המשלחת של בכירים מברזיל נחתה היום (א') בישראל והחלה את ביקורה בארץ, שחלקו המרכזי מוקדש לבחינת טיפול תרופתי חדש למחלת הקורונה המשתוללת בימים אלו בברזיל. למרות החשש משני וריאנטים של הנגיף שהתגלו שם, וחרף העובדה שחברי המשלחת תועדו טרם הטיסה מצטופפים ללא מסכות, חבריה הורשו להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ גבי אשכנזי במשרדיהם. את שאר הפגישות שלהם הם יקיימו במלון.
במשלחת הברזילאית עשרה בכירים, בהם שר החוץ של ברזיל ארנסטו אראוז'ו ואדוארדו בולסונרו, יו"ר ועדת החוץ והביטחון של בית הנבחרים הברזילאי ובנו של הנשיא ז'איר בולסונרו. טרם המראת המשלחת לישראל פרסם בנו של הנשיא בחשבון הטוויטר שלו סרטון שבו נראים חברי המשלחת מקובצים יחדיו, וללא מסכות, עם הנשיא שליווה אותם לפני העלייה למטוס הפרטי.
9 צפייה בגלריה
בלי מסכות, לקראת טיסת המשלחת הברזילאית לישראל
בלי מסכות, לקראת טיסת המשלחת הברזילאית לישראל
בלי מסכות, עם הנשיא. חברי המשלחת לפני הטיסה לישראל
(מתוך הטוויטר של אדוארדו בולסונרו)

חברי המשלחת, יש להדגיש, עברו בדיקות קורונה לפני ההמראה ונמצאו שליליים לנגיף. כשנחתו בישראל עברו שוב בדיקה ונמצאו פעם נוספת שליליים. במשרד הבריאות אמרו בתגובה רשמית כי גובש "מתווה מיוחד" שבמסגרתו הותר לחברי המשלחת לצאת מהבידוד שלהם במלון לשתי פגישות עם נתניהו ואשכנזי. "כל שאר הפגישות מתקיימות במקום בידודם במלון שבו הם שוהים, תחת תנאי הריחוק החברתי המקובל בביקורים מעין אלה".
גורמים בכירים במשרד הבריאות אמרו ל-ynet כי לא הכירו את פרטי הביקור מראש, אף שלטענתם הם בדרך כלל מעורבים בביקורים שכאלה - אולם במשרד החוץ אמרו כי פרטי המתווה תואמו מול איש קשר במשרד הבריאות כבר לפני שבועיים, בהתאם לנוהל שגובש.
הברזילאים מקווים לבחון את הטיפול התרופתי החדש שפותח בידי פרופ' נדיר ארבר מבית החולים איכילוב. התכשיר שפותח שם, EXO-CD24, ניתן בשאיפה ישירות לריאות ונועד להרגיע את המערכת החיסונית שתוקפת בניסיונה לחסל את הנגיף גם את הגוף עצמו. לפי תוצאות הניסוי הראשוני של הטיפול הזה, 29 מתוך 30 חולים במצב בינוני עד קשה השתחררו מאשפוז בתוך 5-3 ימים בלבד.
9 צפייה בגלריה
שר החוץ של ברזיל בביקור בישראל
שר החוץ של ברזיל בביקור בישראל
"מרגישים בבית". שר החוץ הברזילאי ארנסטו אראוז'ו עם שר החוץ גבי אשכנזי
(צילום: משרד החוץ)
9 צפייה בגלריה
שר החוץ של ברזיל בביקור בישראל
שר החוץ של ברזיל בביקור בישראל
(צילום: משרד החוץ)
בברזיל, שבימים האחרונים מדווחים בה על שיאי תמותה מנגיף הקורונה, מכנים את הטיפול התרופתי הזה "ספריי פלא", ומקווים שיסייע במאבק בתחלואה. חברי המשלחת רצו לבקר בבית החולים איכילוב, אך בשל המתווה שגובש ייאלצו להיפגש עם אנשי בית החולים במלון.
"אנחנו רוצים לבחון תרופות לקורונה. ברזיל וישראל יכולות ללכת מעבר למה שמדינות אחרות עושות בחדשנות ולהיות אמיצות ולהביא לשינוי בעולם", אמר היום שר החוץ הברזילאי ארנסטו אראוז'ו בהצהרה משותפת עם שר החוץ גבי אשכנזי. הוא שיבח גם את מבצע החיסונים הישראלי: "אתם מובילים בחיסון ובמאבק במגפה. יש יוזמות מעניינות בברזיל בנוגע לדרכים חדשות להילחם במגפה ואנחנו רוצים לשתף אותן".

