מוחסן פחריזאדה חוסל מפני שהיה פצצה מתקתקת, תרתי משמע. את החיסול אפשר להשוות לזה של קאסם סולימאני, שכשם שהוא ניהל את המאמץ הטרוריסטי-חתרני להשיג הגמוניה איראנית ברחבי המזרח התיכון ומשך אישית בחוטים שהפעילו את שלוחיו, כך היה המדען פחריזאדה המושך בחוטים של תוכנית הגרעין הצבאית של איראן. אם ביום מן הימים יהיה לאיראן נשק גרעיני, יהיה פחריזאדה זכאי לתואר המפוקפק "אבי הפצצה הפרסית".
לא לחינם אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-2018, כשהציג את ארכיון הגרעין שהמוסד הביא מטהרן, "תזכרו את השם הזה". ואכן פחריזאדה, שעמד עד לפני כמה שעות בראש "הארגון למחקרי הגנה וחדשנות" (SPND) באיראן וקודם לכן בראש תכנית "עמאד" שבמסגרתה החלו מדענים איראנים בפיתוח נשק גרעיני החל ב-1988, היה האיש הבודד שעשה יותר מכל עמיתיו כדי לקדם את תוכנית הגרעין הצבאית של איראן עד היום.
7 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
מוחסן פחריזאדה וזירת החיסול ליד טהרן. המושך בחוטים של תוכנית הגרעין
פחריזאדה חוסל היום ביריות בעיר אבסארד שליד טהרן בעת שנסע עם שומרי ראש בשיירת מכוניות קטנה, בכביש שבו הוא עובר לעתים קרובות. מטען בצד הדרך פגע במכונית שבה היו שומריו, וגרם למכוניתו שלו – בה הוא ישב במושב האחורי – לעצור. בשלב זה הגיעו, בתוך דקות, המחסלים שירו בו עם כלי נשק שיכלו לחדור את הזכוכיות המשוריינות של רכבו.
איננו יודעים עדיין בוודאות מי חיסל אותו, ואולי גם לא נדע בקרוב, אבל ברור לגמרי למי היה אינטרס שפחריזאדה יסולק מהזירה, למי יש יכולת מוכחת לשלוח סוכנים שנטמעים ויכולים לפעול מתוך האוכלוסייה האיראנית ומי יכול להשיג מודיעין על האיש שכל חייו נהג בחשאיות קיצונית ובזהירות בידיעה ברורה שיום אחד ינסו לחסלו. לא לחינם נוקבים אמצעי תקשורת באיראן ובעולם בשמו של המוסד הישראלי כמי שהיה אחראי לחיסול של הבריגדיר גנרל (המקביל לדרגת תת-אלוף) במשמרות המהפכה בליבה של עיירה ממזרח לטהרן. לא מן הנמנע שהיה שיתוף פעולה אמריקני בעניין.
לצורך החיסול היה נחוץ מודיעין איכותי, אמין ועדכני כדי להגיע אל המדען הזהיר. עדות לאמצעי ההסתתרות שנקט פחריזאדה היא העובדה שלמרות שהוזכר בדו"חות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם כבר ב-2007 כאחד הבכירים בתכנית הגרעין, תמונתו התפרסמה לראשונה ברבים רק כשהמוסד חשף את ארכיון הגרעין. בעת שחוסל, הוא לווה על-ידי שומרי ראש שכמה מהם נפגעו בקרב יריות עם המתנקשים.
מדעני גרעין איראנים רבים שילמו בחייהם, אך פחריזאדה שרד עד היום. בתקשורת העולמית יש האומרים שזה רק בזכות העובדה שהמוסד הצליח לעקוב אחריו ולחדור לסביבתו הקרובה ולקבל באמצעותו, וללא ידיעתו, מידע רב וחשוב על תכנית הגרעין שהוא עמד בראשה. אם התיאוריה הזו נכונה - אפשר להניח שלמוסד יש מקורות חלופיים לא רעים.
7 צפייה בגלריה
 ביבי מדבר על מוחסן פחריזאדה
 ביבי מדבר על מוחסן פחריזאדה
נתניהו חושף את זהותו של פחריזאדה

