אם ג'ו ביידן אכן יהיה נשיא ארצות הברית, השאלה כמה יעילה תוכל להיות הכהונה שלו תלויה כעת במדינה דרומית אחת: ג'ורג'יה. גורלו תלוי בה לא בגלל המרוץ הצמוד שמתנהל שם בינו לבין דונלד טראמפ – מרוץ שבו הוא מוביל בקצת יותר מ-4,000 קולות וקרוב מאוד לניצחון מפתיע – אלא בשני מרוצים שייערכו שם בינואר בבחירות לסנאט. אם המועמדים הדמוקרטים לא ינצחו בשניהם, מצפות לו לפחות שנתיים שבהן יהיה בסנאט רוב רפובליקני שיוכל לסכל כל מאמץ שלו לקדם חקיקה משמעותית.

8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
רחוק שני מושבים מלהשיג שקט. ביידן
(צילום: AFP)
הסנאט, נזכיר, הוא הבית העליון של הקונגרס האמריקני, וגם אליו נערכו השבוע בחירות. בסנאט יש 100 מושבים – שניים לכל אחת ממדינות ארה"ב – ובכל שנתיים מתקיימות בחירות לכשליש מהם. כיום יש בו לרפובליקנים 53 מושבים ולדמוקרטים 47, וכדי להשיג רוב בסנאט הבא, שיושבע בינואר, היה על הדמוקרטים להשתלט על 4 מושבים יותר מהרפובליקנים. כדי לעשות זאת הם ניהלו קמפיין שבו הושקעו כספים אדירים, והם האמינו שיש להם סיכוי טוב להצליח במשימה, אך ברגע האמת הפסידו בכמה מרוצים שמהם היו להם ציפיות גדולות. בסך הכול כבשו הדמוקרטים שני מושבים רפובליקניים, איבדו אחד משלהם, ולפי שעה יש בין שתי המפלגות שוויון-מושבים: 48-48.
מבין ארבעת המרוצים שטרם הוכרעו, בשניים צועדים הרפובליקנים ביתרון שכנראה יסתיים בניצחונם, באלסקה ובצפון קרוליינה, והשניים האחרים הם שני המרוצים בג'ורג'יה שייגררו כנראה לסיבוב שני בינואר. מרוץ אחד הוא זה שייערך בין הסנאטור הרפובליקני המכהן דייוויד פרדו לבין המועמד הדמוקרטי היהודי הצעיר ג'ון אוסוף. בבחירות שנערכו השבוע הקדים פרדו את אוסוף בכ-2% אבל לא הגיע לרף הדרוש לניצחון בסיבוב הזה, 50%, ולכן ייגרר המרוץ לסיבוב שני.
8 צפייה בגלריה
ג'ון אוסוף. בדרך לסיבוב שני
ג'ון אוסוף. בדרך לסיבוב שני
ג'ון אוסוף. בדרך לסיבוב שני
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
דייוויד פרדו
דייוויד פרדו
דיוויד פרדו. פחות מ-50%
(צילום: MCT)
במרוץ השני יתמודדו בסיבוב מכריע בינואר הסנאטורית קלי לפלר, שהחליפה אשתקד סנאטור שפרש, והמועמד הדמוקרטי הכומר רפאל וורנוק. ניצחון בשני המרוצים האלה לא יוכל להביא את הדמוקרטים ל-51 מושבים בסנאט, אבל הוא יוכל לקבוע שוויון 50-50, ומכיוון שבמקרה של שוויון בסנאט הקול המכריע הוא של סגן הנשיא – אם הנשיא יהיה ג'ו ביידן הרי שהקול המכריע יהיה של סגניתו קמלה האריס והיא תוכל להטות את הכף לטובת הדמוקרטים.

