ראש ממשלת הולנד מרק רוטה קרא היום (ג') לאזרחי המדינה לכבד את העוצר הלילי שהוטל במסגרת הגבלות הקורונה, והדגיש שהוא הכרחי למאבק במגפה. רוטה אמר את הדברים אחרי שבית משפט במדינה פסק הבוקר שאין בסיס חוקי להמשך העוצר.
ממשלת הולנד, שמתמודדת עם ביקורת רבה על ההתנהלות במשבר, ספגה היום מכה תדמיתית נוספת: בית המשפט קבע שהממשלה לא הצליחה להבהיר מדוע הכרחי להפעיל את סמכויות החירום בשלב הזה של המגפה. בית המשפט המחוזי בהאג קבע שהעוצר הוא "הפרה מרחיקת לכת של חופש התנועה והפרטיות", ומצמצם בעקיפין את הזכויות לחופש האספה וההפגנה. "זה דורש הליך קבלת החלטות זהיר ביותר", מסר בית המשפט בהאג.
8 צפייה בגלריה
נזקי המחאה בהולנד
נזקי המחאה בהולנד
בהתפרעויות נגד הגבלות הקורונה בהולנד
(צילום: AP)
הממשלה של רוטה הודיעה שתערער על ההחלטה לבית המשפט העליון. בית המשפט המחוזי בהאג הודיע שיקבע בהמשך היום אם העוצר צריך להימשך עד לדיון בעליון. "אנחנו נעשה מסיבה הערב", אמר דובר של ארגון מחאה שמתנגד לסגר, בתגובה להחלטת בית המשפט המחוזי בהאג. "אני שמח וחש הקלה מכך שהצדק בהולנד עדיין קיים".
מרק רוטה משוכנע שהעוצר הכרחי כדי למנוע מהמגפה להמשיך להתפשט, לאור המוטציות המדבקות של הנגיף. "זה יהיה מאוד לא חכם להסיר את העוצר בשלב הזה", אמר רוטה. "הטלנו אותו כדי לשלוט על הקורונה כמה שאפשר, וכדי שנוכל לקבל בחזרה את החופש שלנו בדרך בטוחה". רוטה אמר שממשלתו מנסחת חוק שעוצר בסמכויות חירום ויעניק לעוצר תוקף חוקי נרחב, וקרא להולנדים להקפיד על שמירת מרחק ולהישמע להנחיות.

8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה רוטה
ראש הממשלה רוטה
ראש הממשלה רוטה
(צילום: AFP)
המכון ההולנדי לבריאות הציבור, RIVM, אמר שכל הגבלות הקורונה, כולל העוצר, סייעו להגביל את התפשטות המגפה, למרות התפשטותן של מוטציות מדבקות יותר – בראשן המוטציה הבריטית. RIVM מסר היום שהמוטציה הבריטית אחראית ליותר משני-שלישים מהנדבקים החדשים, ושאותם מאובחנים הדביקו בממוצע יותר מאדם אחד. לפי RIVM מצב התחלואה השבוע יציב, אך פחות אנשים מוכנים להיבדק בגלל תנאי מזג האוויר.
העוצר הלילי דורש מההולנדים להישאר בבתים מ-21:00 עד 04:30, למעט במקרים מיוחדים ודחופים. בשבוע שעבר העוצר הוארך עד 3 במרץ לפחות. כשהולנד הודיעה ב-23 בינואר על העוצר – הראשון במדינה מאז מלחמת העולם השנייה – פרצו מהומות חריגות בהיקפן שנמשכו כמה ימים. מתנגדי הסגר התפרעו ברחובות כמה ערים. העוצר הוטל כשהולנד נמצאת בסגר והפאבים, המסעדות והעסקים שאינם חיוניים סגורים כבר חודשים.
8 צפייה בגלריה
הפגנה ב אמסטרדם הולנד נגד עוצר קורונה 21 בינואר
הפגנה ב אמסטרדם הולנד נגד עוצר קורונה 21 בינואר
בחודש שעבר: הפגנה נגד הסגר בהולנד
(צילום: AFP)
בהולנד, שבה חיים 17 מיליון תושבים, התגלו יותר ממיליון נדבקים בקורונה מתחילת המגפה. מספר המתים מקורונה בהולנד עומד על 14,843 בני אדם.
בחודש שעבר, עוד לפני הטלת העוצר, הודיעה ממשלתו של רוטה על התפטרותה – אחרי שאלפי הורים הואשמו בטעות בהונאת מס. התפטרות הממשלה הייתה צעד סמלי של קבלת אחריות, על רקע העובדה שבהולנד ממילא נועדו להיערך בחירות בחודש מרץ, וההתפטרות לא תגרור את הקדמת הבחירות. ממשלת רוטה מוגדרת כעת ממשלת מעבר.