מוחסן פחריזאדה בן ה-59, שחוסל אתמול בצהריים (יום שישי) ליד טהרן, נחשב לאיש שעמד מאחורי תוכנית הגרעין האיראנית ושירת כקצין בכיר במשמרות המהפכה - אליהם הצטרף מאז הקמתם. על חשיבותו למשטר האיראני ניתן ללמוד ולו במעט מהציוצים של שרי החוץ וההגנה האיראניים. שר החוץ מוחמד זריף האשים את ישראל במעורבות בחיסול - וכינה אותה "פעולה פחדנית". שר ההגנה אמיר חתאמי הוסיף כי החיסול מעיד על "עוצמת השנאה של אויבי איראן כלפי הרפובליקה האיסלאמית".
במשך יותר מעשור זוהה פחריזאדה ככוח המניע מאחורי התוכניות האיראניות לפיתוח ראשי נפץ גרעיני לטילים הבליסטיים הרבים שכבר ברשות הרפובליקה האיסלאמית. בקרב הביון האמריקני הוא זכה לכינוי "עבד אל-קאדר ח'אן האיראני", על שם אבי תוכנית הגרעין הפקיסטנית שסיפק לאיראן את הצנטריפוגות הראשונות להעשרת אורניום, וב"ניו יורק טיימס" הגדירו את פחריזאדה ב-2014 כמקבילה האיראנית לפיזיקאי רוברט אופנהיימר, אבי פצצת האטום.
התקשורת האיראנית כמעט ולא הזכירה את פחריזאדה בשנים האחרונות, וטהרן הודתה בקיומו רק לפני כמה שנים, אך טענה כי הוא קצין בצבא שלא מעורב בתוכנית הגרעין. מעט מאוד אנשים מחוץ לרפובליקה האיסלאמית ידעו כיצד הוא נראה, מעטים עוד פחות פגשו אותו. גורם איראני בכיר כינה אותו "מומחה, נכס", ולדבריו, הוא הקדיש עצמו לפיתוח הטכנולוגי של איראן, ונהנה מתמיכתו המלאה של המנהיג הרוחני של איראן, אייתוללה עלי חמינאי. "הוא איש מסתורי", אמר עליו ב-2010 גורם באחת המדינות שמאשימות את איראן בפיתוח נשק גרעיני. מארק פיצ'פטריק, מנהל התוכנית נגד הפצת נשק גרעיני, אמר עליו כי "אם לסבא"א הייתה רשימת מבוקשים, פחריזאדה היה עומד בראשה".
4 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
שמשה מנוקבת כדורים
עד לשנת 2003 שימש פחריזאדה בתפקידי מחקר וניהול בכירים, בעיקר במסגרת הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, שחלקים גדולים מפעילותה הוסתרו אז מהפקחים הבינלאומיים. לאחר חשיפת מתקן ההעשרה בנתנז ובעקבות המבוכה שנגרמה למשטר - פחריזאדה חבש את כובעו הנוסף והעיקרי - כאשר פרויקט הגרעין הגלוי, שלטענת האיראנים נועד לצורכי אנרגיה, הופרד מתוכנית צבאית חשאית שמטרתה לפתח את ראש הנפץ ואת הטכנולוגיות שיאפשרו את העשרת האורניום.
המשטר האיראני בלם כל ניסיון לתשאול המדען מצד פקחי האו"ם שהשגיחו על התקדמות תוכנית הגרעין. במודיעין האמריקני סברו שהוא היה האחראי על רכש טכנולוגיות גרעין מחוץ לאיראן למרות שהמשטר התעקש כי מדובר ברכישות לטובת ניסויים מדעיים תמימים בעבודתו באוניברסיטה.
שמו של פחריזאדה עלה בהחלטת האו"ם מ-2007 כמי שמעורב בתחום הגרעין והטילים הבליסטיים. גם דו"ח הסוכנות שפורסם שנה לאחר מכן התייחס אליו בקצרה. ב-2013 גורמי ביון מערביים מסרו כי פחריזאדה נכח בניסוי הגרעין שערכה צפון קוריאה באותה שנה.
4 צפייה בגלריה
מוחסן פחריזאדה איראן פרופסור פיזיקה גרעינית תוכנית הגרעין גרעין משמרות המהפכה
מוחסן פחריזאדה איראן פרופסור פיזיקה גרעינית תוכנית הגרעין גרעין משמרות המהפכה
הפרטים שהופצו על המדען עם כניסתו לרשימת המעורבים בתוכנית הגרעין
כמה אתרי אינטרנט באיראן תיארו אותו כפרופסור לפיזיקה באוניברסיטה, והוא ניהל בלוג שבו עסק בסוגיות רגישות של מדע, פילוסופיה ודת, ואף השיב לא פעם לשאלות קוראיו.
"הוא ממש לא פרופסור מפוזר", אמר לפני שנתיים גורם מודיעיני בריאיון ל"ידיעות אחרונות" - ורמז על הרצון לחסלו: "הייתי מעדיף לראות אותו כפרופסור המתפזר". נתניהו גם דאג להזכיר את שמו ולחשוף את תמונתו בערב חשיפת ארכיון הגרעין ב-2018. "תזכרו את השם הזה", אמר ראש הממשלה שאמר למצלמות כי פחריזאדה הוא האיש שהוביל למעשה את "קבוצת הנשק" בפרויקט הגרעין האיראני הסודי שהופסק ב-2003.
מצד אחד הפגין המדען אמונה דתית אדוקה, בעוד שמהצד שני הוא אימץ את המודרנה על כל היבטיה המדעיים: "אינני מתכוון להגיע לאלוהים דרך הפיזיקה משום שאי אפשר להגיע אליו, לא דרך הפילוסופיה ולא באמצעות הפיזיקה", כתב בתשובה לאחד הגולשים. "באמצעות הפיזיקה אני מוצא את התמונות וההתגלויות היפות של האל הגדול ונהנה מהן, ומקווה שהן יחזקו את אמונתי".
לפגישות המשא ומתן הרבות עם המערב בדיונים על הסכם הגרעין הוא מעולם לא הגיע. "הוא נמלט ממתנקשים", הסביר ל"ניו יורק טיימס" אחד מחברי המשלחת האיראנית, כשהוא רומז לחיסולי המדענים מצוותו של פחריזאדה, שבמערב ייחסו לישראל. "אתה לא היית נמלט?".
לאחר שהניסיונות של האו"ם לראיין אותו על אודות מטרת ביקוריו התכופים בחו"ל עלו בתוהו, הוכנסו פחריזאדה וכל עוזריו הקרובים ביולי 2008 לרשימת האישים המעורבים בתוכנית הגרעין האיראנית והוטלו עליהם סנקציות אישיות. נכסיו של פחריזאדה, שהיה איש אמיד, בארצות הברית ובאירופה - הוקפאו, ושני מספרי הדרכון שלו פורסמו כדי למנוע את כניסתו למדינות שונות.
פורסם לראשונה: 18:06, 27.11.20