הפלסטינית הראשונה שנבחרה לחברת קונגרס בארה"ב, רשידה טליב, תקפה בסוף השבוע בכירים במפלגה הדמוקרטית שאליה היא משתייכת, על כך שגינו את ההשוואה שעשתה עמיתתה, חברת בית הנבחרים המוסלמית אילהאן עומאר, בין ארה"ב וישראל לבין חמאס והטליבאן.
5 צפייה בגלריה
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
עומאר וטליב. "משתיקים בת מיעוטים"
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
אילהן עומאר רשידה טליב חברות קונגרס מוסלמיות המפלגה הדמוקרטית ארה"ב
אילהן עומאר רשידה טליב חברות קונגרס מוסלמיות המפלגה הדמוקרטית ארה"ב
המוסלמיות הראשונות. טליב ועומאר בקונגרס
(צילום: AFP)
בציוץ בטוויטר כתבה טליב: "חופש הביטוי אינו קיים לנשים מוסלמיות בקונגרס. ההנאה מהספק אינה קיימת עבור נשים מוסלמיות בקונגרס". היא הוסיפה כי הנהגת הדמוקרטים בבית הנבחרים צריכה להתבייש על ניסיונה להשתיק חברת קונגרס המשתייכת לקהילות המיעוטים.
עומאר, שיחד עם טליב היא החברה המוסלמית הראשונה בתולדות בית הנבחרים, עוררה השבוע את זעמם של חוגים שמרניים – וגם של יהודים במפלגה הדמוקרטית – כשבציוץ בטוויטר הציבה את ארה"ב וישראל בשורה אחת עם ארגוני הטרור חמאס וטליבאן. "אנו חייבים לדרוש אותה מידה של דין וחשבון ושל צדק לכל קורבנות הפשעים נגד האנושות", כתבה. "ראינו זוועות שהדעת אינה סובלת מתבצעות על-ידי ארה"ב, חמאס, ישראל, אפגניסטן והטליבאן".
הציוץ של עומאר הוביל ראשית לביקורת עליה בחוגים שמרניים. כתבת הטלוויזיה טריש רייגן צייצה: "אם אילהאן עומאר שונאת את ארה"ב עד כדי כך שהיא אומרת שארה"ב ביצעה זוועות שוות לאלה של חמאס והטליבאן, מדוע היא חברה בקונגרס האמריקני?". קצין המבצעים של ה-CIA לשעבר בראיין דין רייט כתב: "אילהאן עומאר טוענת – בלי ראיה – שארה"ב היא פושעת מלחמה, ושהיא חולקת את הכבוד עם חמאס, עם הטליבאן, ועם הנבל המועדף עליה מכולם – המדינה היהודית".

ביום חמישי הצטרפו לביקורת 12 חברי קונגרס יהודים מהמפלגה הדמוקרטית. בהצהרה משותפת שפרסמו הם דרשו מעומאר לפרסם הבהרה לדבריה, וטענו שההשוואה בין ארה"ב וישראל לבין חמאס והטליבאן "פוגענית ומטעה". המחוקקים כתבו שעומאר התעלמה בדבריה "מההבדלים בין דמוקרטיות שמונהגות על-ידי שלטון החוק לבין ארגונים מתועבים שמעורבים בטרור".
"ארה"ב וישראל אינן מושלמות, וכמו כל הדמוקרטיות לעיתים הן ראויות לביקורת", הבהירו המחוקקים הדמוקרטים בהצהרתם. עם זאת הם הוסיפו כי אותן "השוואות כוזבות" מסייעות לארגוני טרור ועלולות לשקף "דעות קדומות".
בראד שרמן, מחוקק יהודי ותיק מהמפלגה הדמוקרטית, תקף בסרקזם את חברת הקונגרס המוסלמית ואמר: "זה לא חדש שאילהאן עומאר מפרסמת הצהרות שערורייתיות ושקריות לחלוטין נגד אמריקה וישראל. מה שחדש הוא שהיא מודה שגם חמאס אשם ב'זוועות שהדעת אינה סובלת'". עומאר מצדה הבהירה כי אין בכוונתה להתנצל, וטענה כי הצהרת המחוקקים כוללת דימויים איסלאמופוביים: "ההטרדה וההשתקה הממושכות מצד החותמים על המכתב הזה הן בלתי נסבלות", מסרה.
שמונה חברים רפובליקנים בבית הנבחרים שהצביעו לאחרונה בעד ההצעה להדיח את חברת מפלגתם מרג'ורי טיילור גרין מוועדה של הבית בעקבות הצהרות גזעניות והבעות תמיכה שלה ברעיונות קונספירטיביים דרשו בסוף השבוע מעמיתיהם הדמוקרטים לנקוט צעד דומה נגד עומאר, ולסלקה מוועדת החוץ. את הדרישה העלו במכתב ששלחו ליו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. הם האשימו את עומאר ב"תדלוק אלימות אנטישמית נגד קהילות יהודיות" וב"השמצתן של בעלות ברית אסטרטגיות של ארה"ב".

