נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן נערכים בצורה שונה לחלוטין לעימות הראשון בין השניים, שייערך השבוע בלילה שבין שלישי לרביעי.

4 צפייה בגלריה
 ביידן וטראמפ. העימות ישנה את התמונה היציבה?
 ביידן וטראמפ. העימות ישנה את התמונה היציבה?
ביידן וטראמפ. העימות ישנה את התמונה היציבה?
(צילום: gettyimages)
בקמפיין של ביידן מקיימים עימותי-דמה שבהם אחד מיועציו, בוב באואר, מחקה את טראמפ. גורם בקמפיין אמר לסוכנות הידיעות AP כי באואר לא מנסה להידמות ממש לנשיא בצורתו החיצונית, כמו שנעשה לעתים בבחירות קודמות, אך מחקה את הסגנון שלו ואת האסטרטגיה הצפויה שלו בעימות.
"אני בטוח שהנשיא יירה את כל מה שיש לו לעבר ביידן. הניחוש שלי הוא שהם נערכים לכך – להפצצה של עלבונות וסטיות מוזרות (מהנושא)", אמר ג'ק קרני, יועצם לשעבר של ביידן והנשיא הקודם ברק אובמה. "אני חושב שזהו רגע חשוב", אמר קרני על העימות. "אני חושב שזהו רגע מאוד חשוב עבור הנשיא טראמפ, בגלל שהבחירות הללו נעו עד עתה במסלול מאוד יציב, ומכיוון שהוא המועמד שמפגר (בסקרים), הוא צריך לטלטל את העניינים. השאלה היא האם הוא מסוגל לכך?".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן המועמד הדמוקרטי ב בחירות ב ארה"ב בביקור ב וויסקונסין
ג'ו ביידן המועמד הדמוקרטי ב בחירות ב ארה"ב בביקור ב וויסקונסין
"טראמפ לא כזה חכם". ביידן נערך עם עימותי-דמה ויועץ שמחקה את הנשיא
(צילום: רויטרס)
טראמפ וביידן צפויים לעלות יחד על הבמה בלילה שבין שלישי לרביעי, בשעה 04:00 (שעון ישראל), בעימות שיועבר בשידור חי ב-ynet. העימות ייערך באוניברסיטת "קייס ווסטרן רזרב" שבקליבלנד, אוהיו. הוא צפוי להימשך שעה וחצי וינחה אותו שדרן "פוקס ניוז" כריס וואלאס. הוא יהיה העימות הראשון מבין שלושה שיקיימו המועמדים לנשיאות בחודש הקרוב. עימות נוסף יתקיים בין המועמדים לתפקיד סגן הנשיא: קמאלה האריס הדמוקרטית וסגן הנשיא המכהן מייק פנס.
פרשנים רבים בארה"ב סבורים שהעימותים יהיו הרגע המשמעותי ביותר במערכת הבחירות של 2020, שבשל מגפת הקורונה מתנהלת בצורה מצומצמת הרבה יותר מבשנים קודמות. זו תהיה הזדמנות נדירה עבור מיליוני בוחרים להשוות בין שני המנהיגים והמדיניות שאותה הם מקדמים. ביידן נהנה מיתרון נאה וקבוע על טראמפ בסקרים הארציים, וגם בסקרים במדינות המפתח, אלו שיכריעו את הבחירות, הוא מוביל – אם כי היתרון שלו בהן החל להצטמצם בשבועות האחרונים. באמצעות העימות הישיר עם ביידן, טראמפ מקווה לשנות את המצב הזה שנותר יציב פחות או יותר לאורך חודשים ארוכים.
פרשנים אחרים, חלקם מקורבים לקמפיין של ביידן, סבורים שלעימותים לא תהיה השפעה גדולה על המרוץ, לאור העובדה שמגפת הקורונה והמשבר הכלכלי שהיא חוללה ממשיכים להשפיע באופן ישיר ויום-יומי על חיי האמריקנים. הם מציינים כי גם בבחירות קודמות היו עימותים שנחשבו לגורליים בימים שלפני ולאחר קיומם, ובליל הבחירות עצמו התבררו כחסרי השפעה של ממש.
גורמים המעורים בהכנות של קמפיין ביידן לעימות השבוע, אמרו כי בכוונת אנשיו להימנע ככל האפשר מכך שביידן ייגרר להתקוטטויות עם טראמפ. אלא שרק אמש (שבת) הוא תקף בחריפות את הנשיא, ובראיון לרשת MSNBC אף השווה אותו ליוזף גבלס, שהוביל את התעמולה של גרמניה הנאצית. "הוא קצת כמו גבלס. אתה חוזר על השקר מספיק פעמים, וממשיך וממשיך וממשיך, עד שזה הופך לידע נפוץ", אמר.
ביידן הביע ביטחון שטראמפ לא יצליח לשכנע את הבוחרים בעימות, "בגלל שהעם יודע שהנשיא שקרן". על האופן שבו בכוונתו להתנהל בעימות אמר כי הוא יסביר לבוחרים מדוע לדעתו טראמפ "נכשל" ו"למה אני חושב שהתשובות שיש לי להמשך הדרך יעזרו לעם האמריקני, לכלכלה האמריקנית ויעשו אותנו בטוחים יותר ברמה הבינלאומית".
4 צפייה בגלריה
טראמפ בעימות עם הילרי קלינטון ב-2016. גם לביידן מחכה מטח של עלבונות?
טראמפ בעימות עם הילרי קלינטון ב-2016. גם לביידן מחכה מטח של עלבונות?