ה-DNA של מקונל

ללא רוב בסנאט יתקשה ביידן לקדם שינויים משמעותיים כמו אלה שהדמוקרטים הבטיחו בשנים האחרונות לבוחריהם, למשל רפורמות הנוגעות להגירה, לזכות ההצבעה, להרחבת הגישה לשירותי בריאות ולמאבק בשינויי האקלים. למנהיג הרוב הרפובליקני, הסנאטור מקנטקי מיץ' מקונל, יהיה במקרה כזה הכוח למנוע הבאה של חוקים להצבעה ולחסום מינויים שירצה ביידן לעשות, למשל של שופטים.
8 צפייה בגלריה
ה סנאטור מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
ה סנאטור מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
מיץ' מקונל. "מלאך המוות" של האג'נדה הדמוקרטית
(צילום: רויטרס)
הסנאטור כריס ואן הולן, דמוקרט ממרילנד שניהל את הקמפיין של הדמוקרטים בבחירות לסנאט בשנת 2018, מזהיר שמקונל, המציג את עצמו בגאווה גלויה כ"מלאך המוות" של האג'נדה הדמוקרטית, יהיה איום אמיתי על יעילות נשיאותו של ביידן אם ימשיך לכהן כמנהיג הרוב בסנאט. "הוא מרוכז כולו בלשבש ולהפריע ולא לקדם יוזמות משותפות, זה ב-DNA שלו", אומר ואן הולן. בשנותיו של ברק אובמה בבית הלבן הקדיש מקונל מאמצים גדולים לסיכול יוזמותיו של הנשיא הדמוקרטי, ואפשר לקבוע כמעט בוודאות שהוא יחסום קידום של חוקים דמוקרטיים הנוגעים ל"אובמה קר" או לביטול חלק מקיצוצי המס שהנהיג הנשיא טראמפ.
הדמוקרטים עוד זוכרים בין השאר כיצד ב-2016 סירב מקונל לאפשר לנשיא אובמה לקדם בסנאט את מינויו של מריק גרלנד לשופט בבית המשפט העליון כשהתפנה שם מושב אחרי מותו השופט השמרן אנטונין סקליה. הרפובליקנים, שנהנו כבר אז מרוב בסנאט, טענו באותה העת כי לא ראוי לאשר מינוי של שופט עליון בשנת בחירות, אף שנותרו עוד 8 חודשים עד להליכה לקלפיות. ארבע וחצי שנים אחר כך, בחודש שעבר, הם עצמם קידמו ואישרו בסנאט את מינויה לעליון של השופטת השמרנית איימי קוני בארט, שבוע בלבד לפני הבחירות. הצעד הזה עורר זעם גדול בקרב הדמוקרטים, מיוחד משום שבכך נוצר בעליון רוב גדול של 6 שופטים שמרנים מול 3 ליברלים, רוב שיכול להישאר על כנו שנים ארוכות.
8 צפייה בגלריה
הכומר רפאל וורנוק
הכומר רפאל וורנוק
הכומר רפאל וורנוק. בונים על ההתעוררות בג'ורג'יה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
קלי לפלר
קלי לפלר
הסנאטורית קלי לפלר. רפובליקנים מזהירים מ"ליברלים קיצוניים"
(צילום: AP)
ב"פוליטיקו" דיווחו הלילה כי אף שתיאורטית עוד יש לדמוקרטים סיכוי להשיג רוב, הם כבר נערכים לכמה שנים נוספות שבהן תהיה למקונל יכולת להחליט אילו הצעות חוק יעברו להצבעה ויאושרו ואילו מינויים כלל לא יקודמו. "מצפות לנו שנתיים מפחידות", אמר לארי כוהן, יו"ר הארגון הפרוגרסיבי "המהפכה שלנו". "אנחנו יכולים לחגוג יום או יומיים את העובדה שניצחנו את הנשיא הגרוע אי-פעם, אבל אני דואג ששינוי אמיתי יסוכל".

