ההודעה שפרסם אתמול השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בנוגע לאירוע האלימות הקשה בין שוטרים לתושבים בדיר אל-אסד, הצליחה להרתיח, ובצדק, רבים במשטרת ישראל. או שהשר לא ממש מבין את עבודת המשטרה בשטח, או שהעדיף להוציא את ההודעה לפני שלמד את הפרטים.

1 צפייה בגלריה
התפרעויות בדיר אל אסד
התפרעויות בדיר אל אסד
השר בר-לב, ירי והצתת ניידת בדיר אל-אסד.
(צילום: פאדי אמון, משה מזרחי )
למשטרת ישראל יש הרבה תקלות, ומכל גופי הביטחון היא הגוף החשוף והמבוקר ביותר. השוטרים סופגים עלבונות בין היתר בגלל אכיפת החוק נגד אזרחים, הם מצולמים על בסיס קבוע והתיעוד עולה לרשת. כל הפרת סדר או תקלה מבצעית מציבה אותם באור הזרקורים.
מהשר החדש לביטחון הפנים הם ציפו ליחס אחר. במקום לפתוח בדברי גינוי לתוקפים שמעזים להרים יד על שוטרים - ואחר כך לגנוב את הציוד מניידות המשטרה ולהצית אותן – הוא ביקש בסך הכול שקט. ולמי שחשב שאולי מדובר בניסוח לא מתאים, התברר גם שבר-לב מבקש מהמפכ"ל, תוך 24 שעות, תחקיר ומסקנות על האירוע. משל אמר לו "תסביר לי למה התנהגו כך השוטרים".
המראות מדיר אל-אסד היו קשים. קשים מאוד. גם לשוטרים שראו את חבריהם מותקפים, אבל גם לאזרחים שראו את אוכפי החוק שלהם מוברחים על ידי פורעים. תהיה הסיבה אשר תהא – אסור בשום פנים ואופן להרים יד על שוטר.
השוטרים של אתמול נכנסו לתוך האירוע, אחרי ששמעו קולות ירי והחליטו לחתור למגע. כך בדיוק מצופה משוטר. לא יכול להיות שיפחדו להגיע לאירוע שכזה בגלל נחיתות מספרית. איזה מסר העביר השר בר-לב מההודעה? בפעם הבאה שוטרים יחשבו פעמיים אם "שמעו" קולות ירי או לא, ויעדיפו לעשות פרסה לפני שהם מסכנים את חייהם, ואחר כך מסתבכים עם השר שלהם.
צודק השר בר-לב שהוא לא רוצה לראות אנשים שנפגעים מירי, ושהוא מצפה להפעלת נשק רק במצב של סכנת חיים. בשלב זה לא ברור עדיין ממה נפגע האזרח שנפצע קשה, אבל אם השר ראה את סרטוני הווידאו שהגיעו מדיר אל-אסד – הוא יכול היה להבחין בקלות שמדובר בסכנת חיים.
אולי אם הוא לא סומך על שיקול דעת השוטרים בשימוש בנשק, שיודיע שהוא לוקח להם את הנשק. רק חסר היה שיבקש מהעבריינים לא לירות בין 14:00 ל-16:00.