הדיון בקבינט הקורונה שנפתח באמירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו שאין תקציב לקפסולות בכיתות א'-ב' נמשך הערב (יום א') עם עימות בין שר האוצר ישראל כץ לבכירי משרד הבריאות ובראשם השר יולי אדלשטיין על מתווה פתיחת המסחר.
בפתח הדיון אמר נתניהו כי אין תקציב לממן את הקפסולות עבור תלמידי כיתות א'-ב'. "הגענו למסקנה שאין את היכולת לממן את הקפסולות. זה שישה מיליארד שקלים", אמר. לפי שעה מסתמן כי הלימודים יתקיימו במתכונת של חצי שבוע. הכיתות יחולקו לחצי וכל אחת מהקבוצות תלמד מחצית מהשבוע בכיתה.
6 צפייה בגלריה
מספרות ובתי ספר
מספרות ובתי ספר
אין כסף לקפסולות בכיתות א-ב', אין הסכמה על פתיחת החנויות
(צילום: AFP , רועי עידן)
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו, אמש. אין תקציב
קבינט הקורונה התכנס בצהריים כדי לדון במתווה לחידוש הלימודים בכיתות הנמוכות ובהקלות נוספות. על פי הצעתם המקורית של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו ומשרד הבריאות - השלב הבא שייצא לפועל בכפוף לנתוני התחלואה יכלול חידוש לימודים בכיתות א'-ד', פתיחת מכוני יופי ומספרות וכן חידוש טיפולי הרפואה המשלימה.
לפני הדיון בקבינט אמר גמזו כי יש לבצע הפרדה לקפסולות החל מכיתה א', בנוסף לקיום הפרדה קבועה ומניעת ערבוב מסגרות בצהרונים ובהסעות, חובת עטיית מסכות לכל התלמידים וצוות ההוראה, ועריכת בדיקות סקר. כאמור, נתניהו הבהיר כעת כי אין תקציב ללימודים בקפסולות.
משרד החינוך הביע לאחרונה הסכמה למתווה של משרד הבריאות, אבל אמר שהוא יעלה 5.3 מיליארד שקלים וידרוש היערכות שתימשך כחמישה שבועות וגיוס של 13 אלף עובדים. מי שעומד בראש משרד הבריאות, השר יולי אדלשטיין, הזהיר בדיון הקבינט מפני הימנעות מקבלת החלטה. "אם נעשה ישיבה ללא החלטות ניצור רושם בציבור שאנחנו לא יודעים לקבל החלטות", אמר אדלשטיין. "הציבור רוצה לדעת אם ביום ראשון הילדים יהיו בבתי ספר או שהם לא ילכו לבית הספר".

בהנהגת ההורים הארצית מחו על הכוונה המסתמנת לחלק לחצאים את כיתות א'-ב', ואמרו שלא מדובר "אפילו בחצי פתרון". בהודעה שפרסמה הנהגת ההורים נאמר עוד כי "אין צורך במשקפיים עבות בכדי להבחין בהשפעה ההרסנית של ריתוק תלמידי ישראל לביתם, ולא יעלה על הדעת להמשיך במסלול שיחריף את המצב ויעצים את הפגיעה בהם".
בהמשך הישיבה הסכימו השרים להתיר פעילות חינוכית של עד 15 איש במקומות פתוחים, על מנת לאפשר למורים להיפגש עם תלמידיהם. לדבר אין קשר למתווה החזרה לבתי הספר, ומשרד החינוך העלה אותו בטענה שישנם מורים שעושים זאת כבר כעת מתוך "צורך פדגוגי". במשרד הבריאות אישרו את ההצעה.