כסף גדול יישפך

במחנה הדמוקרטי חלוקות עכשיו הדעות בנוגע לשאלה אם יש לשתף פעולה עם הרפובליקנים בסנאט, גם במחיר של אי-קידום שינויים גדולים החשובים למצביעיהם, או להסתכן בשיתוק כמעט מוחלט בכל הקשור לחקיקה. במחנה הפרוגרסיבי של המפלגה יש המזהירים כי אם המצביעים הדמוקרטים לא יראו שינוי כלשהו אחרי כניסתו של ביידן לבית הלבן, רבים מהם עלולים לאבד אמון בהם עד לבחירות הבאות. ההזדמנות הבאה שתהיה לדמוקרטים לחולל מהפך בסנאט תהיה בבחירות אמצע הכהונה לקונגרס, ב-2022, אז יעמדו מחדש לבחירה עשרות מושבים שבהם מחזיקים כיום הרפובליקנים.
8 צפייה בגלריה
קמלה האריס עימות סגנים בחירות ארה"ב
קמלה האריס עימות סגנים בחירות ארה"ב
סגניתו של ביידן, קמלה האריס. במקרה של תיקו - תהיה הקול המכריע
(צילום: AFP)
על כל פנים, הדמוקרטים לא ימהרו לומר נואש. בחודשים הקרובים הם צפויים להשקיע סכומי עתק בשני המרוצים לסנאט בג'ורג'יה, והם צפויים לשלוח לקמפיינים האלה גם כוכבים פוליטיים מהשורה הראשונה. הם מקווים שההתעוררות הגדולה של הקהילה השחורה בג'ורג'יה, שהביאה השבוע את ג'ו ביידן לסף ניצחון ראשון שם של מועמד דמוקרטי מאז 1992, תתורגם להצלחה גם במרוצים האלה.
"אני לא יכול להסביר לכם כמה חשוב שנחולל מהפך בקונגרס, ובמאבק הזה אין מדינה הרת-גורל יותר מאשר ג'ורג'יה", הצהיר ביידן בעצרת שערך באטלנטה לפני שבוע וחצי, עצרת שבה השתתפו גם שני המועמדים הדמוקרטים לסנאט ג'ון אוסוף ורפאל וורנוק.

חלום על אמריקה סוציאליסטית

הרפובליקנים מצדם ינסו להדגיש בפני הבוחרים בג'ורג'יה כי בהתחשב בעובדה שהדמוקרטים כבר שולטים בבית הנבחרים, אם גם הסנאט והבית הלבן ייפלו לידיהם ותהיה להם לראשונה מאז 2010 שליטה על כל זרועות הממשל, סכנה גדולה תארוב לארה"ב. קווין מקלוקלין, מנכ"ל זרוע הקמפיין של הרפובליקנים בסנאט, טוען שג'ון אוסוף, יריבו של המועמד הרפובליקני לסנאט בג'ורג'יה, הוא נציג בכיר של "הדמוקרטים והחלום המשותף שלהם לייסד אמריקה סוציאליסטית".
הסנאטור הרפובליקני ממיזורי ג'וש הולי, שמוזכר כמועמד אפשרי בבחירות לנשיאות ב-2024, נקט לשון חריפה יותר. "אנחנו בסכנה של אובדן הרוב בסנאט לליברלים קיצוניים שרוצים להעלות את המיסים שלכם ולהסיט תקציבים מהמשטרה", כתב הולי במסגרת הקמפיין לגיוס כספים למען לפלר. יצוין כי בתוכנית המיסים שלו מציע ביידן להעלות מיסים רק לתאגידים ולשכבה של האמריקנים העשירים ביותר, וכי לא אוסוף ולא וורנוק הציעו להסיט תקציבים מהמשטרה.
מה שמסתמן, לפחות בינתיים, ככישלון של הדמוקרטים בניסיונם לחולל מהפך בסנאט, מצטרף לאכזבה שנחלו השבוע בבחירות לבית הנבחרים. הדמוקרטים שמרו שם אמנם על רוב, אבל לא רק שהם לא הצליחו להגדיל אותו כפי שציפו, מסתמן אף שהוא יצטמצם.