משטרת לוד צפתה נקמה – והיא התרחשה לה מול העיניים. הירי הבוקר (ב') בכביש 6 ליד מחלף נחשונים, שבו נרצח הנער בן ה-16 עומר אבו סעלוק ונפצע אנושות צעיר נוסף בן 19, התרחש במהלך ליווי שסיפקה המשטרה, מחשש לנקמה לאחר רצח שהתרחש מוקדם יותר בלוד. הליווי נכשל כישלון גמור, ו-ynet חושף כעת את שרשרת האירועים שמסתמנת כמחדל.
החיסול בכביש 6 אירע שעות ספורות לאחר שגופתו של סלמאן א-זבארקה נמצאה עם סימני ירי במכונית באזור התעשייה בלוד. מחשש לנקמה, שלוש ניידות ליוו שיירה "מאובטחת" של בני המשפחה היריבה אבו סעלוק, מהעיר לוד אל מקום מבטחים בכפר קאסם, אולם את המתנקשים זה ממש לא הרתיע.
5 צפייה בגלריה
אירוע ירי בכביש 6
אירוע ירי בכביש 6
אירוע ירי בכביש 6
5 צפייה בגלריה
אירוע ירי בכביש 6
אירוע ירי בכביש 6
סימני הירי במכונית
5 צפייה בגלריה
אירוע ירי בכביש 6
אירוע ירי בכביש 6
(צילום: שאול גולן)
הללו עקפו ברכבם את ניידות המשטרה, נצמדו למכונית הטויוטה שבה נסעו הנער והצעיר שנורו – ופתחו באש במהלך הנסיעה. הרכב שבו נסעו שני השניים התהפך מול עיני השוטרים, שחשבו בתחילה כי מדובר בתאונת דרכים - והמתנקשים נמלטו.
במשטרה מתייחסים לאירוע במלוא החומרה, וצמרת מחוז מרכז כונסה כדי להחליט כיצד לפעול כעת, ובעיקר איך לעצור את כדור השלג המדמם בלוד. זמן קצר לאחר החיסול בכביש 6 פרצו בעיר מהומות, שבהן הוצת כלי רכב מול תחנת המשטרה.
רצף האירועים האלימים התחיל בסביבות השעה 05:30, ברחוב הלן קלר שבאזור התעשייה בלוד. שם חוסל במארב אותו סלמאן א-זבארקה, גבר בשנות ה-60 לחייו, שנמצא כאמור ירוי במכוניתו. צוותי מד"א שהוזעקו למקום קבעו את מותו. המשטרה עצרה שני חשודים במעורבות ברצח הזה. המעצר של אחד מהם, במתחם של משפחת אבו סעלוק בלוד, לווה בזריקת רימוני הלם ובמהלכו נפצע שוטר אחד באורח קל.
משטרת לוד קיימה בעקבות הרצח הראשון הבוקר הערכת מודיעין, שבה עלה כי הוא קשור לסכסוך הדמים בין משפחת א-זבארקה לבין משפחת אבו סעלוק בעיר. במשטרה אמרו כי בשל הסכסוך בין שתי החמולות כבר עברו בתקופה האחרונה חלק מבני משפחת אבו סעלוק לכפר קאסם, בעידוד המשטרה.
5 צפייה בגלריה
סלמאן אלזבארקה
סלמאן אלזבארקה
סלמאן א-זבארקה שנרצח הבוקר בלוד. הנקמה הגיעה מהר מאוד
הרצח של א-זבארקה הבוקר העלה מחדש את המתיחות בין שתי החמולות, ובמשטרה ביקשו מפלג נוסף של משפחת אבו סעלוק לעזוב את לוד, עד לרגיעה זמנית. במשטרה הבינו את המשמעות של הפינוי, ולנוכח זה הקצה מפקד משטרת לוד שלוש ניידות משטרה שילוו את השיירה של בני משפחת אבו סעלוק, שכללה ארבעה כלי רכב.
לשוטרים הובהר היטב כי תפקידם לאבטח את השיירה ולהביאה בשלום לכפר קאסם. אלא שסמוך למחלף נחשונים על כביש 6, הצליח רכב סקודה ובו המתנקשים להיצמד לשיירה. הוא נצמד לחלון של רכב הטויוטה בו ישבו שני הצעירים, ואז נפתחה אש מנשק אוטומטי.

5 צפייה בגלריה
בעקבות הרצח בלוד הבוקר מהומות בעיר
בעקבות הרצח בלוד הבוקר מהומות בעיר
רכב שהוצת במהומות בלוד, הבוקר
(צילום: אבי חי )
הרכב הנפגע איבד שליטה והתהפך, במה שנראה בתחילה כתאונת דרכים. אחד הצוותים הבחין דווקא בירי וצעק בקשר המשטרתי, לדברי עדי שמיעה, "יורים עלינו". מסיבה שאינה ברורה ולמרות שמדובר בכביש מהיר וישר, המתנקשים הצליחו להתחמק. לא ברור אם השוטרים ביצעו אחריהם מרדף, או שמראש העדיפו לוותר על כך. כך או כך נראה כי במשטרה לא יעברו לסדר היום על האירוע החמור, וימנו קצין בודק לבדיקת שרשרת התקלות.
שני הצעירים שנפצעו פונו לבית החולים בילינסון כשמצבם מוגדר אנוש. בבית החולים עדכנו בהמשך כי אחד הצעירים, נער בן 16, מת מפצעיו. הרופאים ממשיכים להילחם על חייו של הפצוע הנוסף, בן 19.
הירי בכביש 6 והרצח שקדם לו בלוד מגיעים בסיומה של שנה רוויה באלימות במגזר הערבי. רק לפני כשבוע וחצי נרצחו שלושה קרובי משפחה בצפון השרון. האחים אחמד ומוחמד שרקייה, בשנות ה-30 וה-40 לחייהם, נורו למוות ברכבם באזור צומת יער חדרה, בזמן שליוו אמבולנס שפינה את קרוב משפחתם אמיר אבו חוסיין בן ה-25 - שנפצע קודם לכן באירוע ירי בבאקה אל-גרבייה. מותו של אבו חוסיין נקבע כעבור שעות ספורות בבית החולים.
רענן בן צור, רועי רובינשטיין וחסן שעלאן השתתפו בהכנת הידיעה