צה"ל והמשטרה מתגברים כוחות, בעזה מפריחים בלונים ונערכים להטרדות ליליות: בעקבות המהומות בהר הבית הודיע צה"ל אחר הצהריים (שבת) על תגבור כוחות, בעיקר באזור ירושלים ויהודה ושומרון. ההחלטה התקבלה בתום הערכת מצב שבה השתתפו שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ומפקדים בכירים נוספים בצבא, וכן נציגים מהמשטרה ושב"כ.
"בהערכת המצב הנחה הרמטכ"ל על מדרגת תגבור נוספת של כוחות ואמצעים, על היערכות להסלמה ועל שורה של צעדים נוספים", נמסר מצה"ל. בצה"ל נערכים בכוננות גבוהה לאירועים הנפיצים הבאים, בהם לילת אל-קאדר מחר בלילה, לילה קדוש עבור המוסלמים שבמהלכו צפויים המונים מהם להתפלל בהר הבית, וכן ליום ירושלים שאירועו יחלו ממש באותו ערב.
6 צפייה בגלריה
פלסטינים מכינים בלוני תבערה בעזה
פלסטינים מכינים בלוני תבערה בעזה
מפריחים בלוני תבערה בעזה. המתיחות גוברת
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
יחידת ההטרדה מכינה מטעני נפץ
יחידת ההטרדה מכינה מטעני נפץ
יחידת ההטרדה מכינה מטעני נפץ
מטעמו של גנץ נמסר כי הוא הנחה על היערכות מבצעית נדרשת וכן הורה על "העברת מסרים נדרשים בציר המדיני והביטחוני". גנץ הוסיף כי "אסור לתת לקיצוניים באף צד לגרום להסלמת המצב וכי ישראל תמשיך ותפעל לשמירה על חופש הפולחן בהר הבית ותתנהל באחריות הנדרשת, ולצד זאת לא תאפשר לטרור להרים את ראשו או לפגוע בסדר הציבורי".
במקביל, גם במשטרה הוחלט על תגבור כוחות. המפכ"ל רנ״צ יעקב שבתאי קיים הערכת מצב שהוגדרה "מיוחדת", ובה השתתף סגל הפיקוד הבכיר. "המפכ"ל הנחה את המפקדים, בדגש על גזרות ירושלים, לתגבור כוחות משמעותי לקראת לילת אל-קאדר ועוד שורה של אירועים הצפויים בירושלים בימים הקרובים", נמסר מהמשטרה. "המפכ"ל ציין בישיבה כי המשטרה לא תעבור לסדר היום על הפרות סדר, אך מצד שני תאפשר מחאות כפי שמאפשר החוק.
"אנחנו ערוכים בכוחות מתוגברים בדגש על מחוז ירושלים וזאת בתום יממה רוויית אירועים שבה נפצעו 18 שוטרים שפעלו בשטחי ירושלים", אמר רנ"צ שבתאי. "אני מדגיש כאן כי זכות המחאה תישמר אך הפרות סדר ייענו בתקיפות ובאפס סובלנות. אני קורא לכולם לנהוג באחריות ובאיפוק".
6 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
העימותים בהר הבית, אתמול
6 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
הכוחות בירושלים. 18 שוטרים נפצעו אתמול
(צילום: רויטרס)
הבוקר עצרו כוחות הביטחון 13 פלסטינים ממזרח ירושלים שחשודים בליבוי האירועים האלימים אתמול במסגד אל-אקצה. הפלסטינים העצורים הם תושבי שכונות שונות במזרח ירושלים.
בינתיים, ברצועת עזה נראה שכבר מממשים את האיום שהשמיעו בעקבות המהומות בהר הבית, על חידוש פעילות יחידות ההטרדה הלילית ויחידות הפרחת בלוני הנפץ והתבערה, אם כי האחרונות כבר החלו להפריח בלוני תבערה ונפץ עוד לפני המהומות אמש. בתמונות שפורסמו מעזה נראו פעילים המזוהים עם חמאס מפריחים את הבלונים, ובשטחי העוטף בישראל דיווחו על 10 מוקדים של שריפות קטנות. כוחות הכיבוי השיגו עליהן שליטה.
בנוסף, הערב מתוכננות צעדות ברצועת עזה שיגיעו לגדר המערכת עם ישראל כדי להתעמת עם כוחות צה"ל, להטריד אותם ולהבעיר צמיגים במתווים דומים לימי צעדות השיבה. הצעדות מתוכננות לשעה 20:30. עוד לפני כן החלה פעילות יחידת ההטרדות על הגדר.
יממה אחרי ניסיון הפיגוע במעבר סאלם ליד ג'נין, שבו חוסלו שני מחבלים שעל פי החשד תכננו פיגוע המוני במרכז הארץ, פרסם חמאס הודעת ברכה. "הפעולה מבטאת את הלך הרוח של עמנו ואת אהבתו להתנגדות", אמרו בחמאס. "תוקפנות ישראל המתמשכת מחייבת עמדה לאומית כוללת, הפעלת כל נקודות החיכוך נגד ההתנחלויות בגדה והכרזה על התקוממות רחבה בירושלים שתתורגם לעימות מקיף עם ישראל".
פורסם לראשונה: 15:04, 08.05.21