ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה"ב קבע הערב (שבת) כמה ציוני דרך היסטוריים, ובראשם שורה מביכה לקורות החיים של הנשיא היוצא דונלד טראמפ: טראמפ אמנם נתן בסופו של דבר קרב צמוד לביידן והוכיח שהוא נשיא פופולרי הרבה יותר משטוענים יריביו או מכפי שהשתקף בסקרים, אבל הפך בכל זאת לנשיא הראשון זה 28 שנה שהבוחרים מחליטים כי יסיים את תפקידו אחרי כהונה אחת בלבד.

הנשיא האחרון ש"הודח" על-ידי הבוחרים היה ג'ורג' בוש האב, בשנת 1992, אבל יש שיחשיבו את הפסדו של טראמפ לצורב יותר, משום שכאשר בוש הפסיד לביל קלינטון בבחירות ההן התמודד במרוץ – באורח נדיר – גם מועמד חזק שלישי, המיליארדר הטקסני רוס פרו.
פרו, שרץ כמועמד עצמאי, גרף אז 19% מהקולות, רבים מהם של מצביעים רפובליקנים שכעסו על המצב הכלכלי וחשו נבגדים בגלל הפרת ההבטחה של בוש שלא להעלות מיסים. הוא עצמו לא השיג אף לא אלקטור אחד, אך הקולות הרפובליקניים שגרף סייעו לקלינטון לנצח את בוש. בקרב בין טראמפ לביידן, לעומת זאת, לא היה שום מועמד שלישי חזק שיפצל את הקולות במחנה השמרני, ולמרות זאת הנשיא המכהן הפסיד.
5 צפייה בגלריה
ג'ורג' בוש האב. האחרון שלא זכה בכהונה שנייה
ג'ורג' בוש האב. האחרון שלא זכה בכהונה שנייה
ג'ורג' בוש האב. האחרון שלא זכה בכהונה שנייה
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות רוס פרוט עימות נשיאותי עם ג'ורג' בוש האב ו ביל קלינטון 1992
ארה"ב בחירות רוס פרוט עימות נשיאותי עם ג'ורג' בוש האב ו ביל קלינטון 1992
ביל קלינטון, רוס פרו וג'ורג' בוש האב בעימות הנשיאותי ב-1992
(צילום: AP)
ביידן, מצדו, יהפוך לנשיא המבוגר בתולדות ארה"ב: עד כה החזיק בתואר הזה רונלד רייגן, שעזב את הבית הלבן ב-1989 בגיל 77 ו-349 ימים. כשהנשיא ה-46 יושבע לתפקיד ב-20 בינואר הוא יהיה בן 78 ו-61 ימים. בכך ינפץ ביידן גם שיא שקבע יריבו המר דונלד טראמפ: הנשיא היוצא החזיק עד כה בתואר האדם המבוגר ביותר שהחל את כהונתו הראשונה כנשיא ארה"ב. הוא נכנס לתפקיד בינואר 2016 כשהיה בן 70 שנה ו-220 יום.
ביידן הפך גם למועמד לנשיאות שצבר את מספר הקולות הגדול ביותר במערכת בחירות אחת: נכון להערב הוא צבר כבר יותר מ-74.5 מיליון קולות, תוך שהוא נהנה מהעובדה שמדובר כנראה בבחירות עם שיעור הצבעה גבוה במיוחד. השיא הקודם היה שייך לברק אובמה, שביידן כיהן כסגנו: בשנת 2008 גרף אובמה 69.4 מיליון קולות.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הכי מבוגר שהיה. ג'ו ביידן
(צילום: gettyimages)
דרך אגב, ניצחונו של ביידן בקולות הבוחרים פירושו שהמועמד הדמוקרטי לנשיאות קיבל יותר קולות מהמועמד הרפובליקני ב-7 מ-8 מערכות הבחירות האחרונות, אף שרק ב-5 מהן הוכתרו המועמדים הדמוקרטים למנצחים. פעמיים בשנים האלה ניצחו נשיאים רפובליקנים, ג'ורג' בוש הבן ודונלד טראמפ, אף שקיבלו פחות קולות מיריבם הדמוקרטי – והם עשו זאת בזכות שיטת האלקטורים.

אחרי 56 שנה: אוהיו כבר לא "הברומטר"

סגניתו של ביידן, קמלה האריס, תהפוך לאישה הראשונה המכהנת כסגנית נשיא ארה"ב, וגם לאדם השחור הראשון בתפקיד זה. פעמיים בעבר היו נשים מועמדות לתפקיד הסגנית מטעם אחת משתי המפלגות הגדולות – הראשונה הייתה הדמוקרטית ג'רלדין פררו ב-1984 והשנייה הייתה הרפובליקנית שרה פיילין ב-2008, אך המועמדים שאיתם רצו, וולטר מונדייל וג'ון מקיין, הפסידו.
5 צפייה בגלריה
קמלה האריס עימות סגנים בחירות ארה"ב
קמלה האריס עימות סגנים בחירות ארה"ב
קמלה האריס. המועמדת השלישית, הסגנית הראשונה
(צילום: AFP)
בזירה המדינתית נרשמים בבחירות האלה כמה ציוני דרך היסטוריים. בראש ובראשונה, ביידן קרוב להפוך למועמד הראשון של הדמוקרטים לנשיאות שמנצח בג'ורג'יה מאז ביל קלינטון ב-1992. ג'ורג'יה הסתמנה לאורך המרוץ כולו כמדינה שבה יתנהל קרב צמוד, והקהילה האפרו-אמריקנית בה, הפעילה מאוד יחסית מבחינה פוליטית, יצאה בהמוניה לקלפיות.
נכון להערב ביידן מוליך שם בפער של קצת יותר מ-7,000 קולות (כ-0.1%). בשל הפער הזעום ברור כבר עכשיו שתיערך בג'ורג'יה ספירה חוזרת, אבל בדרך כלל ספירות שכאלה אינן גורמות למעבר של יותר מכמה מאות קולות מצד לצד, ולכן אם ביידן ינצח בפער של כמה אלפים, סביר להניח שלא יהיה שינוי דרמטי בתוצאה.
5 צפייה בגלריה
סטייסי אברמס פעילה מרכזית ב ג'ורג'יה ארה"ב
סטייסי אברמס פעילה מרכזית ב ג'ורג'יה ארה"ב
הפוליטיקאית הדמוקרטית סטייסי אברמס, שגייסה מאות אלפי מצביעים שחורים ותרמה להישג של מפלגתה בג'ורג'יה
(צילום: AFP)
מדינה אחת איבדה היום תואר היסטורי – "הברומטר של אמריקה": אוהיו נודעה במשך יותר מחמישה עשורים כ"מכתירת הנשיאים של ארה"ב", משום שבמשך 56 שנה ברצף – מאז 1964 – כל מועמד שניצח בה במרוץ לנשיאות ניצח גם במרוץ כולו והפך לנשיא. אלא שהשבוע נודע כי אוהיו הצביעה בעד טראמפ, בעוד בפועל המנצח במרוץ כולו הוא ביידן. כתר "החזאית" יוסר עתה מראשה, וב-2024 היא תנסה להתחיל רצף חדש.