ח"כ איילת שקד (ימינה) אמרה הבוקר (יום ג') כי ממשלת האחדות של הליכוד וכחול לבן פוגעת במגזר הפרטי מתוך מטרה לעצור את ההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ממשלת ישראל לקחה את העסקים הקטנים במדינת ישראל כבני ערובה כדי לחדול מההפגנות, לצערי מתערבבים גם שיקולים פוליטיים בהחלטות האלה", אמרה שרת המשפטים לשעבר בריאיון באולפן ynet.
4 צפייה בגלריה
חנויות סגורות וריקות מקונים ברחוב בלפור בת ים
חנויות סגורות וריקות מקונים ברחוב בלפור בת ים
חנויות שנסגרו בבת ים. "הביאו אותנו לגל שני אגרסיבי בגלל החלטות שגויות"
(צילום: אסף קמר)
עיקר קצפה של שקד יצא נגד החלטת ועדת החוקה של הכנסת, שאישרה בשבוע שעבר תקנות חירום בנוגע להתקהלויות בזמן הסגר המלא ובכללן מניעת פתיחת עסקים קטנים. כבר בדיון טענה ח"כ שקד כי ההחלטה בנושא נועדה לא להכשיר קיום הפגנות. "הממשלה הזאת מתקוטטת ומסוכסכת, במקום להילחם בקורונה השרים נלחמים אחד בשני והביאו אותנו לגל שני אגרסיבי בשורה של החלטות שגויות", אמרה הבוקר בכירת ימינה.
היא הוסיפה: "לציבור אין אמון בממשלה וכדי להצליח ולנצח את המגפה הזאת, ואפשר, צריך קודם כל אמון של הציבור בהנהגה. אין ניהול, אין מנהיגות, ולכן אני חושבת שעדיף למדינת ישראל שהממשלה הזאת תלך הביתה. לצערי, רואים שגנץ דבוק עם דבק מגע לכיסא, גם עם שפכטל אי אפשר לגרד אותו, הם מושכים זמן".
- גם אתם נדבקתם בשפכטלים לכיסא. "לא. אני חושבת שהממשלה שאנחנו היינו חברים בה ארבע שנים הייתה ממשלה מתפקדת, טובה, שניהלה בסך הכול בהרמוניה את המדינה".
- אין כמו להיות שר ביטחון כמו בנט בתוך ממשלת מעבר רק כדי לא לזוז. "אין מה להשוות את הממשלה הקודמת לממשלה הזאת. צריך לדעת גם ששורה של החלטות שהם קיבלו, גם בימים האחרונים, כולל הסגר המלא-מלא הזה היא החלטה שלא הייתה צריכה להיות גזרת המציאות. 80% מהזמן הם התעסקו בהפגנות ולא בעסקים הקטנים וגם לא במגזר העסקי שקורס. הממשלה הזאת של ניסנקורן ונתניהו חתומה בסופו של דבר על פשע נגד אזרחי ישראל, כי סגרו דברים שלא צריך ומתעסקים כל הזמן בדברים לא ענייניים.
"היה אפשר להשאיר עסקים קטנים עד 10 אנשים שלא מקבלים קהל - פתוחים. בסגר של מרץ שהצליח מאוד וירדנו לעשרות בודדות של חולים, השאירו 30% מהמגזר הפרטי ועסקים קטנים עד 10 אנשים מכיוון שבתקנות מותר להתקהל עד 10 אנשים. אז שאלתי בוועדה בשבוע שעבר למה עסקים קטנים לא יכולים להמשיך לעבוד ולאף אחד לא הייתה תשובה. התשובה היחידה שניתנה על ידי גורמי המקצוע זה שאפשר יהיה לאסור את ההפגנות רק אם לא פותחים את העסקים באופן רוחבי".
4 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
מעצר בהפגנה נגד נתניהו בתל אביב. "גם להפגנות צריך להיות מתווה"
(צילום: רויטרס)
-אז לדעתך צריך לאשר גם את פתיחת העסקים וגם את ההפגנות? "צריך להבין, איסור ההתקהלויות הוא איסור נכון, צריך לשים זאת על השולחן. צריך להקפיד להיות עם מסכות כל הזמן ולאסור התקהלויות והפגנה זו התקהלות. אתמול ראיתם את ההלוויה הגדולה של האדמו"ר מפיטסבורג, ראו שזו התקהלות אסורה ומופקרת וכך גם הפגנות. אי אפשר לאשר הפגנות של עשרות אלפי אנשים. גם להפגנות צריך להיות מתווה, בקבוצות יותר קטנות, עם מרווחים ועם מסכות".
- לפני החג הודעתם שתתמכו בכל מתווה חוקי שימנע הפגנות גם אחרי הסגר. "אני אסביר, לא ימנע אלא יגביל. אנחנו לא רצינו שהממשלה תעשה מה שהיא עשתה וזה לקחת את הכלכלה בישראל ואת המשק הישראלי ואת העסקים הקטנים בישראל בני ערובה של ההפגנות. זה מה שניסינו למנוע. אמרנו שיעשו מתווה להפגנות במנותק מההגבלות שמשיתים על העסקים כי הפגנה זו התקהלות גדולה".
