נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע אתמול על סנקציות חדשות נגד קובה, שיפגעו בייבוא מוצרים קובניים ובמלונות בבעלות הממשלה. הצעדים של הנשיא הם ניסיון לקרוץ לקהל המצביעים בפלורידה, שבה חיה קהילה היספנית גדולה עם תושבים רבים ממוצא קובני. פלורידה נחשבת למדינה מתנדנדת מסורתית, וטראמפ חייב לנצח בה בנובמבר כדי לזכות בכהונה נוספת.
ב-2016 ניצח טראמפ את הילרי קלינטון בפלורידה בפער של 1.2% בלבד. גם הפעם המירוץ צפוי להיות צמוד מאוד. טראמפ קיבל אתמול בשורה מעודדת: לפי סקר של וושינגטון פוסט ו-ABC הוא מוביל על ביידן ב-4% בפלורידה. בסקרים אחרים מצבו במדינה המתנדנדת מעט פחות טוב. בסקר של רויטרס למשל נרשם שוויון של 47% בין טראמפ וביידן. היום יגיע טראמפ לביקור בעיר ג'קסונוויל בפלורידה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות בעיירה מון טאונשיפ ב פנסילבניה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות בעיירה מון טאונשיפ ב פנסילבניה
טראמפ. "סולידריות עם העם הקובני"
(צילום: EPA)
מאז שנכנס לבית הלבן מנסה טראמפ לבטל את הליך הנורמליזציה עם קובה שקידם ברק אובמה. עוזריו של הנשיא הרפובליקני מאמינים שהקשחת המדיניות כלפי קובה מתקבלת באהדה בקהילת המהגרים הקובנים בדרום פלורידה. במקביל שוקל טראמפ את מועמדותה של השופטת ברברה לגואה, אמריקנית ממוצא קובני, לבית המשפט העליון.
"היום, כחלק מהמאבק הממושך שלנו בדיכוי הקומוניסטי, אני מודיע שמשרד האוצר יאסור על נוסעים אמריקנים לשהות בנכסים בבעלות הממשלה הקובנית. אנחנו גם נגביל את ייבוא האלכוהול והטבק הקובניים", אמר טראמפ באירוע הוקרה בבית הלבן לאמריקנים שהשתתפו בפלישה למפרץ החזירים ב-1961 - ניסיון כושל של ה-CIA להדיח את פידל קסטרו מהשלטון בקובה באפריל 1961.
3 צפייה בגלריה
לפי הסקרים גם הפעם הקרב בפלורידה צמוד
לפי הסקרים גם הפעם הקרב בפלורידה צמוד
לפי הסקרים גם הפעם הקרב בפלורידה צמוד
(צילום: gettyimages)
הודעתו של טראמפ היא מכה נוספת למדיניות שקידמו אובמה וסגנו ג'ו ביידן. הם אפשרו לתיירים האמריקנים שמבקרים בקובה לחזור לארה"ב עם רום וסיגרים לשימוש אישי. שני המוצרים מזוהים במיוחד עם המדינה הקריבית הקומוניסטית. עם זאת, מההודעה של משרד האוצר האמריקני לא ברור אם ההגבלות החדשות יאסרו לחלוטין להכניס רום וסיגרים קובניים לארה"ב, או רק יגבילו את הכמות המותרת.
הצעדים החדשים, שאוסרים על אמריקנים לשהות במאות מלונות בבעלות הממשלה הקובנית, כוללים גם הגבלות על פגישות עבודה, הופעות ותחרויות ספורט. המטרה היא למנוע הכנסות מהשלטון בקובה. לצעדים לא צפויה להיות השפעה מיידית. בגלל מגפת הקורונה סגרה המדינה הקומוניסטית את שעריה לתיירים.
3 צפייה בגלריה
אובמה וראול קסטרו בפגישה ב-2016
אובמה וראול קסטרו בפגישה ב-2016
אובמה וראול קסטרו בפגישה ב-2016
(צלום: AFP)
ביוני 2019 ממשל טראמפ הטיל הגבלות קשות על נסיעות לקובה, והודיע שהצעד נועד להגביר את הלחץ על הממשלה הקומוניסטית, בעקבות תמיכתה בשלטון הסוציאליסטי של ניקולס מדורו בוונצואלה. טראמפ אמר אתמול שהצעדים החדשים שלו "יבטיחו שדולרים אמריקניים לא יממנו את המשטר הקובני ויגיעו ישירות לעם הקובני".
טראמפ הוסיף שהסנקציות נגד קובה יישארו בתוקף עד שהמדינה תשחרר את כל האסירים הפוליטיים, תכבד את חופש הביטוי ואת חופש ההתאגדות, תאפשר הקמה של מפלגות ותערוך בחירות חופשיות. טראמפ ציין שהצעדים הם ביטוי לסולידריות כלפי העם הקובני. "היום אנחנו מכריזים על המחויבות הבלתי מעורערת של ארה"ב לשחרור קובה", הדגיש.
החודש פרסם בית משפט לערעורים בארה"ב פסיקה שעשויה לגרום להשלכות דרמטיות על תוצאות הבחירות. בית המשפט פסק לטובת המושל הרפובליקני של פלורידה, רון דה-סנטיס, וקבע שפלורידה רשאית למנוע מאסירים משוחררים שלא משלמים את חובותיהם להצביע בבחירות. בעקבות הפסיקה מאות אלפי אסירים משוחררים נדרשו להסדיר את החובות שלהם בפלורידה כדי לקבל בחזרה את זכות ההצבעה, שאותה איבדו כשנכנסו לכלא.
על רקע ההערכה שרבים מהאסירים לשעבר נוטים להצביע למפלגה הדמוקרטית, הוקמו כמה יוזמות לגיוס תרומות לעבריינים משוחררים חסרי אמצעים. המיליארדר מייקל בלומברג, שהשתתף בפריימריז הדמוקרטיים, הודיע השבוע שהוא גייס תרומות של יותר מ-16 מיליון דולר למען האסירים המשוחררים. התובעת הכללית בפלורידה, אשלי מודי, ביקשה אתמול מהמדינה ומה-FBI לחקור חשד שבלומברג וארגון "הקואליציה להחזרת זכות ההצבעה בפלורידה" הפרו את חוקי הבחירות ו"הציעו תמריצים" לעבריינים המשוחררים כדי שיצביעו. כמו דה-סנטיס, גם מודי חברה במפלגה הרפובליקנית. הדמוקרטים והרפובליקנים זקוקים לכל קול פוטנציאלי בפלורידה, וזוכרים עדיין כיצד בשנת 2000 ניצח ג'ורג' בוש הבן במערכת הבחירות כולה בזכות ניצחון בפער של 537 קולות בלבד בפלורידה.