2 צפייה בגלריה
החיסון של מודרנה
החיסון של מודרנה
החיסון של מודרנה
(צילום: רויטרס)
ישראל חתמה היום (שישי) על הסכם שיכפיל פי 3 את כמות החיסונים שחברת התרופות "מודרנה" תספק במהלך שנת 2021 - משני מיליון חיסונים לשישה מיליון, מה שיספיק לשלושה מיליון אזרחים.
"זה נותן לנו תקווה, אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "המשימה שלנו היא להביא חיסונים, המשימה שלכם – לשמור על הכללים. אם נעשה את זה - אנחנו הולכים לנצח. יחד ננצח את הקורונה".
שר הבריאות יולי אדלשטיין הוסיף כי "זו בשורה נהדרת לאזרחי ישראל ולכלכלת ישראל. לא יהיה אזרח שירצה להתחסן ולא תהיה לנו אפשרות לספק לו את החיסון". אדלשטיין הוסיף כי "צוותים מקצועיים התחילו בעבודה מאומצת על אופן חלוקת החיסונים. אבל עד שכולנו נהיה מחוסנים ייקח עוד מספר חודשים וחובה על כולנו להקפיד על ההנחיות ולא להיכנס לשאננות".
2 צפייה בגלריה
אילוס מחט חיסון חיסונים
אילוס מחט חיסון חיסונים
אם הכל ילך כשורה, החיסונים הראשונים יגיעו בשבועות הקרובים
(צילום: shutterstock)

ב-17 בדצמבר ידון מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) על מתן האישור להפצה ההמונית של מודרנה. אם הכל ילך כשורה, המנות הראשונות יגיעו לישראל בסוף החודש או בתחילת ינואר. לפי ההערכות בחברה האמריקנית, ברבעון הראשון של שנת 2021 יהיו בין 100 ל-125 מיליון מנות זמינות של החיסון שפיתחה. החברה מסרה כי 85 עד 100 מיליון ממנות החיסון שלה יהיו זמינות בארצות הברית, ובין 15 ל-25 מיליון מנות יסופקו למדינות זרות.
בתוך כך, חברת התרופות פרסמה את תוצאות השלב הראשון של החיסון שהראה כי הנסיינים שמרו על רמות גבוהות של נוגדנים מנטרלים נגד קורונה גם ארבעה חודשים אחרי הזריקה. כמו כן, החברה דיווחה כי התוצאות החיוביות נשמרו בכל טווחי גילאי הנבדקים, מהמתחסנים הצעירים בני 18 ועד קשישים בני 71 ויותר.

ראש צוות חיסוני הקורונה במשרד הבריאות, ד"ר אורי פיינשטיין, אמר השבוע בוועדה לביקורת המדינה שלפי ההערכות תוך כמה שבועות יגיעו מעט חיסונים. בהמשך, לדבריו, יצטברו יותר מנות כך שיתאפשר לחסן את כל מי שיבחר.
הראשונים להתחסן, בדומה למודל התעדוף של משרד הבריאות בחיסוני השפעת, הם חברי הצוותים הרפואיים ואוכלוסיות מבוגרות, כמו גם אוכלוסיות בסיכון. עם זאת, החלטה סופית בעניין טרם גובשה. בנוסף, קופות החולים טרם עודכנו בשלב הזה האם החיסונים יינתנו במרכזים ייעודיים של משרד הבריאות, או שהקופות בעצמן יקימו מוקדי חיסון נגד קורונה.
יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), פנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי', וביקש להעניק קדימות גם למלמדים בישיבות ולמרצים באקדמיה בקבלת החיסון. " שיגר אמש (חמישי) מכתב לפרופסור חזי לוי, מנכ״ל משרד הבריאות בבקשה לתת עדיפות גבוהה לחיסון בשלב הראשון של מלמדים בישיבות ומרצים באקדמיה. על פי רוב מדובר בעובדי הוראה בגיל מבוגר הנמצאים בקבוצת סיכון, ומתוקף תפקידם נמצאים בקשר מתמיד עם אוכלוסייה צעירה כשאין תחליף לתרומתם החינוכית במפגשים פרונטליים עם התלמידים", כתב אשר. " אבקשך לבחון מתן עדיפות גבוהה לאוכלוסייה זו במסגרת הדיונים המקצועיים לבחינת סדרי העדיפויות במתן החיסון".