- בשבוע הבא פתיחת מושב הכנסת, לפיד ויעלון יעלו להצבעה אי אמון קונסטרוקטיבי. אתם תיקחו חלק במהלך? "אין דבר כזה, משתי סיבות: אנחנו לא נשב בממשלה שנתמכת על ידי הרשימה המשותפת, אז מדובר בקשקוש, ספין. דבר שני, כחול לבן כפי שאמרתי דבוקים לכיסא שלהם".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
יו"ר ימינה בנט. "יכול לעשות את תפקיד רה"מ בצורה טובה"
(צילום: אופיר יצחק)
ברקע הסקרים שמנבאים למפלגת ימינה 22-21 מנדטים בבחירות הבאות, אמרה ח"כ שקד: "אנחנו לא משחקים במשחק הזה של 'כן ביבי', 'לא ביבי'. אין כבר גוש ימין ושמאל, יש גוש ביבי ויש גוש אנטי-ביבי, ואנחנו לא שייכים לאף גוש. ימינה היום היא מפלגה עצמאית בהחלט, היא אלטרנטיבה שלטונית, ואני חושבת שבבחירות הבאות בנט צריך להיות המועמד לראשות הממשלה, בוודאי שלנו ושל הימין. אני חושבת שהוא יכול לעשות את התפקיד הזה בצורה טובה.
"אני חושבת שאחרי שנצא מהגל הזה, הדבר הנכון עבור המדינה זה ללכת לבחירות. צריך להבין את עומק הכישלון, יצאנו מהגל הראשון ובאותה תקופה הם לא בנו שום דבר שצריך כדי לטפל בגל השני. לא מערך בדיקות מהירות, לא חקירות אפידמיולוגיות, לקחו פרויקטור ולא נתנו לו לעבוד".
- הכול ידוע, השאלה על מי תמליצו לראשות הממשלה? צריך 61. "צריך בחירות ורק אחר כך לראות מספרים. אנחנו נמליץ על נפתלי בנט, זו דעתי לפחות".
- נתניהו מפחד ללכת לבחירות עכשיו בגלל המספרים שלכם? "אני לא יודעת מה השיקולים שלו, אני חושבת שהממשלה הזאת לא מתפקדת. מעולם לא הייתה קואליציה שכל היום כל אחד תוקף את השני, שרים וחכים מכחול לבן תוקפים את הליכוד ולהפך. יו"ר הקואליציה אומר כל יום שצריך ללכת לבחירות, השרים עצמם אומרים בשיחות סגורות וחלקם בשיחות פתוחות, עיין ערך אסף זמיר שהתפטר ואמר שההחלטות מתקבלות לא בצורה עניינית".
- השאלה האם נפתלי בנט מסוגל בנקודת הזמן הזאת לנהל מדינה? "אני חושבת שנפתלי בנט בהחלט מסוגל ומתאים. יש לו גם ניסיון, יש לו גם יכולות ואני חושבת שהוא מסוגל לאחד את העם. אנחנו במצב לא טוב, הרבה אנשים בדיכאון, עצובים, זה לא פשוט הסגר הזה, אבל אפשר לצאת מזה. מדינות רבות, עם אנשים פחות מוכשרים ממדינת ישראל, הצליחו לנצח את הקורונה ולקיים שגרה לצדה. עם ניהול נכון והנהגה אנחנו יכולים לצאת מהמשבר הזה".
- בנט יעשה בדיקות מהירות יותר מנתניהו? "יש היום סטארטאפים ישראליים רבים שכבר אוחזים בטכנולוגיה, צריך רק לנהל את זה כמו שצריך. צריך לקנות את הבדיקות האלה, לקחת ערים שלמות, לבדוק את האזרחים ולהוציא אותנו מהברוך הזה".
- אבל יכול להיות שבבחירות נבין שוב שאתם מפלגה מגזרית? "אנחנו מפלגה כלל מגזרית, רואים את זה בסקרים היום. אנחנו מסתובבים בארץ כל הזמן, כל הזמן מצטרפים אנשים מכל מיני מגזרים, חילונים, דתיים, גם חרדים. ימינה זו מפלגה שפונה לכלל הציבור בישראל, היא מורכבת מליבה ערכית של הציונות הדתית וזה בסדר גמור. אפשר, מה שנקרא, לעבוד כולם יחד".
4 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
"סגר ממושך ירסק את המדינה". ח"כ שקד באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)
על אמירתו של ראש הממשלה נתניהו באחד מדיוני קבינט הקורונה שלפיה היציאה מהסגר הנוכחי יכולה להימשך גם חצי שנה עד שנה, ציינה שקד: "זה ירסק את המדינה, את הכלכלה ואת החברה. צריך להבין, לסגר הזה יש השלכות חברתיות קשות. זה כישלון ניהולי ממדרגה ראשונה אם נגיע לשם, ואני מאוד מקווה שבשבוע הבא יחליטו לפתוח שוב את המגזר הפרטי שאינו מקבל קהל".
שרת המשפטים לשעבר סירבה להתייחס למתקפות עליה ועל בנט מבית משפחת ראש הממשלה, וגם בנוגע להפרת הסגר מצדה של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל בררה את מילותיה בקפידה: "אני לא רוצה להוסיף שמן למדורה. ברור שנבחר ציבור, בוודאי מי שמקבל החלטות וגוזר את הגזירות, צריך בימים אלה לתת דוגמה אישית. אלה עניינים שלהם ואני לא רוצה להתערב. אני עם חלק מההנחיות ממש לא מסכימה, אבל נשמעת להן.
"לנו זה לא קרה. פרסמו מפירי הנחיות מישראל ביתנו, הרבה מאוד מהליכוד, יש עתיד, אבל אין ימינה. היא הייתה קולגה שלי הרבה שנים, החדר שלה סמוך לחדר שלי. אני אומרת באופן ברור: מי שיושב בממשלה ומקבל החלטות על האזרחים צריך בעצמו לעמוד בהן".