מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התראיין היום (שלישי) לאולפן ynet והתייחס בין היתר לכמויות החיסונים בישראל - שההצעה לרכישתם לא הועלתה אתמול בשל ביטול ישיבת הממשלה על רקע המחלוקת הפוליטית על מינוי שר משפטים קבוע. לוי ציין כי לפי שעה יש מספיק מנות חיסון בארץ עבור השלמת שתי מנות למי שנדרש לכך, אך טען כי יש צורך להיערך לרכישת מנות נוספות עבור תרחישים כמו התפתחות זנים חדשים או צורך במתן מנות שלישיות למשל בעתיד.
4 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
"יש מספיק חיסונים, אך צריך להיערך לעתיד". פרופ' לוי
(צילום: לע"מ)
- מה קורה עם החיסונים? על מה רבים הפוליטיקאים, כמה אתם צריכים? "אני לא יודע על מה הם רבים ואני לא עוסק בזה. בתום עבודה מאומצת, יחד עם משרדים נוספים בממשלה, הבאנו לממשלה את המלצתנו לרכש החיסונים. אנחנו צריכים לרכוש חיסונים מעתה לשנת 2022, מניח שגם ל-2023. כל העולם נמצא במרוץ 'חימוש' על מנת לקנות חיסונים שמיוצרים בחסר. רק לאחרונה שמענו שאירופה מנסה להגביל ייצוא חיסונים למדינות אחרות, גם שמה של ישראל נשמע. לכן אנחנו רוצים לקנות חיסונים לשנים הבאות, בעיקר לשנה הקרובה.
"אנחנו צריכים חיסון לכ-9 מיליון אזרחים כי אנחנו מניחים שיהיה חיסון גם לילדים. וגם, אם יהיה צורך לייצר חיסונים חדשים נגד הווריאציות, גם אלה יהיו בנמצא. לכן עסקנו במו"מ עם מספר חברות וזה מה שביקשנו מהממשלה לאשר".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ וישראל כץ
בני גנץ וישראל כץ
חילופי האשמות על ביטול ישיבת הממשלה והצורך באישור רכש חיסונים. גנץ וכץ
(צילום: קובי קואנקס)
- כמה חיסונים נשארו לשימוש בישראל? אנחנו שומעים גורמים בלשכת רה"מ שטוענים שנותרו מעט מאוד מנות. "אני לא אנקוב במספרים משום שאלה דברים שנמצאים תחת הסכם סודיות מסחרי עם החברות שסיפקו לנו את החיסונים, אבל כרגע יש לנו מספיק מנות כדי לחסן את הלא מחוסנים וגם את החולים שהחלימו מהמחלה בחיסון אחד. אנחנו עוסקים בשלב זה ברצון לחתום ולייבא בפריסה שנתית חיסונים לגל הבא של החיסונים, שאנחנו לא יודעים מתי הוא יהיה. בעולם לא יודעים עדיין אם החיסונים יינתנו כל חצי שנה, כל שנה, אם יהיו אלה שתי מנות חיסון או שחברות תייצרנה חיסון שיינתן פעם אחת".
לוי ציין כי לפי שעה אין מחסור בחיסונים שיאפשרו לכל אחד לקבל את שתי המנות הדרושות לו. הוא שוב קרא לאוכלוסייה הצעירה להתחסן: "האחוז שם נמוך יותר", אמר.

- אם אין מחסור בחיסונים, נראה שעושים פוליטיקה מהעניין הזה. יש בנושא שימוש פוליטי לדעתך? "אני מתרחק לחלוטין מהפוליטיקה, ואנחנו במשרד הבריאות מביאים את הדברים לאחר ניתוחים מקצועיים. גם כעת, כחלק מהסכם שצריך להיחתם, קיבלנו מעט חיסונים ואנחנו נמצאים במצב שבו ביקשנו תקציב על מנת לחתום ולהקדים חלק ממדינות העולם - שכולן נדחקות בתור כדי לקבל חיסונים בבוא הזמן, גם בשנה הבאה. אנחנו לא רוצים להיות אחרונים".
