ההדלפות האחרונות בנוגע לתקיפות שיוחסו לישראל נגד מטרות איראניות - לא תואמו עם גופי ביטחון ובכירים ביטחוניים, ולא קיבלו מראש את אישורם. כך אומרים גורמים ביטחוניים ששוחחו עם ynet.
בליץ ההדלפות על פעולות שהיו סמויות עד לאחרונה, נמשך גם היום. פעולות אלו שיוחסו לישראל מתבצעות מעת לעת אך מתחת ל"סף הרעש" - מאחר והדלפה או רמיזה לגביהן מתפרשת כנטילת אחריות ישראלית ש"מחייבת" את איראן לתקוף בנקמה.
2 צפייה בגלריה
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
דור הצנטריפוגות החדש במתקן בנתנז
(צילום: רויטרס)
מוקדם יותר היום הודו באיראן כי אתר ההעשרה המרכזי בנתנז הותקף וכינו את הפעולה "טרור אנטי-גרעיני". לדברי ראש סוכנות הגרעין האיראנית, טהרן "שומרת לעצמה את הזכות להגיב". גורמי מודיעין במערב אמרו כי "המוסד אחראי לפעולה שמהווה מכה קשה לתוכנית הגרעין האיראנית ושהעיתוי שלה לא מקרי – מיד לאחר יום הגרעין האיראני".
בשבוע שעבר הותקפה ספינת ביון איראנית בים האדום סמוך לחופי אריתריאה, וחצי יממה לאחר מכן אמר גורם אמריקני לעיתון "הניו יורק טיימס" שישראל הודיעה לארצות הברית כי היא עומדת מאחורי התקיפה של אותה ספינה, "סאביז".
על פי אותו גורם, שצוטט בעילום שם, ישראל קראה לתקיפה "פעולת תגמול בעקבות תקיפות איראניות קודמות על כלי שיט ישראליים". לפי הדיווח, ישראל עדכנה את ארצות הברית שהמתקפה בוצעה אתמול בסביבות השעה 7:30 בבוקר.
2 צפייה בגלריה
הספינה האיראנית סאביז
הספינה האיראנית סאביז
תמונת לוויין חדשה של הספינה
(צילום: אימג'סאט אינטרנשיונל)
אותו גורם אמר כי ייתכן שהמתקפה נדחתה כדי לאפשר לנושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר להתרחק מהסאביז. נושאת המטוסים הייתה במרחק של כ-320 ק"מ מספינת הביון האיראנית, בעת המתקפה.
היום פרסמה חברת הלוויינים הישראלית "אימג'סאט אינטרנשיונל" תמונות לוויין שמהן עולה כי הספינה האיראנית עדיין לא זזה ממיקומה. בשנים האחרונה הספינה, ששימשה למעשה כ"ספינת אם" - בסיס מוצא של משמרות המהפכה - נשארה כמעט תמיד באותה מקום. אבל לאחר הפגיעה ההערכה הייתה כי תיאלץ להגיע לטיפולים בנמל, כנראה איראני. ייתכן שהעובדה שנשארה באותו מקום היא עדות לחומרת הפגיעה בה.