ברית טליב-עומאר ו"הכסף היהודי"

עומאר, נזכיר, נמנית עם המחנה השמאלי-פרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית, ובשלוש השנים שבהן היא מכהנת בקונגרס היא התפרסמה כאחת מארבעה חברות "היחידה" – מחוקקות שהוריהן הם מהגרים שבאו לאמריקה מעבר לים ושהכהונה שאליה הושבעו ב-2018 הייתה הראשונה שלהן. הרביעייה, שבה נכללות גם אלכסנדרייה אוקסיו קורטז, רשידה טליב ואיאנה פרסלי, ניהלה עימותים מתוקשרים עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ במהלך כהונתו, והוא אף קרא להן "לחזור למקום שממנו באו".
5 צפייה בגלריה
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, אילהן עומאר, אייאנה פרסלי ורשידה טליב
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, אילהן עומאר, אייאנה פרסלי ורשידה טליב
חברות "היחידה". מצד ימין למעלה, עם כיוון השעון: אוקסיו-קורטז, טליב, פרסלי ועומאר
(צילום: AFP , MCT, רויטרס)
במהלך כהונתה הראשונה בבית הנבחרים ספגה עומאר גינויים מעמיתים שלה במפלגה הדמוקרטית על הצהרות שהשמיעה נגד ישראל ושנתפסו בעיני רבים כאנטישמיות. בעיקר התרעמו במפלגה על טענתה שפוליטיקאים בארה"ב תומכים בישראל משום שהשדולה האמריקנית למען ישראל (איפא"ק) תורמת להם כסף.
עומאר נולדה במוגדישו בירת סומליה, חייתה ארבע שנים במחנה פליטים בקניה והיגרה לארה"ב בגיל 12. היא נוהגת לעטות חיג'אב. בעבר כינתה את ישראל "משטר אפרטהייד" והביעה תמיכה בצעדי חרם עליה. במהלך קמפיין הבחירות של 2018 ריככה את הצהרותיה וטענה שחרם על ישראל אינו מועיל ושיש להכיר בזכות קיומה, אבל אחר כך שבה והחריפה את דבריה. בשנת 2019 נרשמה סערה כשישראל אסרה עליה ועל טליב להיכנס לתחומיה, צעד שגרר ביקורת על ישראל גם מצד תומכיה הבולטים במפלגה הדמוקרטית.
5 צפייה בגלריה
"אין הכרה באנושיות הפלסטינית". טליב עם הנשיא ביידן
"אין הכרה באנושיות הפלסטינית". טליב עם הנשיא ביידן
"אין הכרה באנושיות הפלסטינית". טליב עם הנשיא ביידן
(צילום: רויטרס)
טליב בת ה-44 היא בתם של מהגרים פלסטינים. היא נבחרה לקונגרס לראשונה ב-2018 ואחר כך שוב ב-2020. עד כה הייתה כהונתה סוערת, והיא לוותה בעימותים עם הנשיא דונלד טראמפ ובהתנגחויות עם ישראל. בעבר הביעה תמיכה ב-BDS והתנגדות לפתרון שתי המדינות. בריאיון ל"הפינגטון פוסט" לאחר ניצחונה בבחירות ב-2018 אמרה כי בקונגרס היא מתכוונת לשמש קול עבור קרובי משפחתה בגדה המערבית. על ביקור שקיימה בעבר בישראל ובשטחים סיפרה אז: "ללכת לחוף בתל-אביב ולראות אנשים יוצאים מהמים כי אנחנו נכנסנו... אלה הסיפורים שלא סופרו".

נאמה עם כאפייה על "האפרטהייד של ישראל"

בחודש שעבר, במהלך מבצע "שומר החומות", נשאה טליב נאום סוער בקונגרס, ובו פרצה בבכי ותקפה את ביידן על הסיוע לישראל. טליב עלתה לנאום כשלצווארה כאפייה פלסטינית, וטענה כי בהצהרות הרשמיות שהנפיקו ביידן ובכירים אמריקנים אחרים בימי הלחימה הראשונים לא הייתה שום הכרה ב"אנושיות הפלסטינית".
5 צפייה בגלריה
רשידה טליב
רשידה טליב
"הפלסטינים לא הולכים לשום מקום". רשידה טליב
(צילום: MCT)
"כשקוראים את הצהרות הנשיא ביידן, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שר ההגנה לויד אוסטין ומנהיגים בשתי המפלגות, כמעט אי אפשר להבין מהן שהפלסטינים קיימים בכלל", טענה טליב, שלאורך נאומה החניקה דמעות שוב ושוב, עד שפרצה בבכי. "אין בהן שום הכרה בהתקפה נגד משפחות שנקרעות מבתיהן בשעה זו ממש. אין זכר לילדים שנעצרים או נרצחים. אין הכרה בקמפיין ההפחדה והטרור המתמשך שמבצעת משטרת ישראל נגד מתפללים, שלא לדבר על מסגד אל-אקצה, המוקף באלימות, גז מדמיע ועשן. אם מחלקת המדינה שלנו לא מסוגלת אפילו להביא את עצמה לידי הכרה בכך שהרג ילדים פלסטינים הוא דבר שגוי, ובכן, אני אומר זאת למיליוני האמריקנים שניצבים לצדי נגד הרג ילדים חפים מפשע, לא משנה מאיזה מוצא אתני ומאיזו דת".
"ידידיי, הפלסטינים לא הולכים לשום מקום – לא משנה כמה כסף תעבירו לממשלת האפרטהייד של ישראל", אמרה טליב, שהציגה בנאומה תמונות מההרס והפגיעות בעזה. "מחובתנו לסיים את משטר האפרטהייד שבו כבר עשרות שנים הפלסטינים סובלים מגזענות ומיחס בלתי-אנושי. פלסטינים סובלים, מנושלים, נהרגים – והעולם צופה ולא עושה דבר".