לוי הוסיף כי "עוד במחצית שנת 2020 נהגנו באותה דרך, כשהמגפה עדיין הייתה בהתחלה. בגל הראשון הבנו שנצטרך להתחסן, ועוד לא היו חיסונים כשירים או מאושרים, וגם אז - בלחצים של משרד הבריאות, שר הבריאות, הממשלה, רה"מ, אושר רכש חיסונים. רכשנו וזאת הסיבה שקיבלנו את החיסונים גם מספיק מוקדם. הדרך שבה חגגנו את פסח האחרון עם המשפחות - זו תוצאה של התהליכים האלה".
על מערכת החינוך: "בשלב זה פתחנו קפסולות לכיתות ג' אבל המהלך עדיין לא התחיל. נבחן ונלמד - אם נראה שהתחלואה לא עולה, והמצב בטוח אף שהילדים לא מחוסנים, נשמח להתקדם הלאה"
- אתם בטוחים שבעוד כחודש, או שלושה, יהיה צורך במתן חיסון שלישי? "ממש לא. אנחנו עדיין לא בטוחים, לא דיברנו על זה מעולם. אנחנו מדברים על מנה אחת למחלימים ושני מנות לאלה שלא התחסנו כפי שעשינו עד כה. אין עדיין הודעה על 'בוסטר שלישי', אין עדיין חיסון אחר. החיסונים שקיימים אצלנו מכסים היטב את הווריאנט הבריטי שאחראי למרבית התחלואה בישראל וגם את הווריאנטים האחרים - אמנם ביעילות פחותה. בארץ ובעולם עדיין נערכים ניסויים".
4 צפייה בגלריה
 אוטובוס תחבורה ציבורית קורונה מסכה מסכות טלפון טלפונים
 אוטובוס תחבורה ציבורית קורונה מסכה מסכות טלפון טלפונים
על ביטול עטיית המסכות: "המלצה תגובש תוך שבועות"
(צילום: shutterstock)
- לפי הנתונים, אפשר לומר שאין פה קורונה? "היום אנחנו עומדים על כ-300 ומשהו מאומתים, אבל זה עדיין מספר נמוך לשמחתי. אני לא יכול לומר שאין קורונה כשיש כ-450 חולים במצב קשה, אף שהמספר נמוך מה-1,200 שהיו. צריך רק לפזול צפון-מערבה ולראות מה קורה באירופה, שהיא בהתפרצות קשה מאוד עם עומס ניכר בבתי החולים, תמותה. חס חלילה שגם פה תהיה איזושהי התפרצות. אנחנו חייבים לנקוט בזהירות, באופטימיות רבה, בתנאים מתאימים לתחלואה - ועדיין להתחסן ולשמור על ריחוק ומסכות".
בנושא המסכות ציין פרופ' לוי כי "עדיין לא נפטרנו מהן. אנחנו במשרד הבריאות מדברים על סיכויים מול סיכונים, ויש סיכון להיפטר מהמסכה. למרות הלחץ הרב יש עדיין 2.5 מיליון ילדים ומיליון אנשים שאינם מחוסנים, יש שבים מחו"ל שעלולים להביא גם וריאציות מוטנטיות. עד שלא נדע היטב על יכולת ההדבקה גם של מחוסנים - נמשיך עם מסכות. בכל מקרה יש דיונים מקצועיים במשרד הבריאות". לוי אמר שהוא צופה כי המלצה בעניין תגובש תוך כמה שבועות.
