צפון קוריאה ציינה היום (ו') שנתיים לפסגה ההיסטורית בין השליט קים ג'ונג און לנשיא האמריקני דונלד טראמפ, והטילה ספק בצורך להמשיך "להחזיק ידיים" עם ארה"ב. בפסגה בסינגפור נפגשו טראמפ וקים ולחצו ידיים בפעם הראשונה. הדברים נאמרו בניסיון להשפיל את טראמפ, שמציג את יחסיו עם קים כאחת ההצלחות העיקריות של תקופת נשיאותו.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און ודונלד טראמפ
קים ג'ונג און ודונלד טראמפ
פסגה היסטורית. טראמפ וקים בסינגפור, 2018
(צילום: רויטרס)
בהצהרה של שר החוץ הצפון קוריאני רי סון גוון נאמר כי פיונגיאנג "לא רואה שום תועלת בשימור היחסים בין מנהיגה לבין טראמפ" אם ארה"ב תתעקש להמשיך בלחץ ובסנקציות. בהצהרה, שפורסמה בסוכנות הידיעות הרשמית של צפון קוריאה KCNA נאמר עוד כי מדיניות ארה"ב מוכיחה שהיא נותרה איום לטווח הארוך על צפון קוריאה ואזרחיה.
הוא הוסיף כי צפון קוריאה לעולם לא תעניק לטראמפ עוד פגישות מתוקשרות או ויתורים שהוא יוכל להציג כהישגים של מדיניות החוץ שלו, אלא אם כן היא תקבל תמורה ממשית לכך. "השאלה היא אם עדיין יש טעם להמשיך ללחוץ ידיים בסינגפור, כשאנחנו רואים ששמירה על יחסי הידידות בין שני המנהיגים לא מובילה לשיפור עובדתי ביחסי צפון קוריאה וארה"ב", אמר רי.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עם קים ג'ונג און
דונלד טראמפ עם קים ג'ונג און
"אין תועלת ביחסים". טראמפ וקים בסינגפור
(צילום: AP)
"לעולם לא נעניק שוב למנהיג ארה"ב חבילה נוספת שתשמש אותו לחיזוק כוחו הפוליטי מבלי לקבל תמורה", הוא הוסיף. "אין דבר צבוע יותר מהבטחה ריקה".
בפסגה ב-2018 סיכמו קים וטראמפ לשפר את היחסים הבילטרליים והוציאו הצהרה מעורפלת על פירוק חצי האי הקוריאני מגרעין, מבלי לפרט מתי ואיך זה יתרחש. בפברואר בשנה שעברה נפגשו השניים בפעם השנייה בווייטנאם, אך לא הצליחו להגיע להסכמה והפגישה הסתיימה במפתיע.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ קים ג'ונג און באזור המפורז קוריאה
דונלד טראמפ קים ג'ונג און באזור המפורז קוריאה
"לא נעניק עוד פגישות מתוקשרות". טראמפ וקים בגבול בין הקוריאות
(צילום: gettyimages)
המשא ומתן בין וושינגטון לפיונגיאנג נקלע למשבר אחרי הפסגה הכושלת בווייטנאם. ארה"ב דורשת מצפון קוריאה לנקוט צעדים בני-אימות המעידים על התקדמות לקראת פירוק מנשק גרעיני לפני שתסכים להקל את טבעת החנק של הסנקציות נגדה. צפון קוריאה מצידה טוענת שארה"ב לא עשתה דבר בתמורה לצעדים שהיא עצמה כבר נקטה.
טראמפ וקים נפגשו בפעם השלישית ביוני שעבר בגבול בין הקוריאות, אך גם הפגישה הזאת הסתיימה ללא תוצאות. אחרי שכל הניסיונות לעגן את ההסכמים מהפגישה הראשונה בצעדים משמעותיים כשלו, היחסים בין המדינות הצטננו.
קים, שהשעה באופן חד-צדדי את הניסויים בטילים הבין-יבשתיים והגרעיניים בזמן השיחות בין וושינגטון וסיאול, נדר עם כניסת השנה החדשה להעצים את ההרתעה הגרעינית שלו. צפון קוריאה ערכה בחודשים האחרונים ניסויים בטילים קצרי טווח, תוך הגברת הלחץ על שכנתה מדרום.

4 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און שליט צפון קוריאה ב מעיל עור ב ניסוי נשק של " משגר רקטות ענק "
קים ג'ונג און שליט צפון קוריאה ב מעיל עור ב ניסוי נשק של " משגר רקטות ענק "
נדר להעצים את ההרתעה הגרעינית. קים
(צילום: רויטרס)
רי אמר כי המהלכים הדיפלומטיים בשנתיים האחרונות רק הוכיחו שארה"ב עדיין מעוניינת בהחלפת המשטר בפיונגיאנג, ומאיימת על צפון קוריאה בתקיפת מתקני הגרעין לצד "בידוד וחנק". לדבריו, מטרת המשטר כעת היא "לבנות כוחות צבאיים נוספים שיאפשרו להתמודד עם האיומים הצבאיים המתמשכים של ארה"ב".
בחודשים האחרונים השעתה פיונגיאנג כמעט לחלוטין את כל שיתופי הפעולה עם דרום קוריאה, תוך שהיא לוחצת על סיאול להתנגד לסנקציות הבינלאומית שארה"ב מובילה, ולהתחיל בפרויקטים כלכליים משותפים שיאפשרו להחיות את כלכלתה החלשה של צפון קוריאה. היא גם איימה לסיים את ההסכם הצבאי הבין-קוריאני שהושג ב-2018 תוך הבעת זעם על חוסר היכולת של דרום קוריאה למנוע מפעילים ועריקים להפיץ עלונים נגדה מעבר לגבול.