כדי להבין את מופע ההתנשאות של ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) בשבוע שעבר בוועדה המסדרת בכנסת צריך ללכת כמה שנים אחורה, אל העימות הטלוויזיוני לקראת בחירות 2015. "צריך לשקם אותך", סנט אז יאיר לפיד באריה דרעי. האולפן שתק. דרעי נפגע. לפיד ראה כי טוב. כמה שנים אחר כך הוא פנה לשר דודי אמסלם מעל הדוכן במליאה ושאל אותו בטון מזלזל: "למה אתה מדבר ככה? קורא לאנשים מניאק? זה לא יפה".
הטון המתנשא והבעות הפנים שליוו אותו לא היו מקריים. במחקריו רואה לפיד שהמצביע הפוטנציאלי שלו סולד מדמויות כאמסלם, אוסנת מארק ואחרים - ליתר דיוק: הוא סולד מהייצוג התקשורתי שמודבק להן – וצמא להתנשאות עליהן. גם בהשבעת הממשלה בשבוע שעבר לפיד לא התאפק, ובגלל קריאות הביניים עלה לשניות ספורות לדוכן כדי לומר שהוא מתבייש, מתנצל בפני אמו ומוותר על נאומו. מחווה אצילית, עאלק.
בעצם הוא אמר לצופים בבית: מה פתאום שאני אתגושש עם אנשים כאלה לא מתורבתים שמפריעים לאנשים לדבר. ברשתות מיהרו להזכיר לו שכשהיה באופוזיציה התנהגו חבריו למפלגה בדיוק באותה דרך. אז, משום מה, הוא לא מצא סיבה להתנשא עליהם.

וכך אנו מגיעים למופע של ח"כ טופורובסקי בשבוע שעבר. לכאורה מדובר היה בעוד דיון שגרתי בוועדה המסדרת. האופוזיציה מחתה על פגיעה בדמוקרטיה ורמיסת הכללים, אבל ראש הוועדה קצר הרוח העיף ח"כים החוצה, מבקיע בכל מחיר לכיוון סוף הדיון. בין השאר הוא "טעה" בשמה של גלית דיסטל אטבריאן וכינה אותה "חגית". זו הייתה שגיאה מכוונת, מקטינה, מהסוג שנקט מנחם בגין כש"טעה" בשמו של דודו טופז למחרת נאום הצ'חצ'חים.
טופורובסקי לא אפשר לאיש לדבר, הוציא בסיטונות ח"כים מהדיון והשתמש באותה התנשאות לפידית. "אני לא שואל אותך", ענה לח"כ שלמה קרעי שמחה על התנהלותו. הוא קטע את מיקי זוהר, זלזל בקטי שטרית ולא התייחס לדוד ביטן שניסה להסביר לו שמדובר בפגיעה בדמוקרטיה. "אתם שמים אותנו להיות אופוזיציה לוחמת יותר ממה שחשבנו", קרא ביטן, ואני בתגובה צועקת על טלוויזיה: אתה לא רואה שזה בדיוק מה שהם רוצים? שאתם תמשיכו לצעוק והם ימשיכו להתנשא?
מורן עג'מימורן עג'מימושיק שמע
בכל הזמן הזה ישב בוועדה חבר אופוזיציה ששתק ללא מעש. ניר ברקת. אילו נטש את הדיון והבהיר שככה לא מתנהלים בדמוקרטיה, המצב יכול היה להראות אחרת.
ברקת הוא רק דוגמה ושם קוד לאחרים בגוש הימין שמייצגים פרופיל דומה: אנשים שלא סובלים מהתיוג שיש עתיד מנסה לבסס. הם האנשים שיכולים לשמור על חברי סיעתם ועל מחצית מהציבור ישראל. אם תרצו, הם צריכים להוות השכפ"ץ של הח"כים שאותם מנסים להגחיך. המוניטין שלהם ינטרל את התיוג. הם גם יזכו בכל הקופה.
  • מורן עג'מי היא דוברת ויועצת פוליטית, חוקרת דעת קהל בישראל
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com