- חששתם מהשלכות פתיחת מערכת החינוך, ממסיבות פורים ופעילות המסחר. הן לא התממשו, אולי הפחדתם את הציבור? "אנחנו עושים בדק בית מדי יום, כמה פעמים ביום. תפקידנו הוא להביא את התרחישים כפי שהם עלולים להיות. אני שמח שחלק מהם לא התרחשו, אבל לנגיף יש מהלך, הוא יכול להכות. אנחנו צריכים להכין את הדברים על פי תחזיות מקצועיות, ידע נרחב, חוות דעת של מומחים. כך אנחנו עושים. אני בטוח שהיו מלקים אותי עכשיו אם היינו אומרים שהכול בסדר - והייתה התפרצות. היו קוראים לזה מחדל. אז אנחנו לא פה ולא פה, אנו צריכים לבחון בזהירות את המצב יחד עם אנשי מקצוע, וזה מה שאנחנו עושים - נוטלים סיכונים. המשק ובתי הספר פתוחים, למרות האמירות הקשות נגדנו. הורדנו קפסולות בכיתות ג' ואנחנו רוצים לראות איך זה יתנהג על מנת להמשיך ולפתוח יותר כיתות ללא קפסולות".
4 צפייה בגלריה
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
"אם נראה שהתחלואה לא עולה, נתקדם הלאה". לוי על ביטול הקפסולות
(צילום: EPA)
- שר החינוך דורש שמיד אחרי החג תבטלו את כל הקפסולות, אתם בעד? "אנחנו בשיח עם משרד החינוך ובוחנים את הדברים. בשלב זה פתחנו קפסולות לכיתות ג' אבל המהלך עדיין לא התחיל. נבחן ונלמד את זה. אם נראה שהתחלואה לא עולה, והמצב בטוח על אף שהילדים לא מחוסנים, נשמח להתקדם הלאה".
- ההורים רוצים לדעת אם הילדים חוזרים לבתי הספר ובאיזו מתכונת. ההחלטות מתקבלות ברגע האחרון. "אמרתי באופן די ברור שקפסולות נפתחות כעת בשכבות ג', וכך ייפתחו הלימודים בשבוע הבא".
פרופ' לוי התייחס גם למערך הבדיקות המהירות שנפתח לפני כשבוע. "העמדות האלה נפתחו ייפתחו על ידי בעלי העסקים שיכניסו אנשים ללא בדיקות על פי תו ירוק. מועדון מסוים, אולם אירועים, מופע תרבות, שפועלים על פי תו ירוק, יכניסו אנשים עם התו ויעשו בדיקות מהירות על אחריותם", הוא אמר.
"אני לא יודע לומר כמה עמדות כבר פועלות, המהלך ממש בתחילתו", הוא המשיך, "הכשרנו כמה חברות שנמצאו להפעלת הבדיקות, אישרנו 8-7 מכשירים מהירים לאחר שבדקנו אותם ואת הרגישות שלהם, ועכשיו השלב הוא של תהליכי רכש על ידי בעלי העסקים".
- אנחנו שומעים מבעלי העסקים שאין שום תמריץ כלכלי להצבת העמדות הללו. הנושא בשיח עם משרד האוצר? "כן , יש שיח עם משרדי האוצר והתרבות, אנחנו ממש בהתחלה של הדברים. כרגע הדבר מוטל על הארגונים המפעילים ועל אלו שנכנסים כשאינם מחוסנים או מחלימים".
בתוך כך, במשרד הבריאות מסרו: "בעקבות דיווחים כוזבים על כמויות החיסונים בארץ, אנחנו מבקשים להבהיר - תוך שמירה על הסכמי הסודיות של ישראל עם חברות החיסונים - שקיים מלאי רק עבור סבב החיסונים הנוכחי. יש צורך חשוב ברכש מיליוני חיסונים נוספים כדי להתכונן לתרחישים שונים כמו מנת דחף, חיסון ילדים מעל גיל 12 (לאחר שהמחקרים וה-FDA יאשרו זאת), וכן מתן אפשרות לחיסונים עמידים לווריאנטים שעשויים להגיע. אין להקל ראש באחת הרכישות החשובות שמדינה יכולה לעשות בעת הזאת".