3 צפייה בגלריה
ביבי נתניהו בני גנץ
ביבי נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ. עוד עימות, גם אחרי הבחירות
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
הממשלה אמורה הייתה להתכנס היום (שני) ב-12:00 לישיבה שמטרתה הייתה לעסוק בתקצוב החיסונים, אולם לנוכח דרישתו של שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ להעלות בממשלה גם מינוי שר משפטים קבוע, היא בוטלה. מטעמו של גנץ נמסר כי הביטול בא בגלל שנתניהו וגוש הליכוד בממשלה סירבו לאשר מינוי קבע של שר משפטים.
הישיבה, שאת כינוסה ביקש משרד הבריאות, אמורה הייתה לעסוק באישור "קופסת קורונה" תקציבית, שלדברי שר האוצר ישראל כץ נאמדת בשבעה מיליארד שקל. חלק מהכסף אמור להיות מוקצה לחתימת הסכמים לרכישת עשרות מיליוני חיסונים.
מטרת שאר הכסף היא לאפשר מימון פעולות בריאותיות דחופות שנדרשות למאבק בקורונה, לתת תקציב לתפעול מבצע החיסונים ופעולות משלימות (הדרכות, אבטחה, מגן אבות, פיקוד העורף, כוח אדם ועוד) ולתת תקציב לקופות החולים להיערכות לחורף. כמו כן, קופסת הקורונה נועדה לתת תקציב למימון בדיקות, דיגום, ריאגנטים ועוד ולהמשך תקצוב פיקוד העורף לקטיעת שרשראות הדבקה.

בכחול לבן הטילו ספק בהצעת האוצר וטענו כי סביב ההצעה, שלדבריהם אישורה אינו דחוף, יש סימני שאלה רבים. "למה להתחייב על כל כך הרבה מראש או לא להשתמש בתקציב הקיים ולהגדיל את הגירעון?", תהו במפלגה.
מנגד, בליכוד תקפו את החלטת גנץ: "בשביל מינויים וג'ובים גנץ מונע את חתימת החוזים למיליוני חיסונים שנדרשים לאזרחי ישראל לקראת החיסון הבא", טענו במפלגה. "אם הממשלה לא תאשר מיידית את החוזים שהשיג ראש הממשלה נתניהו, חברות החיסונים עלולות לבטל אותם ולהעבירם למדינות אחרות". גורם בכחול לבן השיב למתקפה של הליכוד: "בליכוד משקרים. ההחלטה שהביאו מלאה בחורים וממילא לא ניתן להצביע עליה. נתניהו שקוע עד צוואר בבעיות משפטיות ומתכוון לרמוס את שלטון החוק".
שר הבריאות יולי אדלשטיין, בעצמו איש ליכוד, פירט בפוסט בפייסבוק שבעה נזקים שלטענתו ייגרמו אם ישיבת הממשלה לא תתקיים "בעקבות חוסר האחריות המשווע של השר גנץ", לדבריו. בין היתר ציין אדלשטיין את "אובדן היכולת לרכוש חיסונים רבים נוספים כדי להיות מוכנים להמשך המאבק בקורונה לחודשים הקרובים, אם נצטרך לתת מנות נוספות". עוד צוין כי התשלומים למעבדות ולאחסון החיסונים ייעצרו, וכך גם התקציב של מיפקדת אלון של פיקוד העורף ומטה "מגן ישראל" של הפרויקטור, והתקציב הייעודי לטובת טיפול נפשי בעקבות נזקי הקורונה.
3 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
מנדלבליט. הורה לנתניהו למנות שר משפטים קבוע ולא נענה
(צילום: מוטי קמחי)
"זאת המציאות", הוסיף אדלשטיין. "על זה גנץ עושה שרירים. אחרי ההצלחה הכבירה של החיסונים והטיפול בקורונה, אחרי שהמשק חוזר למסלולו, גנץ יחזיר אותנו חודשים אחורה. אפילו לא חשובה הסיבה. הבריאות של כולנו היא לא צד במאבק פוליטי".
הדרג המקצועי במשרד הבריאות גיבה את עמדתו של השר אדלשטיין: "התקציב אמור להיות מאושר בישיבה הזו. אנחנו מחכים לה כבר כמה זמן והיא נדחתה פעם או פעמיים", אמר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, בשיחה עם ynet. "המשמעות היא מחסור בתקציב לניהול השוטף של המאבק בקורונה ובעיקר באיחור בחתימת החוזה עם החברות שכל העולם רודף אחריהן, ובאירופה מנסים למנוע שינוע של חיסונים מחוץ לאירופה. אני פוחד שאנחנו נאחר את הרכבת. אני לא מתערב בעניין הפוליטי אך אני מודאג מהדחייה ומכך שזה לא מתקדם. זה המנדט שלי".
שר האוצר ישראל כץ קרא הבוקר לגנץ להסכים לכנס את הישיבה, ומסר כי "ההצעה המפורטת לרכש החיסונים הוכנה על ידי הדרגים המקצועיים של משרדי הבריאות והאוצר לאחר דיונים ממושכים, ובהתאם להנחיית ראש הממשלה ובאישור היועץ המשפטי לממשלה. "אם לא תאושר, קיים חשש שמדינת ישראל תאבד את יכולתה לרכוש חיסונים לקראת המשך השנה ולקראת השנה הבאה", טען כץ.
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט העלה את סוגיית פקיעת מינויו של גנץ בפנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו ביום שישי. הוא הורה לו למנות שר משפטים קבוע עד ליום חמישי, המועד שבו תפקע כהונתו של גנץ כממלא מקום שר המשפטים.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"השיח צפוי להימשך". גנץ ולפיד, ארכיון
(צילום: AFP)
"מצב דברים בו מדינת ישראל תיוותר ללא שרים כאמור, ובכלל זאת ללא שר משפטים מכהן, וזאת למשך תקופה לא ידועה שייתכן כי תהיה ממושכת, הוא מצב חריג ביותר וחמור מבחינה משטרית. בתוך כך, סמכויות רבות המוקנות לשר המשפטים, בהן סמכויות חשובות ומשמעותיות, ייוותרו ללא כל גורם אשר יוכל להפעילן", קבע היועמ"ש במכתב לראש הממשלה ולשר גנץ - הממלא את מקום שר המשפטים מאז התפטרותו של אבי ניסנקורן.
השר גנץ אמר לפני ביטול הישיבה כי "לאי מינוי שר משפטים קבוע יהיו השלכות גם על ניהול ממשלת המעבר. אפעל בכל האמצעים כדי למנוע מנתניהו שנגוע בשיקולים זרים לפגוע באזרחי ישראל".
השר כץ התייחס גם הוא לנושא עוד טרם ביטול הישיבה, ואמר כי אסור שמחלוקות פוליטיות ימנעו את המשך הטיפול בנושאי הבריאות והכלכלה הדחופים. "ההשקעה בחיסונים מצילה חיים ומאפשרת להניע את הכלכלה. מדינת ישראל חייבת להמשיך ולהיות המדינה המובילה בעולם בנושא החיסונים", הוסיף.
מוקדם יותר אתמול נפגש גנץ עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. מטעם השניים, שהיו שותפים להקמתה של כחול לבן ובהמשך פירקו את המפלגה המאוחדת, נמסר כי הם דנו בדרכים להקמת ממשלה ובהחלפתו של בנימין נתניהו. "השיח בין הצדדים צפוי להימשך", נמסר מטעמם של גנץ ולפיד.
פורסם לראשונה: 21:17, 28.03.21