בבריטניה זועמים על ממשלתו של בוריס ג'ונסון אחרי שהרשויות הודיעו כי בעקבות תקלה טכנית כמעט 16,000 בני אדם שאובחנו כנשאים של נגיף הקורונה לא נספרו במערכת במשך ימים ארוכים.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסיבת עיתונאים
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסיבת עיתונאים
ג'ונסון. בלייבור האשימו ב"התנהלות כאוטית"
(צילום: MCT)
מעבר לעובדה שהתקלה גרמה להמעטה בערכה האמיתי של התפשטות הנגיף באזור אנגליה, מערך החקירות האפידמיולוגיות לא קיבל את פרטי הנדבקים – ובכך איבד זמן יקר במאמציו לאתר בני אדם שנחשפו לנשאים וייתכן שנדבקו בעצמם והדביקו אחרים.
הרשויות הודיעו הבוקר ש-15,841 נדבקים שאובחנו בין 25 בספטמבר ל-2 באוקטובר אמנם קיבלו בעצמם את תוצאות הבדיקות החיוביות, אך פרטיהם לא נספרו במערכות הממוחשבות ולא דווחו למערך החקירות הבריטי שפועל לאתר את האנשים שהיו עמם במגע.
מספרי הנדבקים שפוספסו נוספו באופן מלאכותי ליומיים האחרונים, כך שביום שבת מדווחת כעת בריטניה על 12,872 נדבקים מאומתים, וביום ראשון על 22,961. כלי תקשורת בממלכה מדגישים שחישוב הנדבקים שפוספסו בימים שבהם אובחנו בפועל מקפיץ את מספר הנדבקים האמיתי בשבוע שעבר. יו פים, עורך מדור הבריאות ברשת BBC, ציין שהמספרים בשבוע שעבר "קרובים יותר ל-11,000", מאשר לכ-7,000 ביממה כפי שדווח אז.
3 צפייה בגלריה
עם מסכות מסכה ב ניוקאסל ניוקסל בריטניה שם היה זינוק ב קורונה
עם מסכות מסכה ב ניוקאסל ניוקסל בריטניה שם היה זינוק ב קורונה
עם מסכות בניוקאסל. גל שני בממלכה
(צילום: AFP)
בכלי התקשורת הבריטיים מדווחים כי מקור התקלה הוא בטבלת האקסל שבה השתמשו פקידי הרשויות כדי לאסוף את הדיווחים על תוצאות חיוביות מהמעבדות שמפענחות את הבדיקות. הפקידים השתמשו בטבלה אחת בלבד שהקובץ שבה אוחסנה הגיע לגודלו המקסימלי – דבר שמנע תוספת אוטומטית של חלק משמות הנדבקים החדשים. לאחר שהתקלה זוהתה, הפקידים פתרו אותה בכך שפיצלו את הטבלה לכמה טבלאות קטנות יותר בקבצים נפרדים.
התקלה הזו מצטרפת לשורת מחדלים נוספים בחודשים האחרונים במערך הבדיקות והחקירות האפידמיולוגיות בבריטניה. בריטים רבים דיווחו למשל על קשיים בהזמנת תורים לבדיקה. חלק מאלו שכן הצליחו להזמין את התור נשלחו לבצע את הבדיקה במרחק גדול מביתם.
בממשלתו של בוריס ג'ונסון הודו היום כי ייתכן שהעיכוב שגרמה התקלה בפעילותו של מערך החקירות האפידמיולוגיות עלול היה להביא לנדבקים נוספים בממלכה. "ייתכן מאוד שהיו כאלה", אמרה שרת העבודה הבריטית ת'ריס קופי בראיון לרשת "סקיי ניוז".
3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בדיקה ב בית חולים ב גלזגו בריטניה
בדיקות קורונה בדיקה ב בית חולים ב גלזגו בריטניה
ערכות בדיקה של הנגיף בגלזגו. קשיים בזימון תורים
(צילום: רויטרס)
ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אמר היום שאינו יודע לנקוב במספר המדויק של אנשים שמערך החקירות האפידמיולוגיות אמור היה כבר להגיע אליהם, אילו לא היה עיכוב בדיווח על אלפי הנדבקים.
"מה שאני כן יכול לומר שהוא שברור שיוצרים קשר עם כל האנשים האלה. הדבר החשוב הוא שכולם – בין אם הם בקבוצה הזו או באופן כללי – ייכנסו לבידוד", אמר ג'ונסון. דוברו של ראש הממשלה הודיע היום כי נערכת כעת חקירה שמטרתה לבדוק מדוע התקלה "לא זוהתה מוקדם יותר".
במפלגת הלייבור תקפו את ממשלתו של ג'ונסון, ושר הצללים שלה לענייני בריאות, ג'ונת'ן אשוורת', תיאר את התנהלות הממשלה כ"כאוטית". הוא אמר שתושבי הממלכה מודאגים בצדק, וקרא לשר הבריאות מאט הנקוק, שצפוי לנאום בהמשך היום בפרלמנט, להסביר "מה לעזאזל קרה".
בריטניה, נזכיר, מתמודדת עם גל התפרצות שני של הנגיף, ובשל כך הטילה בסוף החודש שעבר הגבלות חדשות, בהן איסור על פעילות פאבים ומסעדות בשעות הלילה. ג'ונסון הבהיר אז שלא מדובר בסגר נוסף, אך הזהיר שאם התושבים לא יצייתו להנחיות החדשות, ייתכן שיהיה צורך להגביר את "עוצמת האש", כלשונו. נכון להיום מדווחת בריטניה על 533,397 נדבקים שאובחנו מפרוץ המגפה, ועל 42,350 מקרי מוות.