מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר הבוקר (יום ג') באולפן ynet כי לא קיים מחסור בחיסונים נגד נגיף הקורונה בשלב זה, והבהיר כי כמות החיסונים שישנה בישראל מספיקה עבור סבב החיסונים הנוכחי. ואולם, לפי הסכם הרכש הראשוני מחברת פייזר, ישראל צפויה לקבל בסך הכול כ-27 מיליון מנות חיסון.
לפי נתוני משרד הבריאות, עד כה קיבלו יותר מ-4.7 מיליון ישראלים שתי מנות חיסון. כלומר, עוד יותר מ-17 מיליון מנות חיסון שצפויות להגיע לישראל כחלק מההסכם עם החברה האמריקנית.
בין משרדי הבריאות והאוצר התגלעו חילוקי דעות בנוגע לכמות מנות החיסון שאותן יש לרכוש לשנים הבאות. משרד הבריאות מעוניין ברכישת כמות שתתאים למעשה לשני מבצעי חיסון בשנה עם שתי מנות חיסון לכל אזרח או תושב. כלומר, כ-36 מיליון מנות חיסון בשנה. ברקע יובהר כי עוד לא ברור לכמה זמן החיסון תקף, מתי יהיה צורך לתת חיסון דחף (בוסטר) וכמה חיסוני דחף יקבל כל אזרח או תושב.
במשרד האוצר, מנגד, סבורים כי בהיעדר המידע בשלב זה, לא בטוח שיהיה צורך בכל מנות החיסון הללו. ואולם, יש להדגיש כי סעיפי החוזים בין המדינה לחברות התרופות לא פורסמו ולכן לא ניתן לדעת, למשל, האם ניתן לדחות הגעה של מנות, למכור אותן למדינות אחרות או לבטל הגעה של מנות בהיעדר צורך בהן.
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
ארכיון
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
"אין מחסור". פרופ' לוי
(צילום: עידו ארז)
בתכתובת בין גורמים המעורים במשא ומתן שהגיעה לידי ynet, צוין כי רק מאמצע חודש מרץ הגיעו לישראל שני משלוחים של חיסונים בהיקף של כ-1.4 מיליון מנות. הטענה בדבר מחסור במנות חיסון התעוררה לאחר ששר הביטחון בני גנץ ביטל את ישיבת הממשלה שתוכננה להתקיים ביום ראשון מפני שראש הממשלה בנימין נתניהו סירב לאשר מינוי קבע של שר משפטים.
בישיבה תוכנן דיון בדבר "קופסת קורונה" – שורת תקציבים ייעודיים למשבר הקורונה ובהם גם רכש חיסונים לשנים הקרובות. פרופ' לוי התייחס ביום שני באופן חריג למשבר הפוליטי בין השניים, ואמר כי דחיית הישיבה עלולה להביא לעיכוב ברכישת חיסונים נוספים בעתיד. "המשמעות היא מחסור בתקציב לניהול השוטף של המאבק בקורונה ובעיקר באיחור בחתימת החוזה עם החברות שכל העולם רודף אחריהן, ובאירופה מנסים למנוע שינוע של חיסונים מחוץ לאירופה", אמר מנכ"ל משרד הבריאות.

חצי מיליון מנות חיסון?

ברקע הדיווחים שלפיהם בישראל נותרו חצי מיליון מנות חיסון בלבד, הכחישו אתמול במשרד הבריאות את הדברים ואמרו בתגובה כי "הטענות אינן נכונות. מעולם לא טענו או מסרנו שיש כחצי מיליון מנות חיסון בלבד, ולא נקבנו במספרים של חיסונים שנרכשו או התקבלו ממודרנה או פייזר, בשל הסכמים מסחריים עם החברות".
גורם שמכיר את פרטי המשא ומתן בין הממשלה לחברת פייזר אמר: "פרופ' לוי שינה את דעתו כל יומיים לגבי הצורך במנות חיסון נוספות. זה נראה שידה של לשכת ראש הממשלה על העליונה בעניין הזה, ולוי מתיישר. לפי החוזה שנחתם, אין שום סיבה לטעון שיש חשש ממחסור במנות חיסון או שיהיה כזה, ובטח כשאין מבצע חיסונים נוסף בטווח הנראה לעין".