המהפך בספירת הקולות בג'ורג'יה – שבה כעת מוביל המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן בפער זעום על הנשיא המכהן דונלד טראמפ – עשוי להביא אותו ל-270 האלקטורים הדרושים לו לניצחון במרוץ לבית הלבן.
3 צפייה בגלריה
סטייסי אברמס פעילה מרכזית ב ג'ורג'יה ארה"ב
סטייסי אברמס פעילה מרכזית ב ג'ורג'יה ארה"ב
אברמס. ישבה "שבעה" אחרי ההפסד, וחזרה לתכנן תחבולות
(צילום: AFP)
עבור דמוקרטים רבים, לניצחון במדינה הדרומית יש משמעות סמלית גדולה הרבה יותר מעוד מספר שמתווסף למאזן האלקטורים. ג'ורג'יה נחשבה במשך שנים ארוכות למעוז רפובליקני, והיא לא בחרה מועמד דמוקרטי לנשיאות מאז ביל קלינטון ב-1992. למעשה, שלוש הפעמים האחרונות שבהן בחרה בדמוקרט היו רק כשמדובר היה במועמד מבני הדרום – קלינטון שהגיע מארקנסו, וג'ימי קרטר (ב-1976 וב-1980), שגדל בג'ורג'יה.
בשנים האחרונות קיוו הדמוקרטים לצבוע את המדינה הזו בכחול – אך כמו בטקסס במערכת הבחירות הנוכחית, שבה טראמפ השיג ניצחון בפער נאה חרף סקרים שהצביעו על מרוץ צמוד – הם נכוו בה בעבר. השינוי הדמוגרפי שמתחולל בג'ורג'יה, במיוחד באזורים האורבניים הגדולים כמו העיר אטלנטה, שם גרים יותר ויותר אפרו-אמריקנים, אסייתים ולטינים, הפיח בהם תקוות מחודשות.
כמו בטקסס, גם בג'ורג'יה הסקרים בחודשים שלפני הבחירות הצביעו על קרב צמוד, עם יתרון ממוצע של 1.2% לביידן. אך בניגוד לטקסס, בג'ורג'יה נראה שהסקרים צדקו פחות או יותר. בין שני המועמדים יש למעשה שוויון, עם יתרון זעיר של כאלף קולות לביידן, אחרי ספירה של 99% מהקולות.
3 צפייה בגלריה
סטייסי אברמס פעילה מרכזית ב ג'ורג'יה ארה"ב
סטייסי אברמס פעילה מרכזית ב ג'ורג'יה ארה"ב
גייסה מאות אלפי בוחרים חדשים. אברמס
(צילום: AFP)
הסקרים המעודדים הביאו את ביידן להילחם על המדינה הזו בחודשים האחרונים, והוא שלח אליה את שחקן החיזוק המרכזי שלו בקרב על קולות השחורים, הבוס שלו לשעבר ברק אובמה.
אולם את השבחים על ההישג הנוכחי קוצרת כעת בעיקר סטייסי אברמס, פעילה מרכזית מאוד למען זכויות שחורים ומיעוטים במדינה, שפעלה נמרצות להוציא כמה שיותר בוחרים שחורים אל הקלפיות. לפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, לזכותה נזקפים כ-800,000 בוחרים דמוקרטים חדשים שנרשמו בשנתיים האחרונות, רבים מהם צעירים.
אברמס בת ה-46, חברה לשעבר בבית הנבחרים המקומי של ג'ורג'יה, זכתה לתשומת לב לאומית בעקבות המרוץ שלה ב-2018 לתפקיד מושלת ג'ורג'יה – בתקווה להפוך למושלת השחורה הראשונה של מדינה כלשהי בארה"ב.
אברמס הפסידה אז בפער קטן, 1.5%, אחרי שהצליחה להביא המוני שחורים אל הקלפיות. היא סירבה להכיר באותו הפסד, וטענה שיריבה בריאן קמפ פגע בהליך הדמוקרטי בשיטות שונות של "דיכוי הצבעה". קמפ, יש לציין, כיהן באותו זמן כמזכיר המדינה של ג'ורג'יה, והיה אחראי מתוקף כך על ניהול מערכת הבחירות – שבה הוא גם היה המועמד.
"כאשר סירבתי להכיר בהפסד בבחירות, הודיתי שהיה פער חוקי במספר הקולות, אך הטלתי ספק במערכת שאפשרה את הופעת המספרים הללו, ובלגיטימיות של מערכת שמאפשרת לשלול מבוחרים את הזכויות שלהם", הסבירה לאחר ההפסד.