עימות על החנויות והמספרות

בדיון עלתה גם הצעתו של שר האוצר ישראל כץ, הדורש לפתוח את חנויות הרחוב, בנוסף למספרות ועוד שירותים לציבור כבר ביום ראשון הקרוב. במשרד הבריאות הביעו התנגדות למתווה שהוצג, ולפיו חנויות רחוב ועסקים קטנים - לרבות מספרות ומכוני קוסמטיקה - יוכלו תוכל לפתוח את שעריהם רק אם יש להם "כניסה נפרדת מהרחוב" (כלומר אינם נמצאים בתוך מקום סגור כמו קניון).
6 צפייה בגלריה
איטליה מספרה מילאנו הקלות בהגבלות ה קורונה
איטליה מספרה מילאנו הקלות בהגבלות ה קורונה
האוצר מציע: עד חמישה אנשים במספרה
(צילום: רויטרס)
לפי המתווה שהציג משרד האוצר, קבלת קהל במקומות סגורים תהיה עבור טיפולים אחד על אחד, תוך הקפדה על מרווח של 7 מטר רבוע לכל אדם, עם התקהלות של עד חמישה אנשים. גם בקבלת קהל במקומות פתוחים יהיה צורך להקפיד על מרווח של 7 מטר רבוע לכל אדם, עם התקהלות של עד 20 אנשים.
הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג ציינה בדיון כי פתיחת החנויות הללו תאפשר ל-80 אלף עובדים לחזור לעבודה. "המסחר זה הדבר הכי חשוב. זה מאוד חשוב להתחיל את שלב המסחר לתוצר ולתעסוקה", אמרה.
השר כץ עצמו אמר כי במצב הנוכחי ישנה "אנרכיה מוחלטת" ולדבריו בעלי עסקים מוצאים פתרונות שונים כדי לפתוח בכל זאת. "אני חושב שכשמדברים על חנויות רחוב ועסקים קטנים זה נותן את ההגדרה באופן מצמצם ומאפשר אכיפה".
6 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
השר כץ. לא הסתפר הכבר הרבה מאוד זמן
(צילום: גיל יוחנן)
הוא הוסיף כי מדובר ב"מסר סביר וממוקד" של צעד מאוזן, כזה שמאפשר "שחרור לחץ". אלא שבמשרד הבריאות, כאמור, התנגדו. השר אדלשטיין טען שלא היה ניתן לאכוף את המתווה בצורה יעילה. "מי אתם מצפים שיעשה אכיפה? ראשי הערים שאמרו שלא יאכפו בעסקים מקומיים?", תהה.

כץ: לא הסתפרתי כבר הרבה מאוד זמן

ד"ר שרון אלרעי פרייס, מ"מ ראש שירותי בריאות הציבור, הזהירה מהסרה מהירה מדי של ההגבלות: "האמירה של 'אם פותחים אז בואו נפתח' מדירה שינה מעיניי. אם לא נעשה פתיחה מדורגת ואחראית, נחזור מהר מאוד לסגר שלישי. אנחנו התחלנו את הפתיחה לא ב-20 איש אלא באלפיים. אנחנו עוד לא רואים את האפקט של השלב הראשון ולכן זו אמירה מסוכנת".
בשלב מסוים בדיון התלונן כץ: "לא הסתפרתי כבר הרבה מאוד זמן". השר אמיר אוחנה ענה לו בבדיחות: "אני לא הסתפרתי כבר 15 שנה". כץ השיב: "אתה מסודר מבחינת תספורת".
6 צפייה בגלריה
שוטרים אוכפים את ההנחיות בירושלים
שוטרים אוכפים את ההנחיות בירושלים
שוטרות אוכפות את ההנחיות במחנה יהודה. נתניהו: "לא נשלוט שם, גם בחברים שלי"
(צילום: אלכס קולומיוסקי)
בעקבות אי-ההסכמה שהתגלעה בדיון, הציע נתניהו לנציגי משרדי האוצר והבריאות להתייעץ אחד השני, והם אכן יצאו להתייעצות במקביל להמשך ישיבת הקבינט המקוונת. לאחר שעה קלה חזרו לדיון ללא הסכמות ביניהם. נתניהו עצמו הבהיר שאינו "פוסל שום פתיחה", אך מצד שני הזהיר מ"הרבה פרצות".
לאחר שהשרה מירי רגב אמרה שאם פותחים חנויות רחוב צריך לפתוח גם שווקים, רה"מ אמר שלא ניתן יהיה לשלוט בהם. "לא נשלוט במחנה יהודה, כולל עם כל החברים שלי שם. זה יכול להיות שלב ב'. יכול להיות שמשרד הבריאות צריך להדק את זה יותר".

גמזו: "להתנפל על הערים המהבהבות"

פרופ' גמזו התמקד בדיון בהיקף הבדיקות, שמהירידה בו הוא מתריע לאחרונה, ובמקביל העלה הצעה לסגר על היישוב מג'דל שמס, אחרי שלפני הדיון הזהיר מפני חזרה של קיום חתונות בניגוד לכללים. "אנחנו רוצים להגיע להמשך ירידה, להיות בשני אחוזים בממוצע של שיעור בדיקות חיוביות", אמר גמזו.
6 צפייה בגלריה
מחסום מאולתר ב מג'דל שמס
מחסום מאולתר ב מג'דל שמס
מחסום במג'דל שמס, בחודש אפריל. גמזו רוצה "להתנפל" על היישובים הבעייתיים
(צילום: AFP)
"אנחנו נמצאים סביב 550 חולים קשה, זה המספר של הרמת דגל בפעם הקודמת", הוסיף. "המדד החדש שלנו זה ערים מהבהבות - אנחנו עוקבים אחרי זה ורואים איך זה עובד". הוא הציב את היעד להתערבות ולהגבלות ביישובים הללו: "קבענו מדד חדש של מעל חמישה אחוז בדיקות חיוביות ומדד הכפלה 1 - זה מדד להתערבות. נציע לשקול שם הגבלות תנועה ועוצר לילי".
בהמשך לדבריו הבוקר באולפן ynet, הזהיר גמזו את חברי הקבינט מפני הירידה החדה במספר הבדיקות: "רמת הבדיקות היומית הנדרשת להמשך יישום תוכנית ההקלות - 50 אלף. ללא עמידה ברמת בדיקות זו, לא ניתן יהיה להמשיך את התוכנית כמתוכנן".
"עם כמות הבדיקות הנוכחיות לא בטוח שנגיע לשלב הבא", הוא הוסיף. "אם נגיע לכמות בדיקות של 10 אלף ביום, לא אוכל בבטחה לקיים את הצעד הבא - כי זה עלול לא לשקף את המצב בארץ. ופתיחת מערכת החינוך זה צעד שיכול לקדם הדבקות והעברות. אלו דברים שמאוד מטרידים אותנו".

בדיון העלה כאמור גמזו הצעה ל"סגר כללי כולל כתר" על היישוב מג'דל שמס, שם אובחנה עלייה ברמת ההדבקה. "נתנפל על הערים הללו כדי לנסות למשוך אותן בחזרה ולהפסיק את ההבהוב שלהן", הוסיף גמזו.
פרויקטור הקורונה הוסיף: "הדבר הראשון זה חקירת מקרו של מה קורה בעיר, ועל פי זה הגדלת האכיפה, הסברה, בדיקות וחקירות, התערבות ממוקדת עם פיקוד העורף. כשהעיר מגיעה למצב צהוב, נתכנס כולנו בעיר כולל קופות החולים, לבדוק ללא כל קשר לאינדיקציות".
בתוך כך, שר החינוך יואב גלנט קבע כי מיום רביעי הקרוב ישובו גני הילדים של החינוך המיוחד לפעול במתכונת מלאה. יחד איתם ישובו לפעול במתכונת מלאה גם מסגרות הצהרונים ומסגרות יום חינוך ארוך. כל מסגרת תמשיך על פי הפעילות הקבועה שלה (כך למשל: גני תקשורת יפעלו עד לשעה 16:45).
כדי לתת מענה מיטבי לילדי החינוך המיוחד, יתוגברו צוותי החינוך של המסגרות הללו בכ-400 בנות שירות לאומי. אלו תשובצנה בהתאם לצרכים העולים ממוסדות החינוך המיוחד. בתי הספר לחינוך מיוחד, מסגרות החינוך המיוחד בבתי הספר הרגילים ומסגרות השילוב ימשיכו לפעול על פי המתווה הנוכחי.
פורסם לראשונה: 15:36, 25.10.20