המחאות בגדה נמשכות, סרטון שמתפרסם רק עלול ללבות את האש: אמש (יום א') התפרסם בתקשורת הפלסטינית סרטון וידאו שנטען שמתעד את מעצרו של ניזאר בנאת, המבקר החריף של הרשות הפלסטינית שמותו הוביל להפגנות ועימותים, בפרשה שכבר קיבלה את הכינוי "חשוקג'י הפלסטיני".
בסרטון נראים אנשים שסוחבים בידיהם את בנאת, שנראה מחוסר הכרה, ומכניסים אותו לרכב. לא ניתן לדעת מהסרטון אם בנאת, שמת בזמן שנעצר על-ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, היה בחיים בעת הוצאתו מהבית לרכב. כבר לפני ארבעה ימים קבע רופא שניתח את גופת בנאת כי סיבת המוות אינה טבעית, ועל הגופה אותרו חבלות כתוצאה ממכות קשות וכן דימום בריאות שנגרם בין היתר מחנק.
6 צפייה בגלריה
ניזאר בנאת נעצר כאשר הוא מחוסר הכרה
ניזאר בנאת נעצר כאשר הוא מחוסר הכרה
מתוך התיעוד: סוחבים את בנאת
6 צפייה בגלריה
ניזאר בנאת נעצר כאשר הוא מחוסר הכרה
ניזאר בנאת נעצר כאשר הוא מחוסר הכרה
ומכניסים לרכב

אמש שוחח אבו מאזן עם שר המשפטים הפלסטיני שמשמש כראש ועדת החקירה לבחינת נסיבות מותו של בנאת. בהודעה ראשונה מלשכת אבו מאזן בנוגע לפרשה נמסר כי יו"ר הרשות, שבנאת מתח עליו ביקורת פעם אחר פעם, ביקש להאיץ את סיום עבודת ועדת החקירה. בשיחה נמסר כי הועדה תשלים את חקירתה בתוך יומיים לערך.
פרשת הכאתו למוות של בנאת טלטלה פעילים פלסטינים אחרים שמביעים דרך קבע ביקורת נוקבת נגד הרשות. הם רואים מה קרה לו, ויודעים שזה יכול לקרות גם להם. "אנשי המנגנונים הפלסטינים איימו על המשפחה שלי, איימו על חברים שלי, שלחו לי הודעות שבהם ייעצו לי להירגע ואם לא איעצר. אתה מרגיש שהם מנסים להרוס אותך בכל דרך", סיפר ל-ynet עיסא עאמר, פעיל פוליטי מוכר בחברון שמבקר באופן תדיר את הרשות.
עאמר סיפר כי הותקף באלימות על ידי אנשי המנגנונים. "שלושה אנשי מנגנונים תקפו אותי כשהלכתי ברחוב. ביקשתי הגנה מהמשטרה והיא לא הגנה עלי. אני מכיר את שלושת התוקפים בשמותיהם ואת תפקידם במנגנונים. לפני כחודש ירו לעבר הבית של המשפחה שלי עשרות כדורים. הכל נועד כדי להפחיד אותי כדי שאפסיק את הביקורת שאני מעביר כלפי הרשות".
6 צפייה בגלריה
עיסא עאמר מבקר של הרשות הפלסטינית
עיסא עאמר מבקר של הרשות הפלסטינית
"3 אנשי מנגנונים תקפו אותי כשהייתי ברחוב". עיסא עאמר
6 צפייה בגלריה
עיסא עאמר מבקר של הרשות הפלסטינית
עיסא עאמר מבקר של הרשות הפלסטינית
עאמר: "יש לי סיוטים בלילות, אבל לא אעצור את הפעילות שלי"
למרות שראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה הבטיח עם כניסתו לתפקיד כי ידאג שיישמר חופש הביטוי, מנגנוני הביטחון הפלסטינים ממשיכים לעצור מאות רבות של פלסטינים בכל שנה ולעיתים אף אלפים בגין עבירות של ''העלבת בכירים'' או עקב "חוק הפרסומים הדיגיטליים'', שמגביל מאוד אישומים וביקורת שמפורסמים ברשתות החברתיות. למעשה מדובר בסעיפי עבירות שנועדו לתת גושפנקא חוקית למעצר פעילי אופוזיציה שמעבירים ביקורת על הרשות הפלסטינית כמו עאמר ובנאת.
על אף מות בנאת, עאמר הבהיר כי ימשיך לבקר את הרשות הפלסטינית ללא מורא. "זה לא קל לקבל כאלו איומים, למעשה זו הרגשה קשה מאוד. אלו דברים שאתה אחר כך חולם עליהם ומעוררים אצלך סיוטים בלילות, אבל אני לא מתכוון לעצור את הפעילות שלי. אני יודע שיש לפעילות הזאת תג מחיר גבוה. הדמות המרכזית בסיפור הזה הוא מאג'ד פרג' (ראש המודיעין הפלסטיני – א"ל). יש לו כנופיות בכל מקום. הוא עובד עם כנופיות עבריינים שאינם חלק ממנגנוני הביטחון הפלסטינים כדי לאיים על אנשי אופוזיציה קולניים".
עאמר הדגיש כי הוא מודע לסיכון שהוא לוקח על עצמו בפעילותו אך מה שמטריד אותו הם האנשים הסובבים אותו. "זה לא רק הפחד על עצמי. זה הפחד על המשפחה שעלולה להיפגע. התחושה שאתה מסכן את החברים שלך משום שבעצם חברותם איתך הם מסתכנים בהפיכה למטרה עבור המנגנונים".
6 צפייה בגלריה
הפגנות ברמאללה כמחאה על מותו של הפעיל הפלסטיני ניזאר בנאת
הפגנות ברמאללה כמחאה על מותו של הפעיל הפלסטיני ניזאר בנאת
הפגנות ברמאללה במחאה על מות בנאת
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
 ניזאר בנאת
 ניזאר בנאת
ניזאר בנאת
אתמול בשעות אחר הצהריים קיימו מאות בודדות של מפגינים בחברון הפגנה נגד הרשות במחאה על הכאתו למוות של בנאת. במקביל קיים פתח הפגנת תמיכה ברשות בכיכר מנארה ברמאללה בהשתתפות כאלף איש. בשולי ההפגנה התפתחו עימותים בודדים. בהפגנות קוראים המוחים נגד אבו מאזן ("לך לך, מחמוד עבאס") והרשות הפלסטינית ("העם רוצה להפיל את השלטון") קריאות שהיו שגורות בימי האביב הערבי.
בשבת הביעו חשש ברשות מהתפשטות המהומות שלפי גורם בממשל ברמאללה הפכו ליותר ויותר נגד הרשות הפלסטינית ופחות כמחאה על הכאת בנאת. במקביל, מקור בכיר בפתח העביר ביקורת פנימית על התנהלות הרשות בפרשה. לדבריו, מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בכלל לא היו צריכים לעצור את בנאת מלכתחילה. "הוא לא עשה שום דבר, הם פשוט לא יכלו להתמודד עם הביקורת שלו", אמר הבכיר.