי לקבל ראשון את המנדט.

השינוי באסטרטגיה קרה, ככל הנראה, בשל דבריו של הנשיא ראובן ריבלין - שאמר בבוקר שיעניק את המנדט להרכבת הממשלה לבעל הסיכויים הגבוהים ביותר להצליח במשימה. מכך משתמע שריבלין לא בהכרח יעניק את המנדט למי שמחזיק במספר הממליצים הגדול ביותר.
התגובה בליכוד לדברי הנשיא לא איחרה לבוא, ובכירי המפלגה - יו"ר הכנסת יריב לוין והשרים יובל שטייניץ ואמיר אוחנה - מסרו כי "הנשיא לא קובע את תוצאות הבחירות. אסור לו להיות שחקן פוליטי".
3 צפייה בגלריה
  יאיר לפיד, נפתלי בנט
  יאיר לפיד, נפתלי בנט
הסכם הרוטציה שיביא לסיום שלטון נתניהו? לפיד ובנט
(צילום: קובי קואנקס)
בבית הנשיא מיהרו להגיב בתגובה משלהם: "הדברים שהופנו כלפי הנשיא על ידי שרים ויו"ר הכנסת אינם מוסיפים כבוד לאומרם ומוטב היה להם שלא יאמרו. כפי שאמר נשיא המדינה, השיקול המרכזי שינחה אותו בבחירת המועמד עליו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, הוא סיכוייו של המועמד להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. כך עשו כל נשיאי ישראל לדורותיהם וכך פעל הנשיא בכל מערכות הבחירות הקודמות".
דבר נוסף שמעורר חשש בליכוד הוא ההערכה שאחרי שריבלין יעניק מנדט למועמד הראשון וזה ייכשל, הוא יגלגל את האחריות להרכבת הממשלה לכנסת - ולא יעניק את המנדט למועמד נוסף.
במצב כזה נתניהו עלול להיקלע למצב מסוכן, שכן הלחץ שמופעל על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לוותר על ראשות הממשלה בחלק הראשון של הקדנציה לטובת נפתלי בנט עשוי להכריע את הכף.
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"ויתרתי על האגו, עכשיו תור לפיד". גדעון סער
(צילום: AFP)
מאחורי הקלעים נתניהו עובד באופן אינטנסיבי כדי לנעול את בנט בגוש הממליצים שלו, ולאחר מכן להתקדם עם תמיכת עבאס. על בנט מופעל מכבש לחצים מימין שלא לשתף פעולה עם שום ממשלה אחרת מלבד זו שבראשה יעמוד נתניהו, אך יו"ר ימינה עצמו טרם הבהיר פומבית לאן מועדות פניו.
ההערכה היא שאם יתגבש הסכם רוטציה שבו בנט מתחיל את הכהונה, הוא ייעתר לו - ובכך למעשה יסתיים שלטון נתניהו. עם זאת, עד לרגע זה לא התקיימו שיחות קונקרטיות בין לפיד לבנט, למעט שיחת נימוסים ערב חג הפסח - שבה התקשר בנט ללפיד ואיחל לו חג שמח.
הצצה ללחץ שמופעל על לפיד נחשפה אתמול בטוויטר, כשיו"ר תקווה חדשה גדעון סער העביר מסר ברור ללפיד: "אני ויתרתי על האגו, עכשיו תורך".