אוליבר קלרק בן שנה וחצי נהרג בתאונה בעמק יזרעאל, חן גודוסי (34), אב לארבעה, נהרג בתאונה בראשון לציון. הם שניים מהקורבנות האחרונים בכבישים, מתוך ארבעה בסוף השבוע ו-186 הרוגים מתחילת השנה. אשתו ההרה, נופר אמיתי גודוסי, ספדה לו בפוסט בפייסבוק: "השארת אותי עם ארבעה ילדים, עוד קטני בדרך. תיתן לי כוחות, חן". המחדל - כך מגלה דו"ח חדש של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETCS) - אינו יתום. ישראל היא מהמדינות הכושלות ביותר ביחס לאירופה בהפחתת מספר ההרוגים בתאונות דרכים.
לפי הדו"ח, ישראל מדורגת במקום ה-30 מתוך 32 בשיעור ההצלחה בצמצום הקטל בכבישים בשנים 2020-2010. רק הבוקר (ראשון) נהרג בכבישים אדם נוסף - הולך רגל שנפגע מאוטובוס בכביש הערבה, סמוך לנמל התעופה רמון.
6 צפייה בגלריה
משפחת קלרק וחן גודוסי ונופר גודוסי אמיתי
משפחת קלרק וחן גודוסי ונופר גודוסי אמיתי
"הלב התרסק". חן גודוסי ואלמנתו נופר אמיתי גודוסי. בצד שמאל: משפחת קלרק. הבן התינוק אוליבר נהרג. ההורים והאחות נפצעו בינוני
(צילום: דוברות איחוד הצלה)
6 צפייה בגלריה
רוכב אופנוע בן 40 נהרג בתאונת דרכים בראשון לציון
רוכב אופנוע בן 40 נהרג בתאונת דרכים בראשון לציון
"למי אבכה כשקשה לי?". התאונה שבה נהרג חן בראשון לציון
(צילום: דניאל קהלני, תיעוד מבצעי מד"א)
6 צפייה בגלריה
תאונת הדרכים בעמק יזרעאל
תאונת הדרכים בעמק יזרעאל
הרכבים שהתנגשו חזיתית בעמק יזרעאל
(צילום: דוברות איחוד הצלה)
בעשור שנבחן בדו"ח, מדינות אירופה הורידו בממוצע את מספר הרוגי תאונות הדרכים בשיעור של 37%. בינתיים בישראל ירד מספר ההרוגים בכבישים בשיעור של 18.7% בלבד - כמחצית מהממוצע במדינות האיחוד. נורבגיה, יוון ופורטוגל נמצאות במקומות הראשונים עם נתוני ירידה בהרוגים של כ-50%.
גם במבט ארוך יותר של 20 שנה מקומה של ישראל גרוע. מאז 2001 הצליחו מדינות אירופה להפחית את מספר ההרוגים בתאונות דרכים בשיעור ממוצע של 63%. בישראל מספר ההרוגים ירד בתקופה זו ב-46% בלבד - מה שממקם את ישראל במקום ה-29 מבין 32 המדינות שנבחנו.
בשנים 2020-2019 חלה ירידה משמעותית יותר במספר ההרוגים בכבישים, אך בתקופה זו היו דפוסי התחבורה שונים משמעותית בגלל מגפת הקורונה והם הושפעו מאופי הסגרים וההבדלים באופן אכיפתם בין מדינה למדינה. בשנת הקורונה ירד מספר ההרוגים בישראל ב-15.4% לעומת 17% בממוצע באירופה, וישראל התמקמה במקום ה-14.
המחקר גם בחן את מספרם של הפצועים באורח קשה בכל מדינה ואת השינוי במספרם. בשנים 2020-2013 הצליחה ישראל לצמצם את מספר הנפגעים קשות בתאונות רק ב-2.6%. הממוצע במדינות אירופה (שחושב על פני העשור כולו) הוא 14%.
6 צפייה בגלריה
תאונת דרכים בכביש 90
תאונת דרכים בכביש 90
תאונת דרכים בכביש 90 בחודש שעבר
(צילום: כבאות והצלה מחוז יו"ש)
בשני מדדים מצבה של ישראל טוב יותר באופן יחסי. מבחינת היחס בין מספר ההרוגים לנסועה (קילומטראז') מדורגת ישראל במקום ה-14 מתוך 21 עם 5.63 הרוגים בממוצע לכל מיליארד קילומטר נסועה - מעט פחות מהממוצע האירופי. מבחינת מספר ההרוגים ביחס למספר התושבים נמצאת ישראל במקום התשיעי מתוך 32 מדינות (2020-2018).
מחברי הדו"ח ממליצים בין היתר לאמץ ולהטמיע את מודל "העיר הבטוחה" שנותן דגש מיוחד לבטיחותם של הולכי הרגל, רוכבי האופניים ומשתמשי התחבורה הציבורית ורק לאחר מכן עוסקת בתנועת הרכב הפרטי בערים. במסגרת מודל זה מהירות הנסיעה המותרת בערים יורדת משמעותית. בישראל קיימת תוכנית המבוססת על עקרונות הארגון אך היא צוברת אבק במשרד התחבורה לאחר שהממשלה הקודמת לא הספיקה לאשר אותה וממילא היא לא תוקצבה. מאז 2005 בישראל אין תוכנית תקפה לבטיחות בדרכים.
"המועצה האירופית לבטיחות בדרכים נתנה למדינת ישראל ציון נכשל במאבק בקטל בדרכים לאורך שני העשורים האחרונים", מסכם מנכ"ל עמותת "אור ירוק", ארז קיטה, את ממצאי הדו"ח. "העובדה שישראל מדורגת במקומות האחרונים בשינוי מספר ההרוגים והפצועים קשה מתאונות דרכים היא תוצאה ישירה של הזנחה רבה שנים וקיצוץ תקציבים מאסיבי, עד כדי מצב שבו מדינת ישראל כמעט ולא משקיעה כספים ומשאבים כדי להציל את האזרחים והאזרחיות שלה ממוות בכביש. מאז שנת 2005 בישראל אין תוכנית תקפה לבטיחות בדרכים. בינתיים, קורבנות רבים משלמים את המחיר".
צילום: אור ירוק
סמנכ"ל אסטרטגיה באור ירוק, עוז דרור, הסביר באולפן ynet כי "יש קו מחבר בין כל המדינות האלה שמצליחות שנה אחר שנה - זה אסטרטגיה שאומרת שגם למדינה יש אחריות. אם מסתכלים עשרים שנה אחורה, לישראל יש נטייה להאשים רק את הנהג ולהעביר את האחריות לנהג. עושים קמפיינים ואומרים 'הנהג אשם'. המדינות האלה באות ויוצאות מנקודת הנחה שאדם הוא בשר ודם והוא טועה, ואנחנו המדינה נתמקד בתשתיות". דרור הוסיף: "למדינות שמצליחות יש תוכנית סדורה. יש יעדים ברורים, יש תקציבים שלא משתנים, יש חיזוק של משטרת התנועה, יש שיפור של התשתיות ויש חינוך".