טראמפ בעימות עם הילרי קלינטון ב-2016. גם לביידן מחכה מטח של עלבונות?
(צילום: AFP)
בראיון חזה ביידן שטראמפ לא ידע לספק בעימות חזון מפורט לאופן שבו יתנהל אם ייבחר לכהונה שנייה. "הוא לא יודע להתווכח על הפרטים, בגלל שהוא לא כזה חכם. הוא לא יודע הרבה מהפרטים. הוא לא יודע הרבה על מדיניות חוץ. הוא לא יודע הרבה על מדיניות פנים".
ביידן הוסיף כי ינסה במהלך העימות לשמש כ"מתקן-עובדות" על הבמה, אם טראמפ ינפק שקרים, אך מקורביו מייעצים לו דווקא להימנע מכך. לדבריהם, עליו להתמקד בנושאים המרכזיים של הקמפיין שלו: הכלכלה, ביטוחי הבריאות של האמריקנים ומגפת הקורונה.
"ויכוח על העובדות לא יביא לביידן ניצחון", אומרת ג'ן פסקי, יועצת לשעבר של אובמה שמקורבת לקמפיין של ביידן. "זוהי הזדמנות לדבר ישירות לעם האמריקני. המטרה שלו היא לדבר אליהם ישירות ולא להיגרר על-ידי טראמפ. זה קשה".
4 צפייה בגלריה
אובמה בעימות עם רומני ב-2012. חשש מ"מלכודת היבריס"
אובמה בעימות עם רומני ב-2012. חשש מ"מלכודת היבריס"
אובמה בעימות עם רומני ב-2012. חשש מ"מלכודת היבריס"
(צילום: רויטרס)
בינתיים הנשיא טראמפ עצמו לא נערך בצורה מיוחדת לעימותים. טראמפ אמר לאחרונה שעצם עבודתו היום-יומית כנשיא מהווה הכנה לעימותים – במיוחד האינטרקציות התכופות והמתוחות שלו עם עיתונאים. אולי כדי בכל זאת להכין את הנשיא בצורה מסוימת, אנשי הבית הלבן יזמו את כנס הבוחרים ששודר החודש ברשת ABC, ובו טראמפ נחשף לראשונה זה חודשים לבוחרים מתלבטים, במתכונת דומה לזו שבה ייערך העימות השני עם ביידן.
כמה מיועציו וממקורביו של טראמפ מביעים בשיחות פרטיות חשש שטראמפ עלול ליפול לאותה "מלכודת היבריס" שבה נפלו נשיאים קודמים לפניו, במערכת הבחירות שלהם לכהונה השנייה. כך קרה למשל לקודמו אובמה, ורבים סבורים שהופעתו בעימות הראשון מול יריבו מיט רומני בבחירות של 2012 הייתה הופעה כושלת.
אלא שתומכים אחרים של הנשיא בטוחים שטראמפ ידע להתמודד עם שאלות קשות ומתקפות מצד ביידן. "העימותים חשובים", אומרת לארה טראמפ, כלתו של הנשיא שמשמשת גם יועצת בכירה בקמפיין הבחירות שלו. "דונלד טראמפ בהחלט עשה עבודה טובה בעימותים ב-2016, ואני חושבת שהפעם הזו לא תהיה שונה".

מעניין לצאת שלקראת העימותים משדר הקמפיין של טראמפ מסרים סותרים: בדרך כלל, לקראת שלב העימותים, המועמדים לנשיאות מנסים להגדיל את הציפיות להופעה של יריבם, כדי להעלות את הסף שלו עבור ניצחון תדמיתי. טראמפ ואנשיו נקטו במשך רוב השנה באסטרטגיה הפוכה לחלוטין: הם ניסו להטיל ספק בכשירותו הפיזית והמנטלית של ביידן לכהן כנשיא. לביידן, נזכיר, יימלאו בקרוב 78 שנים, ואם ייבחר הוא יהפוך לאדם המבוגר ביותר שמתחיל את כהונתו הראשונה כנשיא.
בשבועות האחרונים נראה שאנשיו של טראמפ משנים כיוון ומנסים להעלות את הציפיות מהופעתו של ביידן בעימות. הם מזכירים למשל שבמשך עשרות שנותיו בפוליטיקה האמריקנית צבר ביידן ניסיון רב בעימותים.
"לג'ו ביידן היה הרבה זמן להתכונן במרתף שלו", אמרה בזלזול לארה טראמפ. "הוא במשחק הזה כבר 47 שנה. אני מניחה שהוא יהיה טוב", הוסיפה. "אבל אם לדבר בכנות, הרף עבור ג'ו ביידן נמוך כל כך עד שאפילו אם הוא יישאר ער במשך כל הדבר הזה, זה יהיה עבורו כמעט כמו ניצחון".
הנשיא עצמו מעלה לאחרונה את הטענה שייתכן כי ביידן לקח משפרי-ביצועים כלשהם שאפשרו לו לספק הופעות חזקות בעימותים של הפריימריז הדמוקרטיים. טראמפ אף קרא כמה פעמים לבצע בדיקת סמים לפני העימות שלו עם ביידן, אם כי לדרישה שכזו סיכויים אפסיים להתקבל. רק היום צייץ הנשיא בטוויטר: "אדרוש בדיקת סמים לג'ו הישנוני, לפני, או אחרי, העימות ביום שלישי בלילה. כמובן שגם אני אסכים לעבור אחת. ההופעות שלו בעימותים שברו שיא בחוסר האחידות שלהן, בלשון המעטה. רק סמים יכולים להסביר את הסתירה הזאת???".