9 צפייה בגלריה
המשלחת מברזל נחתה בישראל
המשלחת מברזל נחתה בישראל
חברי המשלחת מברזיל לאחר הנחיתה בישראל
בהצהרה המשותפת במשרד החוץ, יצוין, הייתה הקפדה על ריחוק חברתי ועל מרווחים בין הכיסאות. עם זאת, במהלך ההצהרה תועד השר הברזילאי שוכח לעטות מסכה לפני צילום משותף עם אשכנזי. בתיעוד מהמפגש נשמע הקריין מבקש מאראוז'ו ואשכנזי להצטלם יחד, אך כשהשר הברזילאי נעמד בלי מסכה הקריין מעיר לו: "אנחנו צריכים את זה עם מסכה". שני השרים חתמו במהלך האירוע על הצהרה משותפת שסיכמה את הנושאים שנידונו ביניהם.
אשכנזי התייחס גם הוא בהצהרה המשותפת לשיתוף הפעולה במאבק בקורונה: "המגפה היא אתגר משותף שאנו מתמודדים איתו בברזיל, בישראל ובכל העולם. עקבנו אחרי המצב בברזיל ובשם העם בישראל אני רוצה להביע את תמיכתנו בעם הברזילאי ואני בטוח שתתגברו. אני מבטיח שישראל תעשה כל שביכולתה לסייע לכם להתגבר על הקורונה. נסייע לכם בכל אספקט. נבדוק הזדמנויות להשקעות משותפות במחקר ופיתוח, ובפיתוח תרופות נגד קורונה".
9 צפייה בגלריה
רוצים את "ספריי הפלא". נשיא בריזל ז'איר בולסונרו
רוצים את "ספריי הפלא". נשיא בריזל ז'איר בולסונרו
רוצים את "ספריי הפלא". נשיא בריזל ז'איר בולסונרו
(צילום: AFP)

אשכנזי הודה בדבריו לברזיל על התמיכה בישראל בפורומים בינלאומיים, בין היתר בהתנגדותה לחקירה שהוכרזה בבית הדין הפלילי הבינלאומי. "אני מודה לברזיל על עמדתה הנחרצת כנגד החלטת התובעת ב-ICC לפתוח בחקירה. זו החלטה הפוגעת בדין הבינלאומי ומרחיקה את הסיכוי לקידום משא ומתן בין ישראל לפלסטינים", אמר שר החוץ.
בנוגע ליחסים בין המדינות אמר עמיתו ארואז'ו: "אנחנו מרגישים בבית, בין חברים. אנו בונים שותפות מבטיחה בין המדינות ומרגישים שאנחנו כותבים פרק חדש וחשוב בהיסטוריה של היחסים – שהוא הכי ידידותי, אינטנסיבי ומועיל. כבר בקמפיין הנשיאות בולסונרו הבטיח לבנות ברית עם ישראל. ישראל באה לעזרתנו ואנו רואים בה שותף מפתח בתחומים שחשובים לברזיל, בכל מה שקשור לטכנולוגיה. לברזיל יש סקטור חקלאי גדול ואנו רוצים לשתף פעולה בתחום הזה, במאבק בטרור ובפשע המאורגן".