הקטל בכבישים נמשך: ארבעה הרוגים בסוף השבוע

בסוף השבוע, שבו נהרגו ארבעה בני אדם בכבישים, התמקדה תשומת הלב הציבורית בתאונה בעמק יזרעאל שבה נהרגו התינוק אוליבר קלרק בן השנה וחצי ורותם זיסק בן ה-35. התאונה התרחשה ככל הנראה אחרי שזיסק סטה מהנתיב ופגע חזיתית בג'יפ שבו נסעה משפחה. ההורים וינסנט ולי קלרק מאושפזים במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים רמב"ם בחיפה, ובתם אביגיל - במחלקה לטיפול נמרץ ילדים. בני משפחתם שהו לאורך כל סוף השבוע סמוך למיטותיהם, המומים מאובדנו של אוליבר.

ראובן, הסבא-רבא, הוא סגן ניצב בדימוס במשטרת ישראל. בעבר שירת כמפקד קורס שוטרים וראש לשכת תנועה בנפת יזרעאל, אותו אזור שבו אירעה התאונה הקטלנית. ממקומו ליד מיטת נינתו אביגיל במחלקה לטיפול נמרץ ילדים, אמר: "הנהג הזה הרס משפחה שלמה. אנחנו מרגישים שהענישו אותנו, לקחו לנו את אוליבר הפרח. הוא היה רק בן שנה וחצי. לא להאמין מה שהנהג הזה עשה למשפחה שלנו. לי, הנכדה שלי, במצב קשה. היא לא רוצה לדבר עם אף אחד".
רותם זיסק בן ה-35, שנהרג בתאונה, ושלפי החשד סטה מנתיב וברכבו נמצאו בקבוקי אלכוהול, נשפט בשנת 2019 ל-21 חודשי מאסר על עבירת סחר בסמים מסוג MDMA, קוקאין וקנאביס. הוא הופלל על-ידי סוכן משטרתי סמוי, וסיפר בבית המשפט כי התמכר לסמים. לזיסק היו 15 הרשעות קודמות, כולל על נהיגה בשכרות בשנת 2018.
6 צפייה בגלריה
הפוסט של נופר על בעלה חן
הפוסט של נופר על בעלה חן
הפוסט של נופר, שבעלה חן גודוסי נהרג בראשון לציון
בתאונה אחרת בראשון לציון נהרג ביום שישי חן גודוסי (34) תושב העיר. בנו בן ה-7 שרכב עמו על האופנוע נפצע בינוני. חן הותיר אחריו אישה הרה וארבעה ילדים. נופר, אשתו של חן, ספדה לו בפייסבוק: "הלב שלי הלך, הלב שלי התרסק. שום דבר בעולם לא יוכל לרפא את הלב שלי יותר. למה הלכת לי? בא לי לצעוק שכל העולם ישמע שאני משתגעת וכבר מתגעגעת. השארת אותי עם ארבעה ילדים ועוד קטני בדרך, תיתן לי כוחות חן. אהבה שלי, עם מי אני אקום כל בוקר? עם מי אני אצא לטיולים כיפיים? למי אני אבכה שקשה לי? מי יזמין לי גלידה כל ערב? עם מי אני אדבר כל חצי שעה ואחפור לו? מה שנשאר זה החוויות שצברנו, אני ואתה לנצח".
השתתפו בהכנת הכתבה: ליאור אל-חי, אחיה ראב"ד ומאיר תורג'מן
פורסם לראשונה: 23:51, 03.07.21