שר החינוך יואב גלנט (הליכוד) אמר הבוקר (רביעי) כי "שלושה שבועות אחרי פתיחת הגנים בכיתות מלאות, ב-99% מהגנים אין ולו חולה קורונה אחד".
משרד החינוך: "מ-40 אלף מורים, רק 10,000 נבדקו" יש בדיקות? כי אנחנו יודעים ושמענו גם ממשרד הבריאות שאי אפשר לחייב גננות ומורים להיבדק, אז יכול להיות שהנתונים חלקיים. "אני עובד על פי נתונים של משרד הבריאות, אין לנו נתונים שלנו, אנו לוקחים מהם רשימות ומעבירים בחלוקה לפי בתי ספר וגנים כי יש לנו תיעוד של התלמידים. ההליך הזה מביא לתוצאה הזו. אם למשרד הבריאות יש בדיקות אחרות אנו נטמיע אותן, אנו שקופים עם הציבור".
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"אם הניידות יגיעו למורים הם ייבדקו". גלנט
(צילום: אבי מועלם )
4 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
(צילום: רויטרס)
שר החינוך קרא למורים ולתלמידים להיבדק: "הסמכות לפי חוק הקורונה היא של משרד הבריאות לקבוע בתקנות או חקיקה מי נבדק ומי לא. כל דבר שיקבע משרד הבריאות מקובל עלינו. אבל אם אין חקיקה אני קורא לתלמידים ולמורים להיבדק, ואני חושב שצריך לצאת בקמפיין לזה".
גלנט סיפר כי אחת ההצעות שעלו היא "שניידות כמו ניידות מד"א, רק של בדיקות, יעברו בבתי הספר אחת לשבוע ויעשו בדיקות לסגל ההוראה. זה לא מורכב, אני חושב שחלק מהבעיה היא לוגיסטית - להגיע למקום הבדיקה. אם הניידות יגיעו למורים הם ייבדקו".



גלנט התייחס לפתיחה של כיתות א'-ד', ואמר כי על פי הנתונים "בסך הכל התחלואה שם נמוכה, אני חושב שבכל שכבת הגיל הזאת יש 100 חולים בכל הארץ, כלומר בכל כיתות א'-ד' בארץ. שזה אומר על 170 אלף תלמידים - 100 חולים".
שר החינוך הסביר כי "אנחנו צריכים להיות מסוגלים ביחד עם משרד הבריאות להחליט איזה בית ספר נפתח ואיזה נסגר לפי נתוני תחלואה. נקודת הייחוס היא סביב ביה"ס ולא העיר באופן כללי. כלומר כשאתה במצב שיש תחלואה בירושלים זה לא אומר שצריך לסגור בית ספר בקצרין".
4 צפייה בגלריה
ילדים לומדים בגינה הסמוכה לבית הספר ברעננה
ילדים לומדים בגינה הסמוכה לבית הספר ברעננה
ילדים לומדים בגינה הסמוכה לבית הספר ברעננה
(צילום: עיריית רעננה)
ראינו שגם כיתות ה'-ו' צמאים לחזור ללימודים. איך זה יעבוד? "הפעימה הבאה היא ה'-ו', הם יחזרו לפחות ליומיים-שלושה בשבוע, בחצאי כיתות, וזה יקרה אחרי שאנו למעשה נחזיר את א'-ב' לכיתות מלאות ויתפנה מספיק מקום בביה"ס. צריך לזכור שהמגבלה פה היא כמה כיתות יש בביה"ס".
כיתות א'-ב' יחזרו עוד שבוע למתכונת שאתה מדבר עליה? "אני מניח שביום ראשון הבא או קצת אחרי זה נוכל גם להחזיר את א'-ב' לכיתות מלאות, גם להחזיר את ה'-ו' לביה"ס לפחות ליומיים בשבוע, ואני מקווה שתאושר כניסתם של יא'-יב' כי הם חייבים להשלים חומר והם נמצאים במקומות אחרים".
גלנט התייחס לסערה שנוצרה סביב האפשרות שהעלה משרד החינוך לדחות את בגרויות החורף וגם דיבר על צמצום הבגרויות באופן כללי. "אני מציע שנעשה את הערכת המצב שלנו על בסיס הנתונים, והקורונה לא שואלת אותנו מה אנו רוצים. צריך להתחשב בסיטואציה", אמר. "המצב הוא כזה - צמצמנו מבעוד מועד לשש בחינות. שלושת מקצועות הליבה - אנגלית מתמטיקה ושפה, מקצוע מוגבר ושני מקצועות בחירה הומניים. חוץ מזה צמצמנו את החומר, מיקוד מה שנקרא. מלבד זה, דחינו את בחינות החורף בסדר גודל של חודש על מנת לתת לתלמידים יותר זמן להיערך, יש לזה אהדה גדולה בשטח וזה מהלך נכון".


- אומרים הורים שזה לא פתרון. "אני מציע שתשאלי 95% מהמורים שמסכימים ולא את ה-5% הנותרים שלא מסכימים. יש לזה אהדה, אני מצוי בשטח. והדבר השני, נעשה הערכה לקראת התקרבות הבחינות -האם מתוך החומר הנלמד אנו עושים מיקוד נוסף. כלומר למדו חמישה פרקים – ייבחנו על ארבעה. את זה נחליט בהערכת מצב ונראה מה קורה".
לדברי גלנט, "אם תלמיד רוצה להיבחן ביותר מבחינה אחת במקצוע מוגבר - אני מכיר הרבה כאלה שעושים חמש יחידות במוזיקה וחמש במחשבים - אז הוא מוזמן וזה יכול לשפר את מצבו. אבל אנו צריכים לחשוב על אלה שיותר קשה להם ובסוף להתאים את מה שאנו בוחנים למה שאנו מלמדים ולזמן הנתון. בסופו של דבר בשנה הזו אנו לא נותנים מספיק, אני מודע לזה, ולכן צריך לדרוש בהתאם".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"כחול לבן צריכים להיכנס מתחת לאלונקה". בני גנץ
(צילום: לע"מ)
שר החינוך התייחס לנושא התקציב והמחלוקת עליו בקואליציה. "הייתי רוצה שכחול לבן ייכנסו מתחת לאלונקה הזו ויסייעו לשר האוצר ולרה"מ ולכולנו להעביר את תקציב 2020 ו-2021. חילוקי הדעות הפוליטיים אסור שישפיעו על העניין".
גלנט התייחס גם למירוץ הצמוד באמריקה ולניצחון המסתמן של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן על הנשיא דונלד טראמפ: "אני לא מודאג לא מהאפשרות הזו ולא מזו, אני חושב שכל נשיא שייבחר על ידי העם האמריקני מקובל אוטומטית על ידי ישראל. נשיאים דמוקרטים ורפובליקנים הוכיחו את עצמם לטובת ישראל", אמר גלנט.