בכיר במשטר האייתוללות טוען כי ישראל וארגון אופוזיציה הפועל בעיקר מחוץ לאיראן שיתפו פעולה בחיסולו של מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזאדה. עלי שמחאני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, אמר כי חיסולו של פחריזאדה היה מבצע "מורכב מאוד" שתופעל מרחוק בעזרת "ציוד אלקטרוני", בשיטה שלדבריו הייתה "חדשה לגמרי".
5 צפייה בגלריה
הלוויה ב טהרן איראן של מוחסן פחריזאדה מדען גרעין חיסול
הלוויה ב טהרן איראן של מוחסן פחריזאדה מדען גרעין חיסול
הלוויית פחריזאדה, הבוקר בטהרן
(צילום: רויטרס)

שמחאני טען כי לצד אנשי המוסד הישראלי, בידי טהרן "רמזים" למעורבותם של פעילי ארגון האופוזיציה "מוג'אהדין חלק" במבצע החיסול. "הם היו חייבים לקחת חלק", טען. "מוג'אהדין חלק", שמטהו נמצא בפריז, הוא ארגון-גג של ארגוני גולים איראנים הפועלים לשים סוף לשלטון האייתוללות. מדובר בארגון ששנוא במיוחד על ידי המשטר בטהרן, ומואשם חדשות לבקרים בשיתוף פעולה עם ישראל וארה"ב.
פחריזאדה, נזכיר, חוסל ביריות ביום שישי בעת שנסע במכונית משוריינת עם שומרי ראש בעיר אבסארד שממזרח לטהרן. תחילה פורסמו באיראן דיווחים שלפיהם את הירי לעברו ביצעה חולייה של כמה מתנקשים שהמתינו לרכבו ופוצצו באזור טנדר ממולכד כדי לגרום לשיירה לעצור, אולם בהמשך פרסמו השלטונות תיאור שונה לגמרי. לפי הטענות הנשמעות כעת, את הירי ביצעה מכונת ירייה שנשלטה מרחוק והותקנה באותו טנדר שלאחר מכן פוצץ, אולי כדי להשמיד את הראיות.
הבוקר נטען בערוץ הטלוויזיה הממשלתי PRESS TV, בדיווח שהתבסס על גורמים עלומי שם, כי כלי הנשק ששימשו לחיסול יוצרו בישראל. לפי הדיווח, על כלי הנשק בזירת החיסול נמצאו לוגו ישראלי וסימנים נוספים המקשרים את ישראל לפעולה.
5 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
פחריזאדה וזירת החיסול ליד טהרן
עוד לפני ששמחאני האשים בצהריים את "מוג'אהדין חלק" במעורבות בחיסול, בטלוויזיה האיראנית בשפה הערבית דווח הבוקר כי לצורך החיסול ישראל נעזרה בפעילים מקומיים המתנגדים למשטר האיראני. גם באותו דיווח נטען שהנשקים ששימשו את מבצעי הפעולה היו ישראליים, ואף נטען שהם נשלטו בעזרת לוויין.
דבריו של שמחאני נאמרו שעה קלה לאחר הלווייתו של פחריזאדה בטהרן, שזכה לכבוד הדומה כמעט לזה של מפקד קודס קאסם סולימאני, כשטקסי קבורתו החלו כבר אתמול וגופתו הועברה בין כמה מקדשים שיעיים. "הדם של השהיד פחריזאדה ייזכר לנצח", אמר הבוקר שר ההגנה אמיר חתאמי, לאחר שנישק את ארונו של מדען הגרעין. "האויב עשה טעות בחיסול הזה", הוסיף, "חיסול המדען לא יעצור את התקדמות תוכנית הגרעין של איראן, אלא רק יאיץ אותה".
תהלוכת הלוויה החלה במטה משרד ההגנה והשתתפו בה בכירים נוספים, בהם מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי ומפקד כוח קודס איסמעיל קאאני, מי שהחליף את קאסם סולימאני לאחר חיסולו בידי ארה"ב בתחילת השנה. גם ראש סוכנות הגרעין האיראנית עלי אכבר סלאחי היה שם. הבכירים שמרו על מרחק אחד מהשני ועטו מסכות, בשל מגפת הקורונה.
5 צפייה בגלריה
טקס הלוויה של מדען גרעין מוחסן פחריזאדה ב טהרן איראן
טקס הלוויה של מדען גרעין מוחסן פחריזאדה ב טהרן איראן
כבוד של "שהידים". הבוקר בטהרן
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
טקס הלוויה של מדען גרעין מוחסן פחריזאדה ב טהרן איראן
טקס הלוויה של מדען גרעין מוחסן פחריזאדה ב טהרן איראן
איראניות מניחות פרחים על הקבר של פחריזאדה
(צילום: רויטרס)

פחריזאדה, נזכיר, כונה על-ידי רבים "אבי תוכנית הגרעין האיראנית" ותואר על-ידי "ניו יורק טיימס" כיעד מספר 1 של המוסד הישראלי. הוא נחשב לאחד המדענים הבכירים בתחומו באיראן, ועמד בראש "פרויקט עמאד", שלפי ישראל והמערב מטרתו הייתה לפתח נשק גרעיני. הפרויקט נסגר אמנם ב-2003, אך נתניהו טען בנאומו לפני שנתיים – אז חשף את "ארכיון הגרעין הסודי" של איראן – כי פחריזאדה המשיך לקחת חלק מרכזי בתוכנית הגרעין האיראנית ובניסיונותיה לפתח נשק גרעיני. "תזכרו את השם הזה", אמר אז נתניהו.
החיסול בא בצל המתיחות הגבוהה בין איראן לישראל ולארה"ב בימים שנותרו לממשלו של טראמפ. לאחרונה דווח שטראמפ שקל לתקוף את מתקן הגרעין האיראני בנתנז, בעקבות דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שלפיו טהרן ממשיכה להעשיר אורניום מעבר למותר לה ולהפר את תנאי הסכם הגרעין – הפרות שהיא עושה בתגובה לפרישה האמריקנית ממנו. לפי הדיווחים בכירי ממשלו של טראמפ הצליחו להניא אותו מתקיפה, אך בצל החשש מפעולה כלשהי של טראמפ בשבועות האחרונים שלו בבית הלבן, איראן הזהירה את בעלות בריתה באזור וקראה להן לשמור על כוננות.