מפלגת השלטון הלאומנית של פולין מקדמת חוק חדש שיאסור על מי שמקיים חיים משותפים עם בן זוג מאותו המין לאמץ ילדים במדינה אפילו כהורה יחידני. הצעת החוק הזו מצטרפת לשורה ארוכה של צעדים שנוקטת ממשלת הימין של פולין נגד להט"בים, ושמעוררים דאגה גדולה באיחוד האירופי.
4 צפייה בגלריה
פולין בחירות ל נשיאות מחאת להט"ב ב קראקוב
פולין בחירות ל נשיאות מחאת להט"ב ב קראקוב
מפגינים בעד זכויות להט"ב לפני הבחירות לנשיאות אשתקד
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הנשיא דודה. הצהיר ש"האידיאולוגיה הלהט"בית" מסוכנת מהקומוניזם
(צילום: רויטרס)
כבר כיום אוסרת פולין על זוגות חד-מיניים לאמץ ילדים כזוג, אבל היו משפחות שהצליחו לעקוף את האיסור על-ידי כך שרק אחד מבני הזוג אימץ ילדים ונרשם כהורה שלהם. כעת יאסור החוק במפורש גם מצב כזה.
"אנחנו מכינים תיקון לחוק שבמסגרתו מי שמנהלים חיים משותפים עם אדם מאותו המין לא יוכלו לאמץ ילד, כך שזוגות הומוסקסואליים לא יוכלו לאמץ ילד", הודיע סגן שר המשפטים מיכל ווייצ'יק. לפי התיקון לחוק, סוכנויות האימוץ העורכות בדיקות רקע למועמדים לאימוץ יידרשו להקדיש "תשומת לב מיוחדת" לשאלה אם האדם המבקש לאמץ ילד נמצא במערכת יחסים הומוסקסואלית.
4 צפייה בגלריה
פולין חברות פרלמנט באו לבושות בצבעי דגל ה גאווה להט"ב ל השבעת הנשיא
פולין חברות פרלמנט באו לבושות בצבעי דגל ה גאווה להט"ב ל השבעת הנשיא
חברות פרלמנט פולניות מחו ובאו בצבעי גאווה להשבעת הנשיא
(צילום: AP)
הצעדים שנוקטת פולין לפגיעה בזכויות להט"בים וצעדים דומים שנוקטת ממשלת הונגריה הציבו בשנתיים האחרונות את ורשה ובודפשט על מסלול התנגשות עם מוסדות האיחוד האירופי, שבו שתיהן חברות. בבריסל מאשימים את שתי המדינות הקומוניסטיות-לשעבר בפגיעה גם בעצמאות מערכת המשפט שלהן, בעוינות כלפי מהגרים ובצעדים אחרים שאינם עולים בקנה אחד עם משטר דמוקרטי.
במהלך השנתיים האחרונות הכריזו על עצמן יותר מ-100 ערים ועיירות בפולין כ"אזורים נקיים מלהט"בים". האיחוד האירופי הגיב באיום על הערים והעיירות הללו בשלילת כספים שהן מקבלות מקרנות אירופיות. בתגובה הודיעה ממשלת פולין שאם האיחוד ינקוט צעד כזה, היא תשלם להן בעצמה את הכספים החסרים. הפרלמנט האירופי מתכוון להצביע היום על החלטה שתקבע שכל 27 מדינת האיחוד האירופי הן אזור שבו להט"בים מתקבלים בברכה ושזכויות להט"בים הן זכויות אדם לכל דבר.
4 צפייה בגלריה
פולין להט"ב גאווה משטרת פולין מפנה מפגינים שניסו למנוע מעצר פעילה
פולין להט"ב גאווה משטרת פולין מפנה מפגינים שניסו למנוע מעצר פעילה
בריסל נגד פלין. מפגינים בוורשה למען זכויות המיעוטים המיניים
(צילום: AFP)
מפלגת "החוק הצדק" השולטת בפולין טוענת כי קידום זכויות להט"בים הוא איום על אורח החיים הקתולי של המדינה. מערכת הבחירות לנשיאות פולין בשנה שעברה הייתה רוויה באמירות הומופוביות מצד פוליטיקאים מהימין, בהן קריאות ללהט"בים פולנים להסתלק מארצם. נשיא פולין אנדז'יי דודה אף טען בעצמו כי "האידיאולוגיה הלהט"בית" מסוכנת יותר מהקומוניזם.
מבקריה של מפלגת השלטון בפולין טוענים כי זו אימצה שיח של שנאה נגד להט"בים כדי להלהיב מצביעים שמרנים ולגרום להם להגיע לקלפיות ולתת לה את קולם.