נשיא איראן, חסן רוחאני, האשים הבוקר (שבת) את ישראל בחיסולו של המדען הבכיר מוחסן פחריזאדה והצהיר כי מותו לא יאט את תוכנית הגרעין של טהרן. לדבריו, הנקמה על החיסול תגיע "בזמן הנכון". בנאום ששודר בטלוויזיה הממלכתית הוסיף רוחאני כי "חיסולו השהיד פחריזאדה הוא עדות לייאוש ולעוצמת השנאה של אויבנו. מותו לא יעכב את היעדים שלנו".
5 צפייה בגלריה
חסן רוחאני מוחסן פחריזאדה בנימין נתניהו
חסן רוחאני מוחסן פחריזאדה בנימין נתניהו
הנשיא רוחאני, המדען פחריזאדה ורה"מ נתניהו
(צילום: רויטרס, AP)
חיסול "אבי הפצצה האיראנית" - כתבות נוספות
בתוך כך, טהרן פנתה למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ולמועצת הביטחון בטענה שהיא מחזיקה בסימנים משמעותיים המצביעים על מעורבותה של ישראל בחיסול. "איראן שומרת לעצמה את הזכות לנקוט את כל הצעדים ההכרחיים כדי להגן על אזרחיה ולשמור על האינטרסים שלה", כתב השגריר האיראני באו"ם מאג'ד טקאט רבאנצ'י שכינה את דבריו כאזהרה מפני "הרפתקנות" מצד ארצות הברית וישראל בחודשיים שנותרו לנשיא היוצא דונלד טראמפ בתפקיד.
בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי גינו את ההתנקשות במדען הבכיר ורמזו למעורבות הישראלית והאמריקנית - אך לא איימו בתגובה על אף אחת מהן.

חוסיין דהקאן, יועצו הצבאי של המנהיג הרוחני באיראן עלי חמינאי, נדר אתמול לנקום במחסלי המדען וקישר בין החיסול גם לתקופה הפוליטית הרגישה בארצות הברית. "הציונים רצו להגביר את הלחץ על איראן ולהביא לידי מלחמה כוללת בימיו האחרונים של השותף בתפקידו", צייץ הגנרל לשעבר.

טנדר ממולכד וקרב יריות: חיסול "היעד מס' 1 של המוסד"

ב"ניו יורק טיימס" הגדירו את המדען פחריזאדה, שמעטים מחוץ לאיראן ידעו איך הוא נראה, כ"היעד מס' 1 של המוסד". לפי כלי התקשורת באיראן, הוא חוסל ביריות בעת שנסע עם שומרי ראש במכונית משוריינת בעיר אבסארד שממזרח לטהרן.
5 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
מנוקב מכדורים. רכבו המשוריין של פחרי זאדה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
(צילום: AFP)
התקשורת הממלכתית דיווחה כי טנדר ממולכד בחומרי נפץ שהוסתר בין העצים התפוצץ לפני שרכבו של פחריזאדה חלף על פניו. הפיצוץ, לפי הדיווח, היה כה עז - עד שרסיסים הועפו למרחק של 300 מטר ונזק נגרם לעמודי חשמל באזור. מיד לאחר מכן, קבוצה של 6-5 חמושים יצאו מרכב אחר שחנה בצד הכביש, ופתחה באש לעבר הרכב המשוריין של פחריזאדה.
במקום התנהל קרב יריות בין שומרי הראש לחוליית המתנקשים, ותושבים באזור העידו גם כן ששמעו קודם את הפיצוץ ורק לאחר מכן את קולות הירי. בתמונות שהופצו ברשתות החברתיות נראות השמשות המנוקבות מקליעים ברכב שבו נסע פחריזאדה, שפונה מהזירה במסוק ומת מפצעיו בבית החולים. בטלוויזיה האיראנית בשפה הערבית נטען כי המתנקשים הם אנשי המוסד. לפי סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" גם שומרי ראשו של פחריזאדה נפצעו ופונו לבית החולים.
שלושה גורמי מודיעין אמרו אמש ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל היא זו שעומדת מאחורי החיסול. לפי ה"טיימס" לא ברור מה חלקה של ארה"ב במבצע - ואם אכן היה לה חלק בו - אך בדיווח הודגש כי שירותי המודיעין של שתי המדינות משתפים פעולה בכל הנוגע לאיראן. בבית הלבן סירבו להגיב לדיווח הזה, אך יצוין כי שעה קלה לאחר פרסום הדיווחים על החיסול של פחריזאדה הנשיא דונלד טראמפ שיתף בטוויטר ציוץ הנוגע לתקיפה - ציוץ שנכתב בעברית על ידי עיתונאי ישראלי.
פורסם לראשונה: 08:28, 28.11.20