שר הביטחון בני גנץ הגיע הבוקר (רביעי) לטקס בבית העלמין הצבאי בקריית שאול בתל אביב ופנה למשפחות השכולות: "תסלחו לי אם אדבר הפעם לא רק על הנופלים אלא גם עלינו - החיים". הוא קרא לאחדות בעם: "אם חלילה נתפצל לתתי-שבטים, נקל על אויבנו". לדבריו, "סביבנו טמונים כ-3,000 חללים ששילמו בחייהם במערכה הממושכת. יש בהם דתיים וחילוניים, גברים ונשים, סטרייטים ולהט"בים, שמאלנים וימנים. איש לא שאל אותם לעמדתם הפוליטית לפני שיצאו לקרב".
‏בסיום הטקס גנץ הסתובב בין הקברים ושוחח עם נציגי המשפחות השכולות. אחד האנשים במקום התייחס לאירוע שבו נכה צה"ל, איציק סעידיאן, הסובל מפוסט טראומה הצית את עצמו ונפגע אנושות, ואמר לגנץ: "נכה צה"ל שרף את עצמו במשמרת שלך". גנץ הגיב: "הדבר נבחן, תקלות יתוקנו".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בבית העלמין בקריית שאול ביום הזיכרון
בני גנץ בבית העלמין בקריית שאול ביום הזיכרון
"אם נתפצל לתתי-שבטים, נקל על אויבנו". גנץ בקריית שאול
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ עם המשפחות השכוחות בבית העלמין בקריית שאול ביום הזיכרון
בני גנץ עם המשפחות השכוחות בבית העלמין בקריית שאול ביום הזיכרון
גנץ הסתובב בין המשפחות השכולות
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
איציק סעידיאן
איציק סעידיאן
"הדבר נבחן והתקלות יתוקנו". גנץ על איציק סעידיאן שהצית את עצמו
(מתוך פייסבוק )
בנאומו ציין שר הביטחון כי ישראל היא "מדינה מיוחדת". "אנחנו מתכנסים ומתאחדים במלחמות, בטרגדיות, בימי זיכרון, לפעמים גם בהישגים לאומיים. בזמנים אחרים, אנחנו יותר ויותר שוכחים את הערבות, הרעות. בתקופה האחרונה אנו עדים לשיח מפלג שהולך וגובר, לעיתים נדמה כי מה שהיה פעם קדוש, היה ואיננו".
שר הביטחון התייחס בדבריו לאירוע שבו תומכים של ראש הממשלה בנימין נתניהו הפגינו מחוץ לבית משפחתו של סרן תם פרקש, שנפל בהתרסקות מסוקו במהלך קרב בגבול הצפון מלחמת לבנון השנייה. "הורים שכולים נאלצו לספוג השנה חיצי תרעלה שביזו את כבוד חללינו. אלה דברים שאי אפשר, ואסור, להישאר אדישים אליהם". בין היתר איחלו אותם מפגינים להוריו של תם מוות של ילד נוסף: "עוד אחד כזה". לאחר מכן חלק מהמפגינים התנצלו.
גנץ אמר למשפחות השכולות: "אני מכיר את הפצעים שנפערים ואינם מגלידים, אך איני מתיימר לחוש את עומק הכאב שמלווה אתכם, בני המשפחות השכולות בכל יום, בכל שעה. כאב שאין לו מזור. עבורכם, כל יום הוא יום זיכרון. מי שלא חווה שכול, אינו יכול להבין את עוצמות הכאב. אבל כולנו כאחד מחבקים ועוטפים אתכם באהבה ובהוקרת תודה לאומית וגם אישית".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בבית העלמין בקריית שאול ביום הזיכרון
בני גנץ בבית העלמין בקריית שאול ביום הזיכרון
שר הביטחון בני גנץ ורעייתו רויטל. "מה שהיה פעם קדוש, איננו"
(צילום: מוטי קמחי)


הוא ציין כי השנה נגע בליבו אביו של סמ"ר עמית בן יגאל, ברוך. "רגע אחד שנחרט בליבי השנה - כשברוך, אביו של חייל גולני שנהרג בפעילות מבצעית, עמד בעצרת לזכרו, ימים אחרי שבג"ץ פסק שלא ניתן להרוס את בית המחבל שהרג את בנו. ברוך עמד בכאב, מחה נגד ההחלטה, אך קרא למפגינים לכבד את החלטת בית המשפט". באותה הפגנה קטע אבי הלוחם קריאות "מוות לערבים". "במותם ציוו לנו לא רק את עצם החיים, אלא גם את האחדות והכבוד האחד לשני".
שר הביטחון שב וקרא לאחדות בעם ואיחוי הקרעים בו. "עלינו לזכור ולהזכיר שעם אחד אנחנו. אויבינו לא מבחינים בינינו, ובכולנו הם מבקשים לפגוע. הם לא מפסיקים לאתגר אותנו ולחפש סדקים - ומולם, צה"ל חזק יותר מתמיד, נחוש כפי שהיה תמיד ולוחמיו פועלים באותה רוח הקרב שהייתה לאורך שנים".
"אזרחי ישראל, אם לא למעננו נתאחד, נעשה זאת בשם מורשתם וכבודם של הנופלים על הגנת הארץ ולמען הדור הבא. ננסה לרקום מחדש את החוטים שנפרמו, למצוא את המשותף לא רק בבתי העלמין, אלא גם בבתי הספר, לא רק בשדה הקרב, אלא גם ברחובות הערים ובפרלמנט. גם אם לא נסכים תמיד על הדרך - נישאר על השביל, נישאר אחים".