בליכוד משיבים אש לאחר הודעת יו"ר כחול לבן שמובילה לטלטלה בקואליציה: לאחר ששר הביטחון בני גנץ הודיע היום (א') כי קיבל החלטה להקים ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות וכלי השיט, אמרו בליכוד כי "גנץ ממחזר צוללות כדי לקושש קולות בזמן שהמפלגה שלו עסוקה במריבות פנימיות". בכך התייחסו בליכוד להחלטת שר המשפטים אבי ניסנקורן להחרים את ישיבת הממשלה, לאחר שהוא ושר החוץ גבי אשכנזי ידעו רק בדיעבד על הדיל בין גנץ לליכוד בנוגע למינויים.
בהודעה שנמסרה מטעם "מקורבי ראש הממשלה בנימין נתניהו" נאמר: "מצער שגנץ הופך את משרד הביטחון לכלי פוליטי. זו לא הדרך לעבוד יחד למען אזרחי ישראל. רק לפני 4 חודשים גנץ אמר כי אין סיבה לחקור את פרשת הצוללות הממוחזרת שנבדקה על ידי היועץ המשפטי לממשלה והוא מסתפק בזה. הדבר היחיד שהשתנה עכשיו הוא הירידה שלו בסקרים".
בליכוד הזכירו את דבריו של גנץ באולפן ynet ואמרו כי כי "רק לפני ארבעה חודשים הוא אמר שאין סיבה לחקור את הנושא מכיוון שאפילו היועץ המשפטי לממשלה 'לא מצא לנכון לפתוח בחקירה ואני מסתפק בזה'. מה נשתנה בארבעה חודשים? גנץ לא מצליח להתרומם מהמצולות בסקרים אז הוא ממחזר צוללות. הציבור הישראלי חכם ורואה את התרגילים שלהם. מוטב שכחול לבן תצטרף לראש הממשלה במאמצים למען הצלת חייהם של אזרחי ישראל והבאת חיסונים למדינה במקום להתעסק בתרגילי סרק פוליטיים".
3 צפייה בגלריה
גנץ החליט על ועדת בדיקה לרכש הצוללות
גנץ החליט על ועדת בדיקה לרכש הצוללות
בליכוד משיבים לגנץ
(צילום: רויטרס , אלעד גרשגורן, אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

לפני כן מיהר יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, לתקוף את גנץ. "החלטתו להקים ועדת בדיקה בעניין הצוללות היא לא פחות מהתרסה כנגד הליכוד והעומד בראשו", מסר זוהר דקות אחדות לאחר פרסום הודעת שר הביטחון.
"למרות שגנץ מודע היטב לכך שאין לנתניהו יד ורגל בסיפור הצוללות הוא פועל כדי להכפיש את שמו תוך כדי סיכון שלמות הקואליציה", הוסיף זוהר. "היום קיבלנו עוד הוכחה שגנץ גורר בכוח את ישראל לבחירות בעיצומו של משבר עולמי. צר לי כי במקום לסייע לרה"מ במאמצים להביא חיסונים לאזרחי ישראל, גנץ עוסק בניסיון להחזיר אליו מנדטים של כמה שונאי נתניהו".
בינתיים, רמז השר לביטחון פנים אמיר אוחנה כי יקדם ועדה בדיקה בפרשת "הממד החמישי", החברה שבראשה עמד בעבר גנץ. "אני דווקא בעד בדיקה", כתב אוחנה בעמוד הפייסבוק שלו, וקישר לכתבה בנושא.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
זוהר על גנץ: "מסכן את שלמות הקואליציה"
(צילום: אורן בן חקון)
3 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה באולפן ynet
אמיר אוחנה באולפן ynet
תגובת הנגד של אוחנה. רמז שיקדם ועדת בדיקה על "הממד החמישי"
(צילום: שאול גולן)
גנץ הודיע כי החליט על הקמת ועדת הבדיקה "לאחר שבועות של עבודת מטה שהתקיימה בשבועות האחרונים במשרד הביטחון". בכירים במערכת הפוליטית העריכו הערב כי משמעות הקמת הוועדה היא שהבחירות קרובות מתמיד.
לפי ההודעה שפרסם גנץ, בשבועות האחרונים קיים שר הביטחון התייעצויות רבות עם בכירים לשעבר במערכת המשפטית והביטחונית. לאור התייעצויות אלו ו"המידע העדכני שאליו נחשף", הגיע גנץ למסקנה כי "ועדת בדיקה של משרד הביטחון תוכל לשפוך אור על חלק מהתהליכים שהביאו לרכש הצוללות וכלי השיט, לבחון את הנהלים ואופן ביצוע ההתקשרויות".
גנץ החליט למנות את השופט בדימוס אמנון סטרשנוב לעמוד בראש הוועדה. החברים הנוספים שימונו לוועדה הם יעל גריל, לשעבר מנהלת הרכש במשרד ראש הממשלה ומנהלת היחידה הכלכלית של מנהל הרכש במשרד הביטחון, ואלוף (במיל') אברהם בן שושן, מפקד חיל הים ונספח משרד הביטחון בוושינגטון לשעבר.
גנץ קצב לחברי הוועדה, שתחל בעבודתה בתוך שבועיים, לוח זמנים של ארבעה חודשים להגשת הדו"ח הסופי. היא תהיה מוסמכת לפנות לכל אדם ולזמנו למתן עדות בפניה. לפי כתב המינוי, אלו הנושאים שתידרש לחקור: הפרוצדורה בהליכי הרכש של מערכת הביטחון בנוגע לספינת המגן סער 6 והצוללות; ממשקי העבודה בין כל הגורמים העוסקים ברכש ובהם, מערכת הביטחון, משרד ראש הממשלה והמועצה לביטחון לאומי; תחומי האחריות של צה"ל בהליכי הרכש של מערכת הביטחון; ומעמדם של מתווכים בעסקאות רכש ובעסקאות ייצוא של מערכת הביטחון.