תמורות פוליטיות, בדקות הראשונות שלאחר השבעת הממשלה החדשה: יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר הערב (א') במשדר המיוחד של אולפן ynet כי למרות הימנעותו של חבר סיעתו סעיד אלחרומי בהצבעה על אישור הממשלה - ארבעת חברי הסיעה ממשיכים לפעול כמקשה אחת.
"הכול בסדר, אלחרומי יחד איתנו. קיבלנו החלטה יחד, אם יהיה צריך שיצביע בעד - נצביע בעד, נשלים את הדברים. ארבעה חברי כנסת חלק מהקואליציה, בטון", אמר עבאס. הוא הוסיף כי בהצטרפות ההיסטורית של רע"מ לקואליציה הוא יצא ל"מהלך אמיץ". לדבריו, "יש בכך סוג של הקרבה עצמית", והוא אף מסכן עצמו כך בפגיעה פיזית.
4 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
עבאס ובנט, הערב במליאה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
סעיד אלחרומי מחוללי פשיעה בביר הדאג'
סעיד אלחרומי מחוללי פשיעה בביר הדאג'
אלחרומי, ופעילות האכיפה הבוקר נגד הבתים הלא-חוקיים במעוזו בנגב
(צילום: דוברות המשטרה, AFP)
אלחרומי איים הבוקר להצביע נגד הממשלה, על רקע פעילות אכיפה לקראת הריסת בתים בכפר ביר הדאג', מוקד הכוח המרכזי של חבר הכנסת הבדואי. עם זאת, שעות לפני ההצבעה אמר אלחרומי בפני מצלמות הכתבים בכנסת: "תהיה היום ממשלה". כך אכן קרה, למרות הימנעותו.
במקביל, במסדרונות הכנסת התקיימה שיחה נוקבת בטונים גבוהים בין יו"ר ישראל ביתנו ושר האוצר החדש אביגדור ליברמן לבין ח"כ אלי אבידר, שיצא למעשה לדרך עצמאית לאחר שסירב להצעתו של ליברמן להתמנות לשר בתוך משרד האוצר.
ליברמן כועס מאוד על אבידר, שאמנם הצביע בעד ממשלת בנט-לפיד - אבל אין בכוונתו להיות מחויב בהצבעות עתידיות לעמדת ישראל ביתנו - שתהפוך למעשה לסיעה של שישה ח"כים.
שמו של אבידר נפקד מרשימת התפקידים שפרסמה הבוקר מפלגתו של ליברמן שמונה לתפקיד שר האוצר. פרט אליו מכהנים בממשלה עודד פורר בתפקיד שר החקלאות, הפריפריה ופיתוח הנגב והגליל וחמד עמאר בתפקיד שר במשרד האוצר. בנוסף, ח"כ אלכס קושניר יהיה יו"ר ועדת הכספים, ח"כ יוליה מלינובסקי תהיה יו"ר ועדת הרפורמות וח"כ יבגני סובה יהיה יו"ר הסיעה וסגן יו"ר הכנסת.
4 צפייה בגלריה
אלי אבידר אביגדור ליברמן
אלי אבידר אביגדור ליברמן
אלי אבידר ואביגדור ליברמן
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
אבידר, אחד מהקולות הבולטים במחאה נגד נתניהו בשנה האחרונה, לא צפוי לחבור בעקבות זאת לימין וכאמור לא להתנגד להקמת ממשלת בנט-לפיד. "זוכרים שאמרנו שייאוש אינה תוכנית עבודה? יש ממשלה חדשה וטובה לישראל. שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה", צייץ הערב אבידר, אחרי השבעת הממשלה.
אבידר, שנחשב לחבר כנסת עצמאי ואהוד, הסביר את סירובו לתפקיד שר במשרד האוצר בכך שאם הוא מקבל תפקיד של שר - הוא מעוניין בתפקיד משמעותי כשר לפיתוח הנגב והגליל או שר החקלאות, אך ליברמן סירב לכך.
4 צפייה בגלריה
שירלי פינטו. תעשה היסטוריה
שירלי פינטו. תעשה היסטוריה
שירלי פינטו. תעשה היסטוריה
במקביל, החלו התפטרויות ראשונות כחלק מהחוק הנורבגי. כפי שכבר פורסם, השרים הנכנסים זאב אלקין ויועז הנדל מתקווה חדשה הגישו את התפטרותם ליו"ר הכנסת החדש מיקי לוי, ובמקומם ייכנסו בעוד 48 שעות ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי וחבר הכנסת לשעבר צבי האוזר.
בנוסף הגיש גם השר לשירותי דת החדש מתן כהנא מימינה את התפטרותו ליו"ר הכנסת, ובמקומו תיכנס לכנסת שירלי פינטו, שתהיה חברת הכנסת החירשת הראשונה.