על רקע הניסיונות להציל את הסכם הגרעין הקורס, והאיומים הנשמעים מאיראן להגביל את פעילותם של פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים הבוקר (שבת) כי בדגימות שלקחו אותם פקחים משני אתרים שונים בסתיו האחרון אותרו עקבות של חומרים רדיואקטיביים. דיפלומטים שעודכנו על הממצאים אמרו לעיתון האמריקני כי הראיות החדשות מחזקות את הטענות שאיראן ניסתה לפתח נשק גרעיני, למרות הכחשותיה החוזרות ונשנות.
2 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים בארצו, ב-2019
(צילום: AFP)
לפי הדיפלומטים ששוחחו עם ה"וול סטריט ג'ורנל", החומר הרדיואקטיבי עשוי להצביע על פעילות צבאית, לאור המיקום של שני האתרים שבהם הוא התגלה, אם כי בדיווח לא צוין היכן בדיוק. איראן מנעה מסבא"א גישה לשני האתרים הללו בשנה שעברה, במשך שבעה חודשים שלמים, בצעד שעורר עימות עם סוכנות הגרעין. הדיפלומטים הוסיפו שלא ידוע להם מהו החומר הרדיואקטיבי המדובר, ובדיווח לא צוין אם מדובר באורניום.
הדיווח מגיע בשעה של מתיחות רבה סביב הסכם הגרעין הקורס, שאותו טהרן מפרה בבוטות בתגובה לפרישה האמריקנית ממנו ב-2018 תחת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהחזיר את הסנקציות האמריקניות החונקות את כלכלתה.
איראן מאיימת כעת להגביר עוד יותר את הפרות הגרעין שלה, במסגרת ניסיונה להפעיל לחץ על הנשיא החדש ג'ו ביידן, שאותת כי בכוונתו לחזור להסכם – אך דורש שטהרן תשוב קודם לציית לתנאיו. ברפובליקה האיסלאמית דורשים את ההפך הגמור – הסרת הסנקציות קודם – וכעת מאיימים בה להגביל כבר החודש את יכולתם של הפקחים לבקר באתרי גרעין במדינה בהתראה קצרה.
2 צפייה בגלריה
המתקן הגרעיני בבושאר
המתקן הגרעיני בבושאר
המתקן הגרעיני בבושאר. ארכיון
(צילום: EPA)
במסגרת ההפרות שלה איראן חזרה גם להעשיר אורניום המועשר לרמה של 20%. לפי הסכם הגרעין מותר לה להעשיר אורניום עד לרמה של 3.67%. לפצצה נדרשת רמת העשרה גבוהה הרבה יותר, של כ-90%. עם זאת, הקפיצה מרמת העשרה של 20% ל-90% אינה גדולה מאוד, ומדובר בהליך קצר יחסית.
ב"וול סטוריט ג'ורנל" דווח בחודש שעבר כי איראן נקטה צעד נוסף שיכול לקרב אותה לעבר ייצור של נשק גרעיני, כשהחלה להקים קו חדש לייצור של מתכת אורניום, חומר חיוני לייצור של נשק כזה. השבוע הזהיר מזכיר המדינה החדש אנתוני בלינקן כי איראן נמצאת כעת במרחק של שבועות, ולא חודשים, מאפשרות של "פריצה" לעבר נשק גרעיני.
בישראל ובארה"ב טענו בשנים האחרונות כי העובדה שאיראן שומרת על חומר גרעיני וציוד נלווה, כמו גם מידע בתחום שאותו חשפו סוכני המוסד מ"המחסן האטומי" בטהרן ב-2018, מראה כי משטר האייתוללות ממשיך בפיתוח תוכנית הגרעין שלו מתחילת שנות ה-2000.

לפי הדיווח הבוקר של ה"וול סטריט ג'ורנל", ביוני אשתקד פנתה סבא"א לאיראן וביקשה שתבהיר כמה נושאים הנוגעים לפעילות שעשויה לשמש בנשק גרעיני, אם כי הודגש כי השאלות הללו נוגעות לפעילויות מתחילת שנות ה-2000 או לפני כן.
בסבא"א חשדו לפי הדיווח שמתכת אורניום שאיראן ניסתה להשיג עשויה הייתה לשמש אותה לייצור מחולל נייטרונים, שמומחים מסבירים כי הוא מרכיב קריטי בפצצה. חשד נוסף שהיה לפקחים הוא שאיראן הכניסה חומר גרעיני לאתר שבו בוצעו ניסויים בחומרי נפץ עוצמתיים, כאלו שנדרשים ב"הצתה" של נשק גרעיני. בסוכנות דרשו גם תשובות על אתר לא מוכרז נוסף שבו בוצעו הליכים שונים באורניום.
שניים מהאתרים שבהם הייתה הפעילות הזו הושמדו לפני שנים. אתר נוסף לפי הדו"ח של הסוכנות מיוני טוהר על ידי איראן ב-2019. עם זאת, בסבא"א אמרו כי לא ניתן לשלול את האפשרות שהחומרים שימשו עבור פעילות גרעינית מאוחרת יותר.
"הגילוי של חומרים רדיואקטיביים באתרים הללו מצביע על כך שלאיראן אכן יש חומר גרעיני לא מוכרז, למרות כל ההכחשות שלה", אמר דייוויד אולברייט, פקח גרעין לשעבר ונשיא הארגון למדעים ולביטחון בינלאומי בוושינגטון. "זה יכול להצביע על על כך שלאיראן הייתה תוכנית נשק גרעיני בעבר, מה שעשוי להוביל את סבא"א לקרוא לגישה לאתרים נוספים ולהסברים נוספים מאיראן".