קיבלו אחריות – והתפטרו: בצל הקריאות נגד צמרת הממשלה והמשטרה על ההתנהלות שהובילה לכאורה לאסון הכבד במירון, שבו נהרגו 45 חוגגים בהילולת ל"ג בעומר, סקירה של כשלים מיניסטריאליים ברחבי העולם מעלה כי במקרים רבים שרים ומנהיגים שנגעו בעניין והכשל בארצם התרחש בתחום האחריות שלהם - בחרו לעזוב את תפקידם.

הולנד: מהגרים הואשמו בלקיחת קצבאות, ראש הממשלה התפטר

רק לפני חודשים אחדים, בינואר, ממשלת הולנד כולה התפטרה בעקבות מחדל שבמסגרתו הואשמו שלא בצדק אלפי משפחות בהונאת מס. ההתפטרות היוותה צעד סמלי של קבלת אחריות, על רקע העובדה שבהולנד ממילא נועדו להיערך בחירות בחודש מרץ, וההתפטרות לא הביאה להקדמת הבחירות.
5 צפייה בגלריה
התפטרות, אבל סמלית. ראש ממשלת הולנד מארק רוטה
התפטרות, אבל סמלית. ראש ממשלת הולנד מארק רוטה
התפטרות, אבל סמלית. ראש ממשלת הולנד מארק רוטה
(צילום: רויטרס)
את ההתפטרות הוביל ראש הממשלה ההולנדי מארק רוטה שאמר במסיבת עיתונאים לאחר ההתפטרות של ממשלתו כי "מדובר בעשרות אלפי הורים שנמחצו תחת גלגלי המדינה. לא יכול להיות ספק, זה כתם עצום".
במסגרת הפרשה הואשמו כ-26 אלף הורים על ידי רשויות המס בהולנד כי הגישו בקשות כוזבות לקבלת קצבאות ילדים. כעשרת אלפים משפחות נאלצו כעונש לשלם עשרות אלפי אירו כל אחת, מה שהביא בחלק מהמשפחות לאבטלה, פשיטת רגל וגירושים. אולי חמור מכך, רבות מהמשפחות הואשמו על בסיס מוצאן האתני או בשל היותן בעלות לאום כפול. רבים מהנפגעים היו מהגרים.
יש לציין כי זו לא הפעם הראשונה שממשלה בהולנד מתפטרת בהיקף רחב במחווה של אחריות קולקטיבית. ב-2002 הקבינט התפטר לאחר שדו"ח מתח ביקורת על השרים והצבא בשל העובדה שנכשלו במשימתם למנוע את טבח המוסלמים בסרברניצה במהלך מלחמת בוסניה שבע שנים קודם לכן.

ירדן: חולי קורונה מתו בגלל מחסור בחמצן, שר הבריאות התפטר

בחודש מרץ השנה, בעת שמשבר הקורונה פוקד גם את ירדן השכנה, מספר חולי קורונה שאושפזו בבית חולים ליד הבירה עמאן מתו כתוצאה ממחסור בחמצן שיועד למכונות ההנשמה. המקרה גרר תגובות סוערות ברחבי המדינה. שר הבריאות הירדני, נזיר עוביידאת, הגיע לבית החולים בעקבות התקרית ופגש שם את הצוות הרפואי. למקום הגיע בהמשך גם המלך עבדאללה. כוחות הביטחון כיתרו את המתחם וחסמו את כניסתם של קרובי משפחה זועמים של החולים שמתו, לאחר שהללו התאספו מול שערי בית החולים. בהמשך הגיש עוביידאת את התפטרותו, כשלפי דובר ממשלת ירדן הוא עשה זאת "בהוראת" המלך.

"אני לוקח אחריות על האירוע, זה הדבר המוסרי מבחינתי לעשות", אמר עוביידאת בהצהרה לכלי התקשורת. בעקבות האסון הורה ראש הממשלה הירדני בשר אל-חסאוונה לפתוח בחקירה מיידית שאותה יוביל התובע הכללי. "כל מי שיש לו אחריות לאירוע הזה צריך לשאת בהשלכות", אמר ראש הממשלה הירדני.
גם בירדן אין זו הפעם הראשונה ששר בממשלה מתפטר בעקבות מחדל שהוביל לאסון כבד. בשנת 2018 הגישו שרת התיירות הירדנית, לינא ענאב, ושר החינוך הירדני, עזמי מוחאפזה, את התפטרותם לראש הממשלה - זאת בעקבות אסון של שיטפון בנחל ממזרח לים המלח שבו נהרגו 21 בני אדם, רובם ילדים.

לבנון: הממשלה התפטרה בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות

באוגוסט 2020 התרחש פיצוץ בנמל ביירות, בירת לבנון. מעל ל-200 בני אדם נהרגו בפיצוץ וכ-6,000 נפצעו. האסון הכבד זעזע את המדינה וגרר סדרה של הפגנות שהתפתחו למהומות – ולקיחת האחריות לא אחרה להגיע. אזרחים רבים במדינה דרשו את התפטרות הממשלה כולה. "אני מודיע היום על התפטרותה של הממשלה. שאללה ישמור על לבנון", אמר רה"מ חסן דיאב בנאום לאומה שנשא מספר ימים לאחר האסון הכבד.
5 צפייה בגלריה
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות
פטריית העשן הענקית אחרי הפיצוץ בביירות, אשתקד
(צילום: AFP)
דיאב הגיש את מכתב ההתפטרות לנשיא המדינה, שביקש שדיאב ושריו יישארו בתפקידם עד הרכבת ממשלה חדשה. "לבנוניות ולבנונים, אנו עדיין מתאוששים מהאסון שפגע בלב שלנו ושקרה כתוצאה משחיתות והנהלה כושלת", אמר דיאב. "השחיתות פגעה בכל מוסדות המדינה, אבל גיליתי שהשחיתות אפילו גדולה עוד יותר מהמדינה". למרות התפטרותו, דיאב ממשיך לשמש עד היום ראש ממשלת לבנון, בעקבות הקשיים שהתגלו בכינונה של ממשלה חדשה.

ברזיל: שר הבריאות לא הסכים עם הניהול הכושל של בולסונרו - והתפטר

ברזיל היא אחת המדינות בהן נגיף הקורונה פגע באופן קשה במיוחד ועד כה המגיפה גבתה את חייבם של מעל ל-400 אלף בני אדם. הטיפול במשבר במדינה התמהמה בין היתר בשל הזלזול שהפגין הנשיא ז'איר בולסונרו בנגיף עצמו ובהמלצות הריחוק החברתי ועטיית המסכה. בעוד שבולסונרו לא לקח אחריות על המהלומה הקשה שספגה המדינה בעקבות התפשטות הנגיף, שר הבריאות שלו, נלסון טייך, הגיש את התפטרותו במאי 2020, לאחר פחות מחודש בתפקיד. הוא סיים את תפקידו לאחר אי-הסכמות עם בולסונרו בנוגע לאופן ניהול המשבר.
5 צפייה בגלריה
בולנסונרו. שר הבריאות התפטר חודש אחרי ההתפרצות
בולנסונרו. שר הבריאות התפטר חודש אחרי ההתפרצות
בולנסונרו. שר הבריאות התפטר חודש אחרי ההתפרצות
(צילום: AFP)

הונגריה: חבר הפרלמנט השמרן נתפס באורגיה בסגר - והתפטר

חבר הפרלמנט ההונגרי יוז'ף שאייר, חבר המפלגה השמרנית, התפטר בדצמבר 2020 לאחר שנתפס בעת שהשתתף באורגיה שבה רוב המשתתפים היו גברים בבריסל שבבלגיה, וזאת בעת שהוטל סגר על המדינה ואיסור על התקהלות במקומות סגורים. לאחר שהתפטר הסביר שאייר את ההחלטה ב"סיבות אישיות". אתמול כבר נאלץ להודות שנקנס על-ידי משטרת בלגיה בגין הפרת הסגר והתנצל על מעשיו.
5 צפייה בגלריה
הונגריה חבר הפרלמנט האירופי יוז'ף שאייר נתפס ב מסיבת מין בזמן ה סגר קורונה בלגיה
הונגריה חבר הפרלמנט האירופי יוז'ף שאייר נתפס ב מסיבת מין בזמן ה סגר קורונה בלגיה
יוז'ף שאייר
(צילום: רויטרס)
שאייר נבחר לפרלמנט ההונגרי ארבע פעמים בשנים 2002-1990, ובארבע פעמים אחרות מאז 2004 נבחר לפרלמנט האירופי. הוא משתייך למפלגת פידס של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, והמפלגה תיארה אותו בעבר כ"חבר ההונגרי המוכר והמפורסם ביותר בפרלמנט האירופי". בין השאר כיהן כיושב ראש המשלחת של פידס בפרלמנט האירופי. אחרי עלייתו של אורבן לשלטון ב-2010 מונה שאייר לאחראי על ניסוח חוקה חדשה, ולימים סיפר כי חלק ממנה הוא כתב באייפד בנסיעת רכבת בין בריסל לשטרסבורג. הנוסח השמרני של החוקה החדשה עורר מחלוקת, בין השאר בשל ההצהרה שנישואים יכולים להתקיים רק בין גבר לאישה.