המרוץ המתוקשר ההוא הותיר אותה דמות משפיעה בפוליטיקה הארצית בארה"ב, והיא אף הייתה אחת הנשים שביידן שקל לבחור בהן כסגניתו במרוץ. אולם את עיקר מרצה היא השקיעה בעידוד האפרו-אמריקנים להצביע, וכאמור לפי הדיווחים הצליחה לרשום להצבעה מאות אלפי בוחרים חדשים. "אחרי ההפסד, ישבתי שבעה עשרה ימים. ואז חזרתי לתכנן תחבולות", היא סיפרה בעבר למגזין "ווג".

אחת מאלו ששיבחו היום את אברמס הייתה חברת הקונגרס הפרוגרסיבית הבולטת אכלסנדרייה אוקסיו-קורטז. "אנשים צריכים להסתכל על הקהילות שהניבו את ההישגים המופלאים באריזונה, ג'ורג'יה, מישיגן, מינסוטה וכו'", היא צייצה בטוויטר, תוך שהיא מתייגת את אברמס וכמה פעילים אחרים. "רק לעתים נדירות הקהילות האלו מהוות מוקד להשקעות פוליטיות מסורתיות או לאסטרטגיות אלקטורליות, ולעתים הן מוקרבות במהלך משא ומתן פוליטי", הוסיפה אוקסיו-קורטז. "מה שהם עשו הוא לא פחות ממופלא".
אברמס עצמה הודתה היום לכל הפעילים שעבדו יחד עמה כדי לחולל את "המהפך" בג'ורג'יה. "ג'ורג'יה, בואי נצעק בקול רם למען אלו שהיו בשוחות וראויים לשבחים על השינוי", היא כתבה בטוויטר. בציוץ שלה הזכירה דמות חשובה נוספת מג'ורג'יה, פעיל זכויות האזרח המוערך ג'ון לואיס, שהלך לעולמו ביולי האחרון.
לואיס, שמת ממחלת הסרטן בגיל 80, כיהן במשך יותר מ-30 שנה כחבר בבית הנבחרים מטעם המחוז החמישי של ג'ורג'יה, אזור שבו שוכנים חלקים מהעיר אטלנטה ופרבריה. לפי הדיווחים בתקשורת המקומית, הקולות הראשונים שהעניקו היום יתרון לביידן בספירה בג'ורג'יה הגיעו משם, מהמחוז של לואיס, שנודע כמבקר חריף של טראמפ. גם לאחר מותו, הנשיא סירב לשבח את פועלו של לואיס והמשיך להזכיר את סירובו להשתתף בטקס ההשבעה שלו.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב הלך לעולמו ג'ון לואיס מנהיג בתנועה לזכויות האזרח וחבר קונגרס
ארה"ב הלך לעולמו ג'ון לואיס מנהיג בתנועה לזכויות האזרח וחבר קונגרס
ג'ון לואיס. "תעשו בעיות טובות, בעיות הכרחיות"
(צילום: AFP)
בדיווחים המקומיים על המשמעות הסמלית של ההישג היום בג'ורג'יה הוזכר גם המסר האחרון של לואיס לפני מותו. בערוב ימיו הספיק להביע את תמיכתו במועמדותו של ביידן: "אנשים רגילים עם חזון יוצא דופן יכולים לגאול את נפשה של אמריקה, בעזרת מה שאני מכנה יצירת בעיות טובות, בעיות הכרחיות. הצבעה והשתתפות בתהליך הדמוקרטי הן המפתח. ההצבעה היא סוכן השינוי הלא-אלים העוצמתי ביותר שיש בחברה דמוקרטית. אתם חייבים לנצל אותה, בגלל שהיא לא מובטחת. אתם יכולים לאבד אותה".
בארה"ב מדווחים כי במקביל להישג המסתמן בג'ורג'יה עבור ביידן בקרב על הנשיאות, גיוס המצביעים השחורים עשוי להשפיע גם על עתיד מאזן הכוחות בסנאט. בג'ורג'יה נערכו בבחירות ביום שלישי שני קרבות מקבילים על המושבים שלה בסנאט, ובשניהם מסתמן שהמועמדים הרפובליקנים לא השיגו יותר מ-50% מהקולות. לפי החוק שם, אם אף מועמד לא משיג לפחות מחצית מהקולות נדרש סיבוב שני. כעת מקווים הדמוקרטים שאם מועמדיהם ינצחו בסיבוב השני, שייערך ב-5 בינואר, הם יוכלו להגשים את תקוותם להשתלט מחדש על הסנאט, במקביל לרוב שיש להם בבית הנבחרים. למעשה לא יהיה זה רוב אמיתי, אלא תיקו 50-50, אך אם ביידן ינצח, קולה של סגניתו קמלה האריס יהיה שובר שוויון בסנאט.