ממלא מקום שר ההגנה של ארצות הברית, כריסטופר מילר, טען כי צוות המעבר של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן ובכירי הפנטגון הסכימו על הפסקה של שבועיים בחפיפה, ביטל שורת פגישות שנקבעו לשישי - והצית את המתיחות הגדולה ממילא בין הצדדים. בצוות המעבר של ביידן טענו כי הם מעולם לא הסכימו להפסקה כזו, שאותה מילר תלה בחג המולד המתקרב, וטענו: "חשוב שהתהליך ימשיך גם בתקופה הזו, מכיוון שאין זמן לבזבז".
4 צפייה בגלריה
חצי חצי ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
חצי חצי ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
"יש מחלקות בממשל שמשתפות פעולה - אך יש כיסים של התנגדות". ביידן וטראמפ
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
כריס מילר
כריס מילר
"מחויב למעבר מלא ושקוף". כריס מילר
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
פנטגון משרד ההגנה האמריקני ב ארה"ב ארכיון 2008
פנטגון משרד ההגנה האמריקני ב ארה"ב ארכיון 2008
ממשל טראמפ הוציא גורמים מקצועיים מהוועדות - והכניס את אנשיו. הפנטגון
(צילום: AP)
המתיחות בין הצדדים צפה מחדש דווקא בזמן שארה"ב מתמודדת עם מתקפת הסייבר הגדולה נגד משרדי הממשל, שיוחסה לרוסיה. בימים אלה משרד ההגנה עובד גם על מהלך של נסיגת אלפי חיילים מאפגניסטן, בהוראת טראמפ, והממשל כולו מתמודד עם מגפת הקורונה, החיסונים והשבתה אפשרית בגלל אי מעבר תקציב.
יוהנס אברהם, מבכירי צוות המעבר של ביידן, תקף את מילר בעקבות ההודעה ואמר: "אני אהיה ברור - לא הייתה הסכמה הדדית על חופשת חג. חשוב שהצוות שלנו יוכל לקבל גישה למידע החשוב ביותר לשמירה על ביטחון המולדת". הוא האשים את הפנטגון ב"סרבנות" לסייע לתהליך המעבר, וטען: "יש סוכנויות ומחלקות רבות בממשל שהקלו על תהליך חילופי המידע והפגישות בשבועות האחרונים - אבל היו גם כיסים של סרבנות, ומשרד ההגנה הוא אחד מהם".
הדוברת של ביידן, ג'ן סאקי, אמרה כי בזמן שהגורמים המקצועיים במשרד ההגנה "שיתפו פעולה והיו מועילים", צוות המעבר מודר מכמה נושאים על-ידי האנשים שמינה טראמפ. היא סירבה להאשים את מילר בשקר באופן ישיר, אך טענה: "זה לא האינטרס שלנו לספק מידע לא מדויק".

מילר, מנגד, הכחיש את הטענות שהפנטגון דוחה או מבטל פגישות עם צוות המעבר של ביידן, והדגיש: "לאחר הפסקת החג שהוסכמה באופן הדדי, נמשיך בתהליך המעבר ונקבע את הפגישות מחדש". הוא טען שאלפי מסמכים סודיים כבר נחשפו לאנשי ביידן, והדגיש: "משרד ההגנה ימשיך לספק את כל התמיכה הנדרשת לצוות המעבר כדי לשמור על ביטחון האומה שלנו ועל אזרחיה. אני מחויב למעבר מלא ושקוף - זה מה שהאומה מצפה וזה מה שמשרד ההגנה יספק, כמו תמיד".
שר ההגנה גם הודה שהפנטגון דחה סדרת פגישות שנקבעו ליום שישי עם צוות המעבר של ביידן, ואמר כי יתואם להן מועד חדש אחרי חופשת החג. לטענת משרד ההגנה, "אנחנו עובדים כדי לקבוע מחדש כ-20 פגישות עם 40 גורמים לאחרי אחד בינואר".
גורמים בצוות המעבר של ביידן אמרו ביום חמישי כי הם מאמינים שהפגישות יחודשו בקרוב, אך לא היו מודעים אז לכך שהפגישות שתוכננו למחרת - יום שישי - בוטלו. גורם במשרד ההגנה אמר לאתר פוליטיקו כי הפגישות שתוכננו לשישי בוטלו בגלל "סדר העדיפויות שמשתנה כאן במהירות". בין היתר הוא הסביר זאת בכמה אירועים גדולים שהתרחשו לאחרונה, בהם אישור ה-FDA לחיסון של מודרנה נגד הקורונה, השבתה אפשרית של הממשל ומתקפת הסייבר הגדולה שיוחסה לרוסיה נגד סוכנויות ממשלתיות בארה"ב.
4 צפייה בגלריה
הפגנה של תומכי דונלד טראמפ דטרויט מישיגן ארה"ב יומיים אחרי הבחירות
הפגנה של תומכי דונלד טראמפ דטרויט מישיגן ארה"ב יומיים אחרי הבחירות
שלט של תומך טראמפ נגד הבחירות. הנשיא לא הכיר בהפסד ועיכב את תהליך המעבר
(צילום: AP)
לדברי הגורם, המשמעות של הפסקה בתהליך היא לא עצירתו לחלוטין אלא האטה בלבד - שכן שישה תדרוכים נקבעו לשבוע הבא. עם זאת, צוות המעבר של ביידן דוחק בפנטגון לקיים בהקדם את 20 המפגשים שנדחו מיום שישי, שבהם משותף מידע קריטי לביטחון הלאומי של ארה"ב ולהמשכיות השלטון. "הציפייה שלנו היא שזה יקרה מיד", אמר אברהם.
ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי עוד לפני דחיית הפגישות בשישי העלו גורמים משפטיים בפנטגון את החשש שלא יוכלו לעמוד בקצב העבודה. בעיתון נכתב גם כי ממשל טראמפ הוציא גורמים מקצועיים רבים מהוועדות המייעצות הלא-מפלגתיות של הפנטגון, ומינה במקומם אנשים שנאמנים לנשיא היוצא.
אין זו הפעם הראשונה שהמתיחות בין הצדדים נחשפת לציבור באופן רשמי, אך היא מעידה על תהליך המעבר הלקוי לכהונת ביידן, שתתחיל ב-20 בינואר. למעשה, תהליך המעבר החל ממילא באיחור בעקבות הסירוב של טראמפ להכיר בתוצאות הבחירות, והצוותים התחילו להיפגש רק ב-24 בנובמבר - 16 יום אחרי שביידן הוכרז כמנצח. כבר בתחילת דצמבר נפוצו דיווחים שלפיהם משרד ההגנה מציב מכשולים מיותרים בתיאום פגישות עם צוות המעבר של ביידן, וגם אז החליפו הצדדים האשמות.