הרוח החיה מאחורי הפצצה

פחריזאדה היה שילוב של מדען ומנהל תעשייה מוכשר שב-2004 חילץ את תוכנית הגרעין האיראנית ממבוי סתום, המשיך אותה ופיתח אותה. מאז פרישת הנשיא טראמפ מהסכם הגרעין עם המעצמות היה מוחסן פחריזאדה האיש שהוביל בכישרון רב את העשרת האורניום ופיתוח הצנטריפוגות החדישות תוך הפרת הסכם הגרעין, תוך הליכה זהירה על הסף כדי שהאירופים ימשיכו להיות לצידה של איראן.
תחת ניהולו ופיקוחו הישיר יש כיום לאיראן אורניום מועשר ברמה נמוכה, בכמות העולה פי 10 על זו שמותרת לה על פי הסכם הגרעין, ומה שחשוב יותר, יש לה יותר משני טונות של אורניום מועשר בדרגה נמוכה של 4.5% שאותו שקלה להעשיר לרמה של 20% - מה שמקרב אותה לפריצה לעבר הנשק הגרעיני. הכוונה הזאת, שאיראן הודיעה עליה במפורש, היא שעשתה את פחריזאדה לפצצה מתקתקת - אבל זה לא הכול.
7 צפייה בגלריה
 המתקן בנתנז
 המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
(צילום: AP)
המדען שחוסל קידם גם את תשתית הפיתוח והייצור של צנטריפוגות להעשרת אורניום ושל מתקנים תעשייתיים אחרים שבעצם קיומם והגדלת קיבולת הייצור והפיתוח שלהם היו מאפשרים לאיראן בעוד כשנה לפרוץ לעבר הנשק הגרעיני תוך שבועות ספורים. פחריזאדה היה גם הרוח החיה מאחורי המאמצים לפיתוח וייצור מנגנון הייזום של הפצצה הגרעינית, ומה שיותר חשוב - הוא היה אחראי למזעור מתקן הנפץ הגרעיני שאיראן מפתחת באופן שאפשר יהיה להפוך אותו לראש קרב גרעיני במשקל של קרוב לטון. איראן עדיין לא הצליחה לפתח בעצמה ראש קרב שאפשר להרכיבו בראש טיל בליסטי, אבל מוחסן פחריזאדה הסתמך על מודל סיני ישן שהיה לו ועל מידע שקיבל מצפון קוריאה.
7 צפייה בגלריה
צפון קוריאה קים ג'ונג און משתתף ב ישיבה אחרי 3 שבועות נוספים של היעדרות
צפון קוריאה קים ג'ונג און משתתף ב ישיבה אחרי 3 שבועות נוספים של היעדרות
העביר מידע לאיראנים? קים ג'ונג און
(צילום: EPA)
חיסולו של פחריזאדה לא יהיה מכת מוות לתוכנית הגרעין האיראנית, ואסור לשגות באשליות בעניין זה. ב-SPND משרתים הרבה מדענים איראנים, מבוגרים וצעירים, שעבדו עם פחריזאדה ולמדו ממנו, והם ימשיכו את דרכו מפני שאיראן לא זנחה ולא תזנח את תוכנית הגרעין - אלא אם תאולץ לעשות כן. ועדיין, חיסולו יהווה מכה מורלית קשה ביותר הן למשמרות המהפכה והן למדעני הגרעין העובדים על תוכנית הגרעין הצבאית, וכנראה גם לאיראנים עצמם.

המסר יחלחל עד לאיראני הפשוט: כולם חשופים

ראינו גם שאחרי חיסול סולימאני, האיש שירש אותו בראש כוח קודס של משמרות המהפכה אינו מצליח להיכנס לנעליו הגדולות של קודמו בתפקיד. בנוסף לכך, יש לחיסול פחריזאדה ערך חשוב במיוחד כי הוא מוכיח לאיראנים – ולא רק לאייתוללות ולבכירי משמרות המהפכה, אלא גם לאיש ברחוב - שאיראן חדירה מודיעינית ולכן גם חשופה למעקב ולפגיעה.
החיסול יחייב את האיראנים להכפיל את מאמצי ההסתרה וההתחפרות שלהם מתחת לקרקע, וזה עשוי לעכב את תוכנית הגרעין שלהם ואת השימוש בצנטריפוגות החדישות שמסוגלות להעשיר אורניום במהירות גבוהה פי עשרה מאשר הצנטריפוגות הישנות.
7 צפייה בגלריה
חוסלו בשנה אחת. מוחסן פרחיזאדה וקאסם סולימאני
חוסלו בשנה אחת. מוחסן פרחיזאדה וקאסם סולימאני
חוסלו בשנה אחת. מוחסן פרחיזאדה וקאסם סולימאני
(צילום: AP)
האיראנים עכשיו שואפי נקם כפי שלא היו כבר שנים. המשטר אמנם להוט להסיר מעליו את הסנקציות האמריקניות המרסקות את כלכלתו, ושוקל אפשרות לפתוח דף חדש עם הנשיא הנבחר של ארצות הברית ג'ו ביידן, ולכן אינו שש לעימות גדול בימים אלה. אולם חיסולו של סולימני בתחילת 2020 ושל פחריזאדה בסופה הן שתי מכות שהמשטר ומשמרות המהפכה יתקשו לבלוע. סולימני ופחריזאדה היו האופרטורים החשובים ביותר בממסד הביטחוני-צבאי-מדעי של איראן שעמדו בראש שני המאמצים האסטרטגיים החשובים ביותר של המשטר. לכן, צריך להיערך מודיעינית כדי שלא נופתע ולהתכונן כבר עכשיו לפעולת גמול איראנית.