כמה דקות אחרי שבכירת ימינה ח"כ איילת שקד תקפה באולפן ynet את התנהלות הממשלה מול משבר הקורונה, הגיב לדברים ח"כ שלמה קרעי מהליכוד. לדבריו, "בואו לא נשכח כולנו את בנט ושקד, שבחודש מאי קראו לפתוח את הסגר ואת כל המשק. תמיד חוכמה בדיעבד זה משהו".
- אבל גם ראש הממשלה נתניהו אמר אז "תעשו חיים". "נכון. קודם כל ראש הממשלה נכנע ללחץ הזה שהיה בזמנו לפתוח את המשק ומיד, גם מצד בנט וגם מצד גורמים אחרים".
- ככה מנהלים מדינה? נכנע ללחץ ופתח את המדינה? "ראש הממשלה, גם בתקופה הזאת כשהוא מנסה להגביל התקהלויות, מנסה שלא יהיו שום החרגות במרחב הציבורי, גם ככה לא עובד לו כשהאופוזיציה שיושבת איתנו לא נותנת ולא מאפשרת להתמודד בצורה מיטבית".
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט
ועידת המשפט
שר המשפטים ניסנקורן והיועמ"ש מנדלבליט. "תלו את המגבלה בכך שהמשק יהיה סגור"
(צילום: מוטי קמחי)
- אז אם זה היו תלוי בכם הייתם עושים סגר חונק יותר? "הגבלת התקהלויות, תוך כמה שפחות פגיעה בכלכלה".
- ומי מונע מכם לעשות את זה עכשיו? "מנדלבליט וניסנקורן המציאו מצב חירום מיוחד, והם תלו את המגבלה על ההתקהלויות שזה יהיה אחיד בכל המרחב הציבורי. הם תלו את המגבלה הזאת רק כשכל המשק יהיה סגור. לצערנו אנחנו בממשלה שלא כל אחד יכול לקבל החלטות בצורה אופטימלית ומיטבית וכשיש לנו גיס חמישי בפנים שמנסה למשוך ואומר 'אנחנו מושכים לכיוון המצביעים שלנו', זה מונע מאיתנו לקבל החלטות מושכלות.
"הממשלה הזאת קמה למטרה הכמעט בלעדית להילחם בקורונה, ואם כדי להילחם בקורונה ולצמצם את השריפה ולהשתלט עליה ולמנוע את השריפה אנחנו צריכים גם לקבל מהלכים שהם לא הכי מושכלים וחכמים בגלל שכחול לבן מתעקשים ולא מאפשרים, אז זה מה שאנחנו נעשה. אבל המטרה שעומדת בפנינו היא להילחם בקורונה ולנצח את המגפה הזאת. אם יהיו כל ההחרגות וההפגנות וההתקהלויות - בסוף יהיה אסון מאוד כבד".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
רה"מ נתניהו ושר הביטחון גנץ. "אנחנו כבר בתוך מערכת בחירות"
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
- פעם הייתם אומרים "גיס חמישי" על הרשימה המשותפת, היום אתם אומרים את זה על כחול לבן וניסנקורן. "הרשימה המשותפת זה גיס חמישי של מדינת ישראל, זה לא בממשלה. זה גיס חמישי של אנשים תומכים בטרור, מחבקי שהידים. אני אומר כאן ועכשיו, אנחנו כבר בתוך מערכת בחירות. כחול לבן מפירים את ההסכם ומצביעים נגד הממשלה. מיקי חיימוביץ' מצביעה נגד ההנחיות של הממשלה וכל החברים בכחול לבן שתוקעים מקלות בגלגלים של הטיפול בקורונה מובילים אותנו לדצמבר שתקציב לא יעבור כאן".
- עכשיו כחול לבן הם אלה שתוקעים את התקציב? יש תקציב מוכן ל-2021 שאתם רוצים להעביר והם תוקעים אותו? "אני אמרתי, הם תוקעים את הממשלה הזאת. אי אפשר להמשיך לעבוד עם ממשלה כזאת ואין טעם לאשר תקציב עם כחול לבן כשהם מונעים מהממשלה לתפקד".
- האם אתה יכול להגיד לנו שעובדים על התקציב או שאתה אומר שלא צריך להעביר תקציב כי הפוליטיקה יותר חשובה? "אז אני אומר לך, מדינת ישראל - זה מה שחשוב לנו. להעביר תקציב ולהתנהל כאילו הכול בסדר וכאילו הכול טוב בממשלה ואפשר לעבוד בממשלה זו הרי בדיחה. אין טעם להעביר תקציב ולאפשר לממשלה הזו להמשיך לעבוד בצורה הזאת שכחול לבן לא מאפשרת לראש המשלה לעבוד בצורה מיטבית".
- אז אתה אומר שלא תעבירו תקציב כדי שלא יחשבו שהכול בסדר בממשלה? "קודם כל העברנו מיני תקציב שמאפשר לפעול. דבר שני, אם אנחנו מעבירים תקציב זה אומר שהממשלה הזאת ממשיכה לפעול ושבני גנץ ייכנס לראשות הממשלה ושכחול לבן ישתלטו על הממשלה כשהם לא נותנים לממשלה הזאת לתפקד. הם מונעים ממנה לפעול למטרה היחידה שבשבילה הממשלה הזאת קמה - לפעול בנושא הקורונה. הם משתפים פעולה עם מנדלבליט וכל מה שמעניין אותם זה הפגנות".
- העובדות הן שנמנעתם מלהפיל על המגזר החרדי את הדיפרנציאציה כי דרעי דפק לכם על השולחן וליצמן התפטר, וכך הגענו לסגר כללי. "העובדות הן שכל צד פוליטי משך לכיוון שלו. כחול לבן רצו הפגנות, החרדים אמרו 'אם להם מותר הפגנות אנחנו רוצים משהו אחר'. אנחנו לאורך כל הדרך אומרים קו אחיד - הנחיה אחת לציבור - לא לצאת מהבית אלא אם כן מדובר בצורך חיוני או לעבודה ולמנוע התקהלויות".
- אז העסקים נסגרו בגלל ההפגנות? "לא, העסקים נסגרו כדי שנוכל להגביל התקהלויות, בלי זה היועמ"ש מנדלבליט והשר ניסנקורן לא היו מאשרים".
- מה תגיד לכל בעלי העסקים שפגעתם להם עכשיו בפרנסה? "בעניין הפרנסה, ישבנו מאות שעות של דיונים בוועדת הכספים, והעצמאים מקבלים פיצויים עד רבע מיליון שקל בחודש ומענק סוציאלי ופטור מארנונה. העסקים נסגרו בגלל המצב הבריאותי. את העסקים הקטנים שאולי יש אפשרות לפתוח, שר המשפטים והיועמ"ש לא מאפשרים לממשלה לפתוח אותם ולהגביל התקהלויות מהצד השני".
3 צפייה בגלריה
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
השרה גמליאל. "חמור ביותר להסתיר מידע"
(צילום: אבי מועלם)
בהתייחסו להפרת הנחיות הסגר מצדה של חברתו למפלגה השרה גילה גמליאל, אמר ח"כ קרעי: "לעצם ההפרה, זה לא נראה טוב. זה רע מאוד בעיני הציבור. כחבר ועדת החוקה אני אומר לך שיכול להיות שיש לה צידוק חוקי כי כשכל אחד משך לכיוון שלו בוועדה, בסוף הכניסו היתר שאפשר לעבור ממקום שהייה אחד למשנהו וזה לצערי הדבר שמותר.
"אם היא שיקרה בחקירה האפידמיולוגית, לא גילתה את המידע, התחמקה מהחקירה, זה חמור ביותר וראש הממשלה צריך לקבל את ההחלטות שלו. אני לא מפטר את החברים שלי, בטח לא בשידור. אני אומר שזה חמור ביותר להסתיר מידע בחקירה אפידמיולוגית תוך סיכון בריאות הציבור".