שבדיה, שזוכה לתשומת לב עולמית בשל הימנעותה מהגבלות חמורות על התושבים שלה כחלק מהניסיון לבלום את מגפת הקורונה, דיווחה היום (ה') על שיא במספר הנדבקים ביממה אחת: 8,881.
2 צפייה בגלריה
מלך שבדיה קרל גוסטב ה-16 ו סילביה מלכה מלכת שבדיה בארמון ב שטוקהולם ב 3 בדצמבר
מלך שבדיה קרל גוסטב ה-16 ו סילביה מלכה מלכת שבדיה בארמון ב שטוקהולם ב 3 בדצמבר
מלך שבדיה קרל גוסטב ה-16 ורעייתו, המלכה סילביה. "להיפרד בלי לומר שלום - זו טראומה"
(צילום: רויטרס)
השיא הקודם נרשם בשבוע שעבר, ועמד אז על 7,935. מספר הנדבקים המאובחנים מפרוץ המגפה עומד במדינה הסקנדינבית על כ-350,000. רשויות הבריאות בה הוסיפו כי עוד 91 חולי קורונה מתו, ובכך עלה מספר המתים הכולל בשבדיה ל-7,893. הרשויות ציינו כי הנתון כולל מקרי מוות מכמה ימים.
העובדה ששבדיה נמנעת מסגרים והגבלות חמורות אחרות, ונשענת במקום זאת על היענות התושבים להמלצות מומחי הבריאות, מעוררת סקרנות רבה בעולם, אולם הנתונים המגיעים ממנה אינם חד-משמעיים. בעוד ששיעור התמותה בה גבוה יותר ממדינות סקנדינביות אחרות, הוא נמוך מזה שנרשם במדינות אירופיות שבחרו להטיל סגרים נוקשים על האוכלוסייה שלהן.
אחת הסיבות לתמותה הגדולה יותר בשבדיה לעומת שכנותיה עשויה להיות כישלונה להגן על הקשישים שלה בבתי האבות ובמרכזי הסיעוד, שנמצאים בסיכון מוגבר לחלות בצורה קשה במקרה של הדבקה.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה ב מאלמו שבדיה
בדיקת קורונה ב מאלמו שבדיה
אוספים דגימות קורונה במאלמו. המצב פחות טוב מהשכנות הסקנדינביות, אבל יותר טוב ממדינות אירופיות שכן הטילו סגר נוקשה
(צילום: רויטרס)
היום הודה מלך שבדיה, קרל גוסטב ה-16, כי ארצו לא הצליחה להגן על המבוגרים. "אני חושב שנכשלנו. יש לנו מספר גבוה של אנשים שמתו וזה דבר נורא. זה משהו שכולנו סובלים בגללו", אמר המונרך בן ה-74.
"אתה חושב על כל בני המשפחה שלא יכלו להיפרד לשלום מקרוביהם שהלכו לעולמם", אמר המלך בנאום לערוץ הטלוויזיה השבדי SVT. "אני חושב שזה שאי-אפשר להיפרד בצורה חמה זו חוויה קשה וטראומטית".
בנו של המלך, הנסיך קרל פיליפ שנמצא במקום החמישי בסדר הירושה של כס המלוכה, נדבק בעצמו בקורונה, יחד עם רעייתו הנסיכה סופיה. למלך, יצוין, יש תפקיד סמלי בלבד בשבדיה.
דבריו של המלך מגיעים יום לאחר פרסום מסקנות של ועדת בדיקה עצמאית שהוקמה לבחון את ההתנהלות של הרשויות במשבר הקורונה. הוועדה מצאה ליקויים חמורים בהגנה על המבוגרים בבתי האבות, ואמרה שהממשלה לא הייתה מוכנה להתמודד עם מגפה.
שיעורי התמותה הגדולים בבתי האבות מחזקים כעת את הביקורת כלפי הממשלה בשטוקהולם. סקר שפרסם היום העיתון היומי Dagens Nyheter הראה כי רק שליש מהשבדים מביעים רמת אמון גבוהה בהתנהלות הרשויות בכל הנוגע למשבר. מדובר בירידה לעומת 42% שהביעו אמון רב בממשלה במרץ ומשיא של 56% בתקופה הרגועה יחסית שבין שני גלי ההתפרצות בקיץ.