משטרת הולנד הודיעה אתמול (שבת) כי עצרה את צה צ'י לופ, אזרח קנדי יליד סין, הנחשב לאחד מברוני הסמים המבוקשים בעולם. רבים משווים אותו לברון הסמים המקסיקני חואקין "אל-צ'אפו" גוסמן, שהצליח לברוח בעשור הקודם מהכלא במבצע נועז ולבסוף נתפס והוסגר לארה"ב. הפושע הנמלט הקנדי-סיני נלכד באמסטרדם לבקשת משטרת אוסטרליה.
3 צפייה בגלריה
צה צ'י לופ ברון סמים סיני קנדי נעצר ב אמסטרדם הולנד
צה צ'י לופ ברון סמים סיני קנדי נעצר ב אמסטרדם הולנד
צה צ'י לופ, ברון הסמים שנעצר בהולנד. בליגה של אל-צ'אפו ואסקובר
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
מיאנמר על המפה. סמים מהג'ונגלים
מיאנמר על המפה. סמים מהג'ונגלים
מיאנמר על המפה. סמים מהג'ונגלים
צה צ'י לופ, בן 57, נחשב למנהיג של סינדיקט סמים המגלגל כ-70 מיליארד דולר מדי שנה מסחר בסמים במדינות אסיה והאוקיינוס השקט. בעבר גר בטורונטו, אבל בשנים האחרונות נדד בין מקאו, הונג קונג וטייוואן. אתמול נעצר בנמל התעופה סכיפהול באמסטרדם.
ג'רמי דגלאס, הנציג של מדינות דרום-מזרח אסיה והאוקיינוס השקט בלשכת האו"ם למלחמה בסמים ובפשיעה, אמר בשנת 2019 לסוכנות הידיעות רויטרס כי צה צ'י לופ "נמצא באותה ליגה כמו אל-צ'אפו או פבלו אסקובר". בסוף השבוע אמר דגלאס כי אי אפשר להמעיט בחשיבות מעצרו: "זה גדול, וחיכינו לזה הרבה זמן".
3 צפייה בגלריה
נמל תעופה סכיפהול הולנד
נמל תעופה סכיפהול הולנד
בנמל תעופה סכיפהול בהולנד
(צילום: AP)
הארגון שבראשו עמד צה מכונה בפי החברים בו "החֶברָה", וברשויות אכיפת החוק יש המכנים אותו "סאם גור" – ביטוי שבקנטונזית משמעותו "האח מספר שלוש", אחד מכינוייו של צה. יש הטוענים כי מדובר ברשת הסחר בסמים הגדולה בתולדות אסיה.
לפי הדיווחים, את אימפריית ייצור הסמים שלו הפעיל צה מהג'ונגלים במיאנמר, שם האכיפה המשטרתית כמעט ולא קיימת. האזור נשלט על-ידי מילציות חמושות יריבות. משם ייצאה הרשת את הסמים למדינות כמו תאילנד, יפן ואוסטרליה, ויש לה שליחים גם בדרום קוריאה, קנדה, בריטניה וארה"ב.
משטרת אוסטרליה, שביקשה את מעצרו של צה, מסרה כי הארגון שלו מיקד בשנים האחרונות חלק גדול מהפעילות שלו באוסטרליה, וייבא אליה והפיץ בה כמויות גדולות של סמים בלתי חוקיים. לדבריה, הוא הלבין את הכספים בחו"ל.