החוק האמריקני מגדיר באופן ברור כיצד יש להעביר את השלטון בצורה מסודרת מנשיא אחד למשנהו, אך דרכו של ג'ו ביידן צפויה להיות רצופה במהמורות, יותר מרוב קודמיו בעת המודרנית. מאבק משפטי ממושך של הנשיא דונלד טראמפ, שיוביל לספירה מחדש של הקולות בכמה מדינות בארה"ב, יכול לעכב פעילויות חיוניות רבות הקשורות למעבר השלטון, כפי שקרה בשנת 2000, כאשר ג'ורג' בוש הוכרז כמנצח רק חמישה שבועות לאחר יום הבחירות. בעקבות כך התקצרה אז תקופת המעבר ל-39 יום בלבד לפני ההשבעה בינואר 2001.

"מאבק משפטי ארוך יעכב את המעבר, וזה עלול להיות מסוכן בחזית מדיניות החוץ", אמר גורם רפובליקני בקונגרס. "העולם לא עוצר בזמן שכולנו מרוכזים בבחירות".
לאחר שביידן זכה במספיק אלקטורים כדי לתבוע את הנשיאות, קיים חשש שטראמפ יגביל את שיתוף הפעולה ויהפוך את התהליך השקול והמדוד בדרך כלל לעניין מבולגן. אמש, לאחר שרשתות הטלוויזיה הגדולות בארה"ב הכריזו על ניצחונו של ביידן, האשים טראמפ את יריבו בכך שהוא "ממהר להציג את עצמו במרמה כזוכה", אך לא סיפק הוכחות לשום דבר שאינו הולם.
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
המעבר לא צפוי להיות חלק. ביידן וטראמפ
(צילום: gettyimages)
דיפלומטים זרים ומשקיפים אחרים נערכים לקראת מהלכים פתאומיים אפשריים של הנשיא הרפובליקני מעתה ועד 20 בינואר – החל מהחלטות בנושא סחר, דרך הסגת כוחות ועד חנינות נשיאותיות – העלולים לערער את הממשל הנכנס כאשר הוא יצטרך להתמודד במהירות עם מגפת הקורונה במקביל למשבר כלכלי.
"אנחנו חוששים מפני הבלתי צפוי", אמר פקיד ממשלתי של בעלת ברית של ארה"ב בוושינגטון. "סוג כזה של מאבקים רע לאמינותה של אמריקה".
חוק המעבר הנשיאותי, שנחקק לראשונה בשנת 1964, מעניק לפקידים בסוכנויות הממשל שלא מונו על ידי הנשיא כוח משמעותי בהעברת נתונים ומידע לגורמים הנכנסים, הסדר שנועד להגביל את הסיכון לפוליטיזציה.
7 צפייה בגלריה
הנשיא דונלד טראמפ חוזר לבית הלבן  לאחר ששיחק גולף בוושינגטון
הנשיא דונלד טראמפ חוזר לבית הלבן  לאחר ששיחק גולף בוושינגטון
מסרב להודות בהפסד. טראמפ
(צילום: רויטרס)
גורם המקורב לקמפיין ביידן אמר כי עוזריו של הנשיא הנבחר יעקבו מקרוב אחר כל סימן המרמז על כך שטראמפ או נאמניו מנסים לנקוט פעולה במדיניות פנים או חוץ בכדי לחבל בממשל החדש לפני כניסתו לתפקיד. לדבריו, עד כה לא היה שום סימן למהלכים קיצוניים שתוכננו.
לא ברור גם האם טראמפ, שמסרב להודות בהפסד, יציית לפרוטוקול ההיסטורי וייפגש באופן אישי עם יורשו, כפי שעשה הנשיא ברק אובמה עם טראמפ זמן קצר לאחר הבחירות ב-2016.
תהליך המעבר לא יכול לעבור להילוך גבוה עד שמנהל השירותים הכלליים הממשלתיים (GSA) יאשר את זהות הזוכה. אתמול הודיע המנהל כי טרם קיבל החלטה. עד שזה יקרה, ה-GSA יכול להמשיך לספק לצוות של ביידן משרדים, מחשבים ובדיקות רקע לצורך סיווגים ביטחוניים, אך הצוות עדיין לא יכול להיכנס לסוכנויות פדרליות.

אתר המעבר של ביידן – buildbackbetter.com – עלה לאוויר ביום רביעי, אך גם לאחר ההצהרות על זכייתו נותר עמוד בודד, ללא הסבר על תוכניות הממשל. ג'ורדן שטראוס, לשעבר פקיד בבית הלבן וכיום מנכ"ל מודיעין עסקי בחברת "קרול", חטיבת הייעוץ הפיננסי של Duff & Phelps, אמר כי כ-200 מאנשי ביידן עבדו במשך חודשים לתכנן תוכניות לממשל החדש.
ביידן צפוי לפרוס מאות נציגים על פני עשרות סוכנויות בשבועות הקרובים, בכדי להניח את הבסיס להחלפת יותר מ-4,000 מינויים פוליטיים של טראמפ, גרעין הביורוקרטיה הפדרלית השולטת בתקציב שנתי של יותר מ-4.5 טריליון דולר.

שיתוף פעולה הוא המפתח

בכירים בבית הלבן אמרו כי הם מצייתים לדרישות החוק אך סירבו למסור פרטים. מאז שנכנס לתפקיד, תקף טראמפ בגלוי עובדי מדינה ודמוקרטים. כעת נותר לראות אם ממשלו היוצא ישמור על אותו קו בשבועות האחרונים שלו.
גורמים שהיו מעורבים בהליך החלפת ממשלים בעבר אמרו כי לפקידים המכהנים יש מרחב פעולה והם יכולים לבחור עד כמה מועילים הם רוצים להיות. בשנת 2016, הנשיא דאז אובמה הנחה את עובדיו "להיות מקצועיים" ולשתף פעולה עם הצוות של טראמפ. ואולם, לפי גורמים רבים שהיו מעורבים בתהליך, התחלופה בצוות המעבר של טראמפ וחוסר הרצון לקחת חומרים שהוכנו על ידי עוזריו של אובמה פגעו בתהליך.
7 צפייה בגלריה
ייפגש עם ביידן? טראמפ עם אובמה אחרי שנבחר, 2016
ייפגש עם ביידן? טראמפ עם אובמה אחרי שנבחר, 2016
ייפגש עם ביידן? טראמפ עם אובמה אחרי שנבחר, 2016
(צילום: EPA)
מרתה ג'וינט קומאר, פרופ' למדעי המדינה ומחברת הספר על מעברי השלטון בבית הלבן משנת 2015, נשמעה אופטימית לגבי חוסנו של התהליך הפעם. לדבריה, פקידיו של טראמפ עמדו עד כה בכללים כגון סיוע במתן סיווג ביטחוני.
קומאר הוסיפה כי כריס לידל, סגנו של ראש הסגל בבית הלבן, ואחרים המעורבים בהעברת השלטון, מתייחסים למוניטין שלהם ברצינות, והעברת שלטון שלווה נותרה עיקרון מרכזי במערכת האמריקנית. "עד כמה ירצו אנשים לקחת חלק בפיצוץ מערכות יחסים ומוסדות בימיו האחרונים של הממשל?", שאלה קומאר.
עם זאת, המסגרת המשפטית אינה יכולה למנוע פוטנציאל למרירות בין צוותי המעבר או למנוע מטראמפ להוציא צווים ביצועיים ולקבוע תקנות שביידן עשוי להתנגד להן.
7 צפייה בגלריה
הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
"הרבה דברים עדיין יכולים להשתבש לפני 20 בינואר". הבית הלבן
(צילום: AP)
קייט שו ומייקל הרץ, פרופסורים למשפטים ב"ישיבה יוניברסיטי" – אוניברסיטה יהודית בניו יורק – אמרו כי מעורבותם של פקידי הממשל שאינם מינוי פוליטי צריכה להגביל את הנזק. עם זאת, קיים חשש בנוגע למסירת מידע מודיעיני וביטחוני משום שראש המודיעין הלאומי, ג'ון רטקליף, הנאמן לטראמפ, מפקח על התדרוכים. במאמר שפורסם בכתב העת האמריקני "האטלנטיק" כתבו שו והרץ: "הרבה דברים עדיין יכולים להשתבש לפני הצהריים ב-20 בינואר".

הצוות של ביידן כבר עובד במרץ

צוות המעבר של ביידן לא המתין להכרעה במרוץ לפני שהתחיל לעבוד. הרבה לפני ההכרזה אתמול, הוביל היועץ הוותיק טד קאופמן, שעומד בראש הצוות, את המאמצים להבטיח שסגן הנשיא לשעבר יוכל להתחיל לבנות את הממשל שלו מיד.
קאופמן הוא סנאטור לשעבר מדלאוור שמונה למלא את המושב שהתפנה כאשר ביידן נבחר לסגן נשיא. הוא עבד גם בצוות המעבר של אובמה ב-2008, וסייע בניסוח חקיקה המסדירה את תהליך המעבר לנשיאות.
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ג'יל ביידן קמלה האריס בחירות
ג'ו ביידן ג'יל ביידן קמלה האריס בחירות
הצוות עובד במרץ. ביידן עם רעייתו ג'יל וסגניתו האריס
(צילום: EPA)
ביידן ביקש מקופמן להתחיל לעבוד כבר באפריל, "ליתר ביטחון", זמן קצר לאחר שסגן הנשיא לשעבר ניצר בפריימריז הדמוקרטיים. חילופי ממשל יכולים להיות תהליך מטורף גם בנסיבות רגילות.
קליי ג'ונסון, שעמד בראש צוות המעבר של בוש הבן, אמר כי יועציו של ביידן לא יכולים "לחכות כדי להיות בטוחים שהנשיא הנבחר הוא באמת הנשיא הנבחר". ג'ונסון אמר כי בוש פנה אליו כבר ביוני 1999, כ-17 חודשים לפני יום הבחירות בשנת 2000, בנוגע להכנות למקרה שיזכה בבחירות, לאחר שראה את אביו עובר את התהליך 11 שנים קודם לכן.
לפני יום הבחירות, בוש כבר מינה את אנדרו קארד לתפקיד ראש הסגל בבית הלבן. ג'ונסון חשב שהם פועלים מוקדם מדי, אבל אז הגיעה הספירה מחדש בפלורידה. לאחר עשרה ימים בערך, סגנו של בוש דיק צ'ייני, אמר לג'ונסון להתחיל לגייס כספים ולקבל החלטות בנוגע לאיוש תפקידים, והצהיר כי המרוץ "ייפתר כך או אחרת".
7 צפייה בגלריה
התחיל בהכנות 17 חודשים לפני יום הבחירות. בוש
התחיל בהכנות 17 חודשים לפני יום הבחירות. בוש
התחיל בהכנות 17 חודשים לפני יום הבחירות. בוש
(צילום: רויטרס)
צוות בוש לא הצליח לערוך בדיקות רקע של ה-FBI לחברי הקבינט הפוטנציאליים ולמועמדים לתפקידים אחרים ללא הצהרה על זוכה רשמי. במקום זאת, הצוות השתמש ביועץ המשפטי לשעבר של הבית הלבן מממשל רייגן כדי לערוך ראיונות שנועדו לסקור בעיות פוטנציאליות שעלולות היו להופיע בבדיקות רקע.
"אתה צריך להניח שאתה הזוכה אבל לא להיות שחצן. מוטב שהם יעבדו קשה כאילו הם הזוכים", אמר ג'ונסון על הצוות של ביידן. "והם היו צריכים לעשות את זה כבר ביום שלישי האחרון בלילה".
בקמפיין של ביידן סירבו להתייחס לתהליך המעבר. יועציו הקרובים ביותר אמרו כי בראש סדר העדיפויות יהיו הכרזה על ראש סגל בבית הלבן והרכבת החלקים הדרושים להתמודדות עם נגיף הקורונה.
מתוך 4,000 המינויים שיכול למנות הנשיא, כ-1,200 חייבים לקבל את אישור הסנאט. זה יכול להיות אתגר עבור ביידן מכיוון שהסנאט עשוי להישאר בשליטת הרפובליקנים.
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וקמילה האריס
ג'ו ביידן וקמילה האריס
"שותפה אמיתית". ביידן והאריס
(צילום: AP)
ברגע שהליך החלפת הממשלים יחל, ביידן יצטרך להתמודד עם המגפה שהרגה יותר מ-230,000 אמריקנים. ביידן הבטיח להשתמש בתקופת המעבר שלו כדי להיפגש עם מושלי כל המדינות ולבקש מהם לחייב לעטות מסכות.
החלטה מרכזית נוספת תהיה התפקיד שייתן ביידן לסגניתו, סנאטורית מקליפורניה קמלה האריס. הקמפיין שלו אותת כי בכוונתו להקים צוות משימה מיוחד למאבק בקורונה בבית הלבן כמו שעשה טראמפ, אך לא ברור אם יבקש מהאריס להוביל אותו. סגן הנשיא מייק פנס עומד בראש הצוות הנוכחי.
מאז ליל הבחירות התכנס ביידן בביתו בווילמינגטון עם יועצים ובני משפחה. גם האריס נותרה קרובה. היא מתאכסנת עם משפחתה בבית מלון בדלאוור מאז ליל הבחירות והצטרפה לביידן בכל נאום שנשא בימים האחרונים.
הסנאטור הדמוקרטי מניו ג'רזי קורי בוקר, לשעבר יריבו של ביידן בפריימריז הדמוקרטיים, אמר כי הוא מצפה מהאריס להיות "שותפה אמיתית" של ביידן. בוקר הוסיף כי הוא מקווה לראות אותה "מנהלת נושאים מרכזיים ובעלי חשיבות".