ביקורו של ראש המוסד יוסי כהן אתמול (שני) באבו דאבי, שעליו פורסם לראשונה ב-ynet, היה הראשון של בכיר ישראלי מאז שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז על הסכם שלום בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות.
הביקור נקבע עוד לפני פריצת הדרך במגעים בין שתי המדינות בתיווך אמריקני, אך בשל ההתפתחויות קיבל משנה חשיבות. לרשימת המטלות של כהן נוספו תיאומים שנוגעים לחתימה על נרמול היחסים ופגישה אפשרית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליורש העצר מוחמד בן זייד.
4 צפייה בגלריה
דגלי ישראל ואיחוד האמירויות בנתניה
דגלי ישראל ואיחוד האמירויות בנתניה
ראש המוסד כהן ודגלי שתי המדינות
(צילום: רויטרס, אלכס קולומיוסקי )
כהן הגיע לאבו דאבי בראש משלחת של המוסד, ללא מעורבות של משרד החוץ או המל"ל. בינתיים מתארגנת יציאה של משלחת ישראלית נוספת לאבו דאבי כבר בשבוע הבא, שאמורה לסגור את הפרטים הטכניים של הסכם השלום. המשלחת אמורה לכלול נציגים של משרד החוץ, המל"ל וגורמים ממשלתיים נוספים.

עוד שני דיפלומטים הגיעו מישראל

מאחורי הקלעים מתנהלים מאבקי כוחות על סמכויות, ומי למעשה יוביל את היחסים עם איחוד האמירויות. ראש הממשלה נתניהו הטיל את האחריות על ראש המל"ל מאיר בן שבת לרכז את עבודת המטה וההכנה לקראת השיחות עם ראשי איחוד האמירויות בתיאום עם כלל הגורמים הרלוונטיים.
מנגד, במוסד דווקא רוצים להעביר את האחריות למשרד החוץ, שמחזיק כבר נציגות באבו דאבי. המל"ל כינס אתמול דיון ראשון בנושא היחסים עם איחוד האמירויות. לדיון הוזמן נציג של משרד החוץ. גורמים שנכחו בדיון אמרו כי נראה שבמל"ל "לא ממש סגורים על עצמם", ומלבד הדיבורים על טקס חתימה חגיגי בעוד כמה שבועות - עוד לא יודעים לדבר על תוכן בהסכם, ולמעשה שום דבר מעבר להצהרות.
4 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי באולפן ynet
גבי אשכנזי באולפן ynet
שר החוץ גבי אשכנזי
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן זייד
מוחמד בן זייד
יורש העצר בן זייד
(צילום: AP)

משרד החוץ כבר מנסה לקבוע עובדות בשטח ותגבר את הנציגות הישראלית באבו דאבי, שבה שהה עד כה דיפלומט אחד: דן שחם. הדיפלומט מסונף בכלל לסוכנות האו"ם לאנרגיות מתחדשות (IRENA), אך בשל שהותו באבו דאבי הוא אחראי בפועל גם על היחסים עם איחוד האמירויות מטעם משרד החוץ. התגבור לשחם כולל שני דיפלומטים שנשלחו כעת מישראל.
בדרכו חזרה לארץ צפוי ראש המוסד לבקר במדינה נוספת במפרץ הפרסי. בשבת פורסם כי כהן שוחח עם ראש ממשלת בחריין - מדינה שמוזכרת כבאה שצפויה לחתום על נרמול יחסים עם ישראל. שר המודיעין אלי כהן אמר השבוע כי המדינות הבאות יהיו בחריין, עומאן, סודאן ומרוקו.
4 צפייה בגלריה
נתניהו בראיון לסקיי ניוז ערביה
נתניהו בראיון לסקיי ניוז ערביה
נתניהו בראיון ל"סקיי ניוז" בערבית
ראש הממשלה נתניהו התראיין אתמול בשידור חי לרשת הטלוויזיה המובילה באיחוד האמירויות הערביות, "סקיי ניוז" בערבית, שמשדרת מאבו דאבי. המראיינת פאדילה סוויסי הפנתה לראש הממשלה שאלות בערבית, נתניהו השיב באנגלית ותשובתו דובבה לערבית.
נתניהו הדגיש בראיון כי ההסכם עם איחוד האמירויות עוזר בצורה עצומה לקידום השלום, ומקרב בין המדינות. לדבריו, איחוד האמירויות היא מדינה יוזמת ומעודדת יזמות, וכך גם ישראל. "לאנשים נמאס מקיצוניות, אנשים רוצים לראות עתיד טוב יותר עבור בניהם", אמר נתניהו.
ראש הממשלה הוסיף: "כשישראל עשתה שלום עם מצרים העולם גינה את מצרים, ואנחנו רואים עכשיו שהרבה אנשים תומכים בצעד הזה, מה שמראה שהעולם מוכן לשלום, אנחנו מוכנים לשלום, אני מוכן לשלום. אני חושב שבקרוב מדינות אחרות יצטרפו לשלום הזה, ובסופו של דבר גם הפלסטינים".
פורסם לראשונה: 23:11, 17.08.20