סוכנות הגרעין האיראנית הודיעה הבוקר (ראשון) על תקלה במערכת החשמל במתקן הגרעיני בנתנז - פחות מיממה לאחר ההכרזה על הפעלת צנטריפוגות מתקדמות במקום.
הרקע לתקלה לא ידוע, אך בסוכנות אמרו כי הנושא נמצא בבדיקה והמסקנות יפורסמו בהמשך. האיראנים השתמשו בדיווחם במילה שיכולה להתפרש גם כ"תאונה" וגם כ"תקלה". דובר סוכנות הגרעין האיראנית, בהרוז קמלבנדי, הדגיש כי לא היו נפגעים באירוע, וכי אין חשש לדליפה של קרינה.
3 צפייה בגלריה
צנטריפוגות במתקן בנתנז
צנטריפוגות במתקן בנתנז
צנטריפוגות במתקן בנתנז
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
פקח של האו"ם במתקן הגרעיני בנתנז
פקח של האו"ם במתקן הגרעיני בנתנז
פקח של האו"ם במתקן הגרעיני בנתנז
(צילום: AP)
רק אתמול הודיע הנשיא חסן רוחאני על הפעלת צנטריפוגות מדגם IR-6 באותו המתקן - במסגרת "יום הגרעין" שנחגג באיראן. נאומו שודר בטלוויזיה הממלכתית של איראן במקביל למגעים עם המעצמות שרוצות לחדש את הסכם הגרעין עם טהרן. רוחאני התעקש כי איראן מפתחת גרעין רק למטרות אזרחיות - ואין לה כוונה להגיע לנשק גרעיני. הצנטריפוגות שנחנכו אתמול בנתנז, לפי סוכנות הידיעות הצרפתית, מסוגלות להעשיר אורניום בצורה מהירה ואיכותית יותר מהצנטריפוגות הישנות יותר, שהסכם הגרעין מתיר להשתמש בהן.
רוחאני הזכיר גם צנטריפוגות מתקדמות נוספות, מדגם IR-9, שהניסויים בהן החלו השבוע - והודיע שהן יעילות עשרות מונים מהדגמים האחרים. עוד טען כי מרגע חנוכת הצנטריפוגות, איראן עברה לחלק השני בתהליך ייצור המים הכבדים במתקן באראק.
ביולי האחרון אירעה תקרית נוספת במתקן להעשרת אורניום בנתנז. סוכנות הגרעין האיראנית לא פירטה את פרטי התקרית שאירעה בשבוע הראשון של החודש, אך ראש העיר רמזנלי פרדווסי אמר כי מדובר בשריפה. דובר הסוכנות קמלבנדי הודה בהמשך שבמקום נשאר "נזק כבד", אך האתר ממשיך לפעול כרגיל ושלא נגרם נזק למתקן המרכזי.
אחרי ההצהרות העמומות של סוכנות הגרעין, "ניו יורק טיימס" ציטט גורם מודיעיני במזרח התיכון שהצביע על ישראל כאחראית לפיצוץ שהוביל לשריפה - וציין כי נעשה שימוש ב"פצצה עוצמתית". העיתון האמריקני ציטט גורם במשמרות המהפכה שתודרך בנושא ואמר כי למרות שנבחנה האפשרות שהתקיפה בוצעה עם טיל שיוט או מל"ט, נראה שסביר יותר שמישהו הצליח להחדיר את הפצצה לבניין.
כמה ימים לאחר מכן, גורמי מודיעין אמרו ל"ניו יורק טיימס" שהפיצוץ עשוי לעכב את תוכנית הגרעין האיראנית בכשנתיים. העיתון אף ציטט מחקר שלפיו תעבור שנה לפחות עד שכושר ייצור הצנטריפוגות של איראן יחזור למצבו מלפני